Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gode ideer, men ingen betaling - surt opstød

Side 4 ud af 7 (63 indlæg)
Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4780
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 19:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming:
Det er alt sammen meget rigtig med de ejendomsmæglere, men det var ikke det, som tråden handlede om. 

Snakken kører hele tiden tilbage til ansatte sælgere og det er ikke det, som tråden handler om. Tråden handler om freelance, hyrede sælgere, der får til opgave at afsætte et givent produkt for et firma eller selskab med en tom pengekasse.

Faktum er som regel, at disse super lukrative aftaler er skabt af (penge)nød, men også pga manglende viden om markedet og manglende kendskab til deres eget produkt.

Så man tørrer simpelthen risikoen af på sælgeren (eller forsøger på det) og det som er Jan's pointe er, at nu må de altså lige strikke lidt bedre aftaler sammen eller også lave en investering samtidig. Enhver ved, at det ikke er alt, der sælges på første besøg, samt at der er meget andet i salg end blot selve salget, som Jan også nævner.

Det er ret tydeligt, at mange af svarerne i tråden her, enten ikke har arbejdet med salg eller kun har prøvet een type salg. Men der findes altså utallige måder at blive honoreret på og der findes tusindvis af produkter, der alle performer helt forskelligt. I det farvand skal vi styre og samtidig også sørge for at vi kan betale huslejen.

Med venlig hilsen

Flemming

Nej, sammenligningen med ejendomsmæglere er efter min mening fuldt ud valid.

Alle kender begrebet "Solgt eller gratis" fra ejendomsmægerbranchen.

Det bruges heller ikke længere i samme udsrækning, og det skyldes at ejendomsmæglerne også vil have dækket deres annonceomkostninger, selv om huset ikke bliver solgt.
"Solgt eller Gratis" er jo  "No cure - no pay".

Ejendomsmæglerfirmaernes indehavere presser deres ansatte sælgere / ejendomsmæglere over på ren provision i krisetider, så de slipper for at skulle betale ansatte, der ikke kan tjene deres egen løn ind.

De sælgere, som er reelle supersælgere har stadig - selv under finanskrisen - intet i mod at sælge gennem "No cure - no pay". Blot de får skarpt defineret hvad "no cure" er.
Når de så alligevel sælger, er betalingen betydeligt højere.

Om det er huse eller andre varer det handler om, giver samme resultat.
Kampen om at skubbe risikoen over på den anden part og maksimere indtjeningen.

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Find mig på LinkedIn

Tilmeldt 7. Nov 08
Indlæg ialt: 566
Skrevet kl. 20:06

Hej

Patrick:

Vælger lige at smide en kommentar på denne tråd fra Jan.

Altså, jeg har gennem to år arbejdet på ren provision. - Selvom jeg kunne få fast løn.

Jeg foretrækker at være på provision, da dette motiverer mig mere til mine salg - Samt forhøjer mine indtægter gevaldigt, i det provisions løn oftest er MEGET højere end fast løn / timelønnet.

Blot et lille indlæg fra min side af.

Jeg sidder lige og tænker At det er muligt at din provision motivere dig, men hvem sætter størrelsen på din evt faste løn?

Det gør Forhandleren, selvsamme tilbyder dig provision, så han sætter jo den faste løn lavt og tilbyder høj provision, så har han jo presset dig til at yde, og har egen ryg fri hvis du ikke slger...

Fra København
Tilmeldt 14. Mar 08
Indlæg ialt: 844
Skrevet kl. 20:32

Preben Mortenwold:

Jeg sidder lige og tænker At det er muligt at din provision motivere dig, men hvem sætter størrelsen på din evt faste løn?

Det gør Forhandleren, selvsamme tilbyder dig provision, så han sætter jo den faste løn lavt og tilbyder høj provision, så har han jo presset dig til at yde, og har egen ryg fri hvis du ikke slger...

Det kan du sagtens have ret i. Men samtidig har jeg altid valgt at arbejde med provisionsløn, når det omhandler salg.

Dette skyldes min måske mærkelige tankegang, men hvis jeg ikke kan leverer varen, skal kunden hellere ikke betale mig for det.

Og når man vælger at arbejde provisionslønnet, kan du også selv stille krævet til højere provisionsløn, end du fx. kunne med fast timeløn.

Lad os antage et eksempel, fra en af mine tidligere arbejdspladser / kunder.

Jeg sælger en varer der er 1300 kr hver for kunden.

Jeg kan vælge at få 150 i timen, da dette er normalt hvad fx. telesælgere får (Dog måske lidt højere end normalt)

Eller jeg kan vælge at sige, " Jeg sælger minimum 4 af disse varer idag" og så giver du mig 450 pr. solgte produkt.

