Hvis jeg tilbyder kurser til privatpersoner kan jeg så skriftligt binde dem via kontrakt?
Altså jeg sælger et kursus nu med opstart i oktober. Kan jeg skrive i kontrakten at privatpersonen hæfter for det fulde beløb selvom de skulle fortryde? (uanset om jeg har ledige pladser eller ej)
Jeg vil dog foreslå at du varsler kunden i en "tre trins raket". eks. 30 dage før kursus start = OK at melde fra (evt. mod mindre gebyr) 15 dage før = 25% af beløbet betales. 8 dage før 50% af regningen. Hvis kunden 7 dage eller senere melder fra fanger bordet.
Men pladsen skal være der. Ellers risikere du en overbooking og den går jo heller ikke.
Derimod er det AT WORK som har bundet én af mine bekendte til en kontrakt. Der er STADIG masser af ledige pladser og hun er næsten gået personligt konkurs og har i god tid (læs:en måned før) skrevet til AT WORK for at finde en løsning.
Hun har ikke modtaget en eneste kursustime og der har ikke været økonomiske tab for AT WORK.