Jeg ved ikke, om du taler mod bedrevidende, eller du blot tror at telefonsælgere, mødebookere og "kanvas sælgere" er de eneste som arbejder med risiko for ikke at tjene til brød på bordet den næste måned. I ejendomsmæglerbranchen er der mange, der de seneste år har haft en afløningsmodel, som bød på ren provision. Fik man mange handler i hus, havde man til gengæld også en mere end almindelig pæn indkomst. Her efter finanskrisens uvelkomne ankomst er mange af de nævnte "supersælgere" så flygtet over i andre brancher, fordi indkomsten pludselig (over en periode på vel ca. 6 måneder) faldt til nul. "No cure - no pay" giver en bedre løn i gode tider, til gengæld for den øgede risiko. Tør nu øjnene, kære "supersælger".. Når krisen er overstået, vil I jo igen hellere have en højere provision end en "latterlig lav garantiløn" Dette er sagt med de bedste hensigter.
|
IMD - Salgshjælp:Hej Jakodan,
Gode ideer.
Jeg har de sidste par år taget et depositum inden opstart, netop for at sikre nogen form for betaling (ligesom advokater altid gør). Jeg løfter dette oplæg fordi jeg er træt af, at få 2-3 henvendelser hver dag fra nogen Amino'er, som ikke vil betale noget for deres opgaver, underforstået jeg skal vurdere om det kan sælges, og jeg løber hele risikoen hvis det ikke kan. Så tager det iøvrigt ca. 30 min at lave et tilbud hver gang jeg får en henvendelse.
Men jeg kan jo bare skrive på min hjemmeside og i mine indlæg, at jeg ikke udfører provisions opgaver. Min pointe ligger et andet sted, og det er respekten for salgsarbejdet, lige som i alle andre brancher
Banken og udlejer.. var ment som en joke, for at sætte det lidt på spidsen.
Jan
I-M-D / ham der ikke laver provisions opgaver :-)
Jeg forstår dig, skam godt - Vi får dagligt min. 10 mails fra kunder, hvor det er meget tydeligt, at samme mail er sendt til 50 leverandører og at de i øvrigt ikke har brugt 2 min. på selv at tjekke vores hjemmeside, for at se, om det er den type produkter vi laver.. vi får bare mailen, fordi vi er en af dem der poppede op på google, når man skriver kasser.. der står fx bare"hej leverandør, hvad skal du have for 10.000 trækasser med logo i låget. mvh indkøberen. Den type mails plejer jeg at "skrotte" med det samme - enten med et "det er desværre ikke den type produkter vi laver" eller et lign. høfligt svar.
Men som sælger er din fornemste opgave, at se det fra kundens side - og tilrette dit produkt, til noget kunden kan forstå..
De fleste vil vel kunne forstå, at du skal have et opstartsbeløb, for at kunne sætte dig fuldstændigt ind i produktet, priserne, konkurrenterne, kunder osv. og på den måde kunne servicere deres kunder bedst muligt - og med et opstartsbeløb får du også sorteret de useriøse fra.