Dårligt udførte løsninger er vel altid dårlige - uanset hvad det er. Men alternativet til at "outsource" sine kunders kommentarer er jo heller ikke at vælge at udføre løsningen dårligt. Det synes jeg er en lidt absurd tankegang.
Jeg vil dog påstå, at hvis ens udviklere ikke kan finde ud af at opsætte et velfungerende kommentarsystem, så ville jeg ikke føle mig så sikker på deres shopløsning, der trods alt er noget mere kompleks og sikkerhedsfølsom :)
Omkostningerne ved at opsætte sit eget system skal så sættes i forhold til den værdi det måtte give. For SEO ved jeg at den er ENORM STOR. Det kan være den afgørende forskel på toprankings eller ej, for både produkterne i en shop, og hele shoppen som helhed. Værdien af på forhånd at have rettigheder til anden brug kan også være stor, hvis det udnyttes.
At se bort fra de tab der er ved at forære alle disse gode brugerkommentarer væk til et andet site, er dumt. Men det er klart, at hvis man mener, at "det der pjat med søgemaskiner" ikke så så vigtigt, så er det jo ligemeget 
Vi bruger Trustpilot aktivt, og jeg er helt med på de evt. får lidt trafik vi selv kunne få på siden. Hele formålet med Trustpilot, er at vi opfordrer til at give feedback på en side som ikke er vores egen. Der vil altid være kunder der er dybt uretfærdige. Vi har lige haft et par stykker vi synes gik over grænsen for hvad der var rimeligt, men har kunderne overvejende gode oplevelser, vil det afspejle sig i de kommentarer der kommer. Jeg skal ikke kunne sige hvordan det ville være uden opfordring. Vi ville vel bare have nogle få kommentarer, men vi har valgt at opfordre til at bruge den, netop fordi det er en side vi ikke har indflydelse på, udover man kan skrive sin egen version af sagen under, eller få den fjernet, hvis den er åbenlys uretfærdig.
Fordi vi bruger det aktivt, har vi nogle stykker der skriver, når vi sender en masse email ud. Et af de søgeord vi modtager mest trafik på, og har den bedste konvertering er ordet "petdreams". Trustpilot og vores kommentarer ranker lige efter vores egen side på det søgeord, så jeg vil da gå ud fra en stor del af de der søger, lige har været en tur på trustpilot før de er havnet hos os, og dermed også går ud fra, at det kan have en positiv effekt på nogle få %, om vi får en ordre hjem eller ej.
Hvis du beder 10 kommentere din service gennem en email til dem, fordi du vil bruge dem i din markedsføring, og de 5 kommer med en negativ respons, hvilke af disse bruger du så i din markedsføring? Giver dette en mere korrekt billede af din side end trustpilot, hvis du kun bruger de 5 gode? Det er muligt de 5 af dem er pisse uretfærdige, men det er desværre deres oplevelse af forløbet, uanset om man kan lide det eller ej.
Den nye side vi er ved at få bygget, regner vi med at gøre det muligt med bruger feedback på produkterne. Så har vi bruger kommentarer på dem, det tager bare lang tid at få noget bygget op der virkelig er noget værd. Kunderne skal først have modtaget varerne, og brugt dem et stykke tid. Derfra skal de så have en email med opfordring til at skrive noget tid efter, og af dem, vil nogle få gå ind og gøre det. Så vi vil bruge Trustpilot til de generelle om vores butik, og vores eget system til feedback af produkterne fra køberne.