Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ynkelig rigmand

Side 7 ud af 8 (73 indlæg)
Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :

For mig er Amino mange ting. Alt efter hvilken tråd eller emne man vælger at beskæftige sig med.

Som Mikkel meget godt beskriver er cafeen her, bare et afslappet sted, hvor man kan tjatte om hvad som helst, som man også vil gøre med venner og bekendte over en øl.

Jeg synes nu personligt, der er meget stor forskel på mediestunts. Jeg har endnu ikke læst nogen Aminoer, der ønsker at komme i medierne på grund af personlige tragedier.

Fra Århus
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 391
Skrevet kl. 10:00

Det at gå konkurs, det kan i min verden ske for selv den bedste. Jeg synes vi her i Danmark generelt er for hårde til at dømme folk som uduelige fjolser efter en konkurs. Selvfølgelig er der nogen der er uduelige fjolser, men da langtfra alle. De eneste personer der kan bringe mit pis i koger er dem der bevidst spekulere i at gå konkurs og derved med fuld overlæg påføre andre et tab.

Jeg har overhovdet ikke noget imod Find N. og kan egentlig godt forstå hvis han ikke er helt tilfreds med situationen. At han muligvis ikke fatter noget om investering er selvfølgelig en rigtig, rigtig dårlig undskyldning. For det første køber jeg den bare ikke for det andet må man jo så alliere sig med uvildig rådgivning - nej, det er ikke en bank.

De fleste ville selvfølgelig ikke beklage sig offentligt, men han skal jo bruge omtalen for at kunne sælge sit næste show. Presseluder - Ja bestemt, ynkelig - nææh. Et fremragende PR fremstød.

Jeg synes det er lidt strengt at kalde ham en "ynkelig rigmand". Nu er han jo for det første ikke rigmand længere, for det andet har min mor lært mig at man ikke skal sparke på dem der ligger ned. Han er da om nogen blevet rykket godt og grundigt rundt -- på god gammeldags maner er han da blevet taget hårdt bagi uden smørrelse. Hvis han ikke må beklage sig lidt nu, hvornår må man så beklage sig? Aldrig?

Det er da ærgerligt for ham, men han har spillet på rouletten og tabt. Set i bagklogskabens lys skulle han selvfølgelig have satset halvdelen på rød og stukket resten i lommen. I stedet for satsede han det hele på rød og tabte. Det var han muligvis ikke klar over, men det er så der man finder en uvildig rådgiver. En bank er ikke uvildig rådgiver, de prøver da konstant at sælge en deres eget lort.

Nu må han op på hesten og starte helt forfra. Det er der mange der har måtte før ham og han bliver ikke den sidste.

Held og lykke fremover iværksætter Find - jeg kan desværre ikke komme til dit show da det ikke lige er min humor.

Tilmeldt 22. Jul 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:11

Jeg tænkte præcis det samme.

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 10:27
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Uanset hvad man måtte mene om FN og tråden her, er der intet forkert i at kalde ham ynkelig. Ynkelig er en person som påkalder medfølelse, medlidenhed; medynkvækkende.

Jeg synes til gengæld det er strengt at beskylde nogen for at sparke til en der ligger ned. Hvad med Bagger, Anni og Erik, "den 40-årige narko-sigtede",  Ørnen og hvem vi ellers snakker om, der er eller har været helt nede og vende. Er det også forbudt område?

Forøvrigt læste jeg en gang, at man kun skal være glad for at andre gider at tale/sladre om en. Det betyder jo at man ikke er helt ligegyldig Wink

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 13:19
Gennemsnit 4,7 stjerner givet af 3 person

Tommy Krabbe:
Jeg vælger at tro på, at han gør det i offentligtheden, fordi han ved, at uanset hvad han foretager sig, så skriver de om ham. Og så kan han jo lige så godt fremlægge hele sin version af sandheden, og den er ikke sjov. Jeg tror ikke, at sladderbladenes journalster er særligt spændende at have i telefonen, når man er i sit livs krise.

Han har været på Cafe Hack, DR, dr.dk, TV2 og News. Han har opført et skuespil hvor han ikke selv tager noget ansvar og bruger de samme linjer igen og igen. Jeg har ikke opfattelsen af, at han er ærlig men nærmere at han vil spinne hele historien til at være offeret. Det virker meget falsk fra en mand som (også) er teapeut og skulle være i stand til at finde frem til det sande, ærlige og brugbare "til-at-komme-videre" i mennesker.

Tommy Krabbe:
Men jeg har så også besluttet mig for at tro det bedste om andre mennesker. Og ja - jeg ER en naiv jyde.  

Jydernes selvopfattelse og tro på hvordan Københavnere opfatter dem trænger helt generelt til en opdatering.

Når jyder hænger en "Lejlighed søges" seddel op i Fakta på Sjælland skriver de "Jeg er en rolig Vestjyde", fordi de tror Københavnere er glade for de stablie og ærlige jyder. Hvis en Københavner skrev hvor han kom fra i jylland ville de samme mennesker tro han var en larmende dårlig betaler. Når jyderne skal til eksamen er de glade for en Københavnsk censor, for "niveauet er lavere på Sjælland". Jyderne ved der er mange bistandsklienter i København, men mange af dem ved ikke hvad bloktilskud er - og hvem der betaler til hvem.

Hvis man ikke føler sig ramt af ovenstående var man ikke i målgruppen ;-) FN spiller på disse klichéer - det er meget hyggeligt når det er for sjov, men for FN er det jo hele hans forklaring.

// Jesper

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 15:19

Hej Jesper Jeg kan faktisk rigtig godt se din pointe med at han spiller på at være en "naiv jyde". Den havde jeg ikke lige tænkt over.

Når jeg skriver, at jeg er en naiv jyde, så er det fordi jeg er naiv og fordi jeg kommer fra Jylland. Jeg troede faktisk ikke, at de der "rolig vestjyde søger"-opslag fandtes mere. Jeg bor selv i kbh og møder ikke klichéerne - heller ikke fra mine medjyder. Men det er nok sagens kerne i det, som er mit problem i denne debat. Jeg er og bliver aldrig Finn Ns publikum, men nogle gange glemmer jeg, at der stadig findes mennesker, der lever i en verden, hvor jyder automatisk er naive og hvor Århusianerhistorier stadig er sjove - altså hvor der er et marked for den tidligere rigmand.

Men nu vil jeg ikke lade FN fylde mere i mine tanker, men blot herfra sige tak for mange spændende vinkler. Det blev jo meget lærerigt, selvom jeg først var lidt smågal i skralden - jeg læste indlægget ti minuter efter jeg havde hørt podcasten fra café hack :-) Tak for jeres indsigt og til Mikkel for at starte tråden.

Hyg jer :-)

Hej med dig :-)

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 19:37

Hej Tommy (og andre)

På grund af denne debat så jeg også Finn på DR (åbner i nyt). En del af det han siger er præcis det samme som i Cafe Hack og TV2 News, især hans indskudte sætning om "livrem og seler" der er hans beskrivelse af egne instruktioner til Danske Bank.

Som Mikkel skriver må hans private formue på 37 millioner have været gearet, at der intet var tilbage da ITF-aktierne forsvandt. FN har belånt sin private formue adskillige gange for at havne i situationen. Han har haft investeringer for et 3-cifret millionbeløb. Hvis hans investeringer over en bred kam f.eks. tabte 80% i værdi ville han stadig nå break-even med en investering på (kun) 185 millioner.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 16:40
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kommer jo lidt an på hvordan aftalerne er skruet sammen. 

Men uanset hvad har manden altså stået på et tidspunkt i en alder af 56 år med 3 huse og 2 biler og ca 400mill og så besluttet sig for at kaste sig ud i temmelig risiko fyldte investeringer... uden at ane et klap om hvad han lavede, men med det ene formål at tjene (hurtige) penge. 

Hvis han havde satset det på et comedy show (et rimelig dyrt et må man sige) som han brændte for mere end noget andet, synes jeg faktisk det var noget lidt andet, men når man satser på den måde, så må man altså også tage sit nederlag som en mand, og der synes jeg faktisk han klynker lige lovlig meget. Det er trods alt ham der har investeret pengene, at han så undskylder sig med han ikke vidste hvad han lavede synes jeg ikke gør ham til et "offer" for krisen, det gør ham bare til et fjols. 

At samtlige danske medier så gerne vil bruge ham som eksempel på finanskrisen så han kan få timevis af gratis reklame forstår jeg ikke, (og hvis jeg skulle måle efter med min jante millilmeter retfærdigheds lineal, ville jeg nok synes mine licens penge skulle gå til noget andet) men det kan man jo ikke skælde ham ud for. 

Der er da mange andre eksempler på folk der har været i go´morge/aften Danmark for at promovere deres nye film, bog skuespil, rejse, støvler what ever...

Fra Lissabon
Tilmeldt 27. Jul 05
Indlæg ialt: 792
Skrevet kl. 11:32
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Mikkel deMib Svendsen:
Jeg synes det er grådigt, når man gearer en investering i udenlandske lån baseret på ikke omsættelige værdier. Han kunne som sagt sagtens have taget en 5-10 millioner af de 37 og investeret løs med. Det kan man komme langt for, hvis man er god til det - og hvis man så taber det overlever man også med de resterende 25 millioner. Det er grådigt, når man smidder hele lortet på RØD. Grådigt og dumt.

Kunne det tænkes at Finn følte sig sikre på, at de 400 mio. kr. ville bevare sin værdi eller i hvert fald bevare en høj nok værdi til, at han var tilpas sikret? IT Factory var på vej med et regnskab med et rekord højt overskud.

Med et stop loss/exit strategi kan jeg sagtens forstå, hvis han følte, at de 37 mio. kr. ikke var alverden. Det var trods alt kun 9,25 % af hans formodede formue på daværende tidspunkt. Desuden havde Formuepleje jo et fint ry (den tid er forlængst forbi). En større risikospredning havde uden tvivl være fornuftig, men... sh*t happens. Vi lærer sålænge, vi lever. Grådighed? Snarere manglende risikospredning/dårlig risikostyring.

Jeg finder det besynderligt, at du, som er så glad for selvpromovering finder det nødvendigt at pege fingre af Finns "come back" strategi. Jeg mindes i øvrigt en historie om, hvordan du snildt fik brændt 200.000 kr. - 300.000 kr. af pr. måned på taxikørsel, flybilletter på første klasse og deslige. Var det fornuftigt eller kan man med rette kalde det dårlig formuepleje? En sulten afrikaner ville måske mene, at det var lettere grådigt set i lyset af at han og mange andre er ved at sulte ihjel. Sidstnævnte var ikke en opfordring til en humanitær debat - blot et vink med en vognstang.

Nuvel, du spillede ikke jydekortet, men du spiller også det ganske udmærkede sympatikort i dine taler. Et kort Finn er eminent til at udnytte, fordi det falder ham naturligt med hans alt andet end arrogante facon og jyske mentalitet. Spiller du altid med åbne kort og går efter fuldstændig åbenhed og gennemsigtighed i din PR strategi? I så fald må du være en elendig kortspiller - og med den (om end langt fra så omfattende som Finns) mængde mediedækning du trods alt nyder godt af, så kan jeg ikke forestille mig at det er tilfældet.

Hvis Finn af uransagelige årsager skulle læse med, vil jeg ønske ham god vind og minde ham om, at:

"A setback is a setup for a comeback"

Jeg giver en øl i lufthavnen.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:54
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du blander lidt nogle begreber sammen: Grådighed er ikke det sammen som ødselhed. Man kan sagtens ødsle med sine penge uden at have ret meget eller uden at være interesseret i at få mere (hvilket så nok ender med at kreditorerne nakker dig). Og man kan sagtens være grådig uden at bruge en øre. Det er to forskellige ting :)

Finn og alle andre må fpor min skyld gerne gamble med deres penge - også dem de ikke har, ligeså tosset de vil. men når det så går galt synes jeg det er ynkeligt, at påstå, at det slet ikke var deres skyld og at de skam ikke var grådige. Det er ynkeligt og patetisk og på ingen måde udtryk for den ærlighed, som Finn jo netop selv annoncerede at han nu ville træde frem med.

Hvis du husker mit foredrag, som du henviser til, tagr jeg jo netop mine fejl på egne skuldre. Ja, jeg har bestemt begået fejl - men det er MIG der har begået dem og jeg forsøger ikke at påstå at det var bankens skyld eller alle mulige andres. Jeg tager mine valg - nogle går godt og andre skidt. Men det er mine valg og mit ansvar.

Folk vil så gerne have ansvar - men alt for mange løber skrigende bort fra det, når ansvaret giver bagslag :)

Side 7 ud af 8 (73 indlæg)