Korrekt Geryzone som det er skrevet flere gange så burde han have sikret sig enten ved at arbejde med "sikre" investeringer eller ved at investerer gennem et (eller gerne mange) selskab(er) og kun risikere de værdier som nu engang er placeret der.
Jo jo, han var ikke selv herre over krakket, men det betyder overhovedet ikke at han ikke burde have sikret sig i mod det. Konjunkturerne vender (punktum) og man behøver ikke have nogen kandidat i samfundsøkonomi for at se det.
Jeg finder det dybt forkasteligt at i kalder ham tåbelig og grådig!!!! GRÅDIG? Mer vil ha mer..? Det er typisk jante. intet andet.
Det har da intet med jante at gøre! Overhovedet. Man kan da i grunden meget dårligt kritisere en succesfuld forretningsmand (åbenbart også en knap så succesfuld) uden man får slynget jante i hovedet.
Lige meget hvordan man vender og drejer den, så kan det vel dårligt være andet en grådighed som driver værket når man har opnået en formue som sagtens kunne holde en i et liv i luksus resten af ens dage, kan man? Bemærk at jeg ikke siger at grådighed nødvendigvis er en dårlig ting, jeg har masser af respekt for adskillige hovedrige personer, men det kan vel ikke på nogen saglig måde benægtes at formuerne er bygget op omkring grådighed, kan det?
Pengene er da den eneste målestok for hvor godt en forretningsmand gør det.
Så gik der alligevel marxistisk tankegang i den
, sådan en art; i et kapitalistisk samfund vil enhver ende med at være depersonificeret og kun være et udtryk for en produktivressource. Du er hvad du ejer agtig...
Jeg er dybt uenig med dig (og Marx for den sags skyld, det andet er simpelthen for trist)!! Målestokken for hvor godt forretningsmanden gør det er da så afgjort at finde i livskvalitet! Er man glad for sit arbejde, sit liv and all that jazz så har man vundet. Hvis man har en masse penge og så ellers hader det hele så har man tabt.
Skal Usain Bolt stoppe med at slå verdensrekorder i 100 m løb fordi, nu er det vist nok. Eller skal han blive ved og ved, om det så koster ham hans krop? Det er det han lever for. Det er det han måles på. Selvfølgelig skal han da blive ved.
Tja, måden du fremstille ovenstående på, får det til at virke som om målet i sig selv er penge (hvorvidt den stakkels løber skal ødelægge sig selv vil jeg ikke lige stille mig til dommer over), jeg er da bestemt af den overbevisning at penge er et middel men det kan da aldrig i sig selv blive et mål.
Min løse overbevisning er at der er et hav af grunde til at folk opbygger gigant forretninger, f.eks. magt, indflydelse, gerne vil efterlade noget af sig selv til kommende generation, imperiebygning, skabertrang, etc. men jeg tror godt nok at det er meget meget sjældent forrekommende at folk knokler et helt liv bare for at få flere 0'ere på kontoen, uden anden ambition. Kan vi få et eksempel?
Mvh Peder