Sælger jeg ikke minimum 4, skal jeg kun have 300 pr. solgte enhed. - Sælger jeg mere end 4 skal jeg stadig have 450 pr. solgte produkt

Denne provisionsordning, har jeg  kørt med meget. Dog varierer priserne dog lidt, alt efter kundens produkt

Lokalmarkedsførring for virksomheder dealSpot.dk - Tilmeld din virksomhed gratis idag.

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:54

Patrick:

Altså, jeg har gennem to år arbejdet på ren provision. - Selvom jeg kunne få fast løn.

Jeg foretrækker at være på provision, da dette motiverer mig mere til mine salg - Samt forhøjer mine indtægter gevaldigt, i det provisions løn oftest er MEGET højere end fast løn / timelønnet.

Præcis den tanke jeg har når jeg sidder og læser denne tråd !

Jeg er ikke sælger - men hvis jeg sætter mig ind i produktetvirksomheden, som skal bruge en freelancesælger... så ville jeg selv til hver en tid hyre sådan en på provision. Og det er jo i princippet No cure No pay. Årsagen til dette er som Patrick skriver - der må bare være et større drive for at få ordrer i hus. Når man hyrer en freelance sælger, så er det jo ikke med tanke for at det skal være kundepleje eller lignende - så er det vel hård kanvassalg går jeg ud fra.

Alle sælgere som kommer hos os, er enten fastansatte eller kører som agenter og får betaling i procenter udfra resultater.

Vi kan så snakke om at freelancesælgeren skal have en ordentlig provision - så han kan få mad på bordet - men det er jo en helt anden snak Wink

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 21:05

Helle - houseofkids.dk:

Jeg er ikke sælger - men hvis jeg sætter mig ind i produktetvirksomheden, som skal bruge en freelancesælger... så ville jeg selv til hver en tid hyre sådan en på provision. Og det er jo i princippet No cure No pay. Årsagen til dette er som Patrick skriver - der må bare være et større drive for at få ordrer i hus. Når man hyrer en freelance sælger, så er det jo ikke med tanke for at det skal være kundepleje eller lignende - så er det vel hård kanvassalg går jeg ud fra.

Det er også rigtigt, at det giver mest for den, der hyrer - fordi man jo så har sin ryg fri. Det er jo en dejlig situation at stå i, for går det galt, så har det højst kostet dig en lille smule på dit renommé ude i byen, fordi du sendte en elendig sælger.

MEN

Og her kommer det så: Du forudsætter jo, at produktet kan sælges. Det gør I alle sammen i denne tråd, men det er sådan set ikke det, som Jan og jeg snakker om. Vi snakker om de produkter, som er stort set ukendte i markedet, nicheprodukter hvor markedet skal skabes/dyrkes/gødes først, før der kan laves et salg etc etc.

Jeg kan nævne de første 1000 produkter, hvor man ikke bare lige går ud og laver hård canvas. Hvis det bare var så ligetil. Wink

For hvis det bare var så ligetil, så blev Jan slet ikke kontaktet. Så ville det nemlig ryge til et telemarketing firma eller man kunne nemt oplære sine egne sælgere på provisionsbasis.

Med venlige hilsner,

Flemming

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 21:25

Du skal da også altid være på tværs Wink

Flemming:

Og her kommer det så: Du forudsætter jo, at produktet kan sælges. Det gør I alle sammen i denne tråd, men det er sådan set ikke det, som Jan og jeg snakker om. Vi snakker om de produkter, som er stort set ukendte i markedet, nicheprodukter hvor markedet skal skabes/dyrkes/gødes først, før der kan laves et salg etc etc.

Men okey så - jeg kan godt se det, når det er den type produkter. Der var en tidligere som skrev, at det måske var de forkerte kunder, som sælgeren tiltrak sig. Og det må jeg så give ham ret i. Evt at blive bedre til simpelthen at få sorteret denne type kunder fra, fra starten af, inden man bruger for meget energi på dem. Sige at man kun kører som sælger ved en fast løn - og at der ikke er nogen alternativer.

Det handler vel også om at finde ud af, hvordan man gerne vil arbejde - og hvilke typer kunder man gerne vil have. Hvis man siger nej tak til No Cure No pay konceptet - så vil rygtet ikke gå om at man er til det - og dermed vil henvendelserne mindskes. De som udelukkende ønsker at få en sælger på disse vilkår, må jo så indse at de selv må ud i marken Wink

Af samme årsag siger vi aldrig ja til at give rabat eller gratis fragt når nogen ringer om det - fordi det spreder sig som ringe i vandet.... og så kan vi ikke lave andet end at sidde og lave studehandler over email og telefon.

Så er det ikke blot et spørgsmål om at lægge en plan for hvilke kunder man ønsker sig?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:28

Godt jeg har sat gang i kludene, det var meningen :-). Jeg kan læse mig frem til, at der er mange definitioner på hvad en sælger er og ikke mindst hvad han/hun kan bruges til. Jeg hæfter mig ved, at mange stadigvæk mener, at sælgere = provision.

Er der nogen som kan fortælle mig hvordan eller hvorfor det er blevet sådan?.

Hvorfor får marketingchefen, It-medarbejderen eller bogholderen iøvrigt ikke provison, eller nej endnu bedre, hvorfor får alle i virksomheden ikke provison og så efter et par mdrs. arbejde er der èn der er udvalgt til, at vurdere om den pågældende medarbejdere har "gjort det godt nok "  og så ved man hvem der får løn og hvem der ikke får noget.

De må I der mener at sælger = provision da kunne tilslutte jer, eller gælder det kun sælgere.

IMD / Jan - Ham der ikke laver opgaver på provision

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 21:44

IMD - Salgshjælp:
Hvorfor får marketingchefen, It-medarbejderen eller bogholderen iøvrigt ikke provison, eller nej endnu bedre, hvorfor får alle i virksomheden ikke provison og så efter et par mdrs. arbejde er der èn der er udvalgt til, at vurdere om den pågældende medarbejdere har "gjort det godt nok "  og så ved man hvem der får løn og hvem der ikke får noget.

Jan - du sammenligner fast ansatte med freelancer - det går jo ikke :·) Som freelancer er du jo fri fugl og kan skfite mellem de opgaver du får ind. Marketingschefen og bogholderen er fastansatte og møder sikkert fra 8 til 16 hver dag. Du kan jo også vælge at få et job som fastansat sælger - så kan du undgå provisionen.

Jeg tror bare det er meget normalt at sælgere der arbejder freelance kører på provision. Ligesom andre jobs kan være sammensat på helt andre måder.

Men måske var det en ide at opfinde en helt ny måde - at tænke lidt alternativt...

Kunne man forestille sig at en virksomhed kontaktede dig med et produkt hvor du var usikker på om du kunne sælge det. Virksomheden ønsker at handle via provision - og du vil gerne have timebetaling. Hvad så med at tilbyde dem at køre med deres produkt i en uge for kr. xxxxx i fast hyre. Herefter vil du komme tilbage med dine resultater og i kan sammen finde ud af om der er basis for videre samarbejde. Kan du komme med en eller anden form for resultater eller døre som er sparket ind - så vil muligheden for at få fast hyre være til stede.

Jeg tror mange er bange for at brænde fingrene på en dårlig sælger... og på ovenstående måde kan de få smag for din kunnen - uden at skulle af med alt for mange aftalte timer frem i tiden.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:11

Hej Helle,

Nej jeg sammenligner ikke, der findes jo både freelance bogholder, marketingfolk, it-konsulenter, indkøber osv. DE er jo ikke på provision, de er på fast timeløn når de arbejder som freelancer i virksomheden. Det er, som jeg skiver tidligere, at det "klæber" sig til salget, at det skal være på provision. Det ville jeg gerne sætte lys på :-) Og jo det er da rigtigt, at man ikke vil brænde sig på en dårlig sælger, men du vil vel heller ikke brænde dig på alle andre faggrupper ?..

Nå men det har været en super god debat... Tak til alle som var med og nu tjekker jeg ud.... men kun for i aften Big Smile jeg er klar til nye spændende meninger igen i morgen..

I-m-d / Jan - ham der ikke vil lave opgaver på provision :-)

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6569
Fra  TextReactor Skrevet kl. 22:53

Den med at få % af omsætning har jeg også som programmør fået ytret ønske om. Jeg brugte 2 uger for en kunde for at lave et oplæg til en investor for et stort projekt han skulle have lavet. Disse 2 uger fik jeg ikke penge for, men lovning at når investor skød penge i, så kunne jeg lægge disse timer til.

Desværre sprang investor fra og min kunde tilbød mig så 5% af virksomhedens værdi hvis jeg vil arbejde gratis for ham i 6 måneder. Dette afslog jeg. Så jeg får også den slags ønsker om at arbejde på provision.

Selv har jeg på min hostingside provisionslønninger hvor jeg tilbyder 25% pr måned jeg har en kunde som man har anbefalet mig til. Dette giver en fast indtægt til sælger så længe jeg har kunden. Så jeg er lidt selv i den boldgade ;)

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Side 4 ud af 7 (63 indlæg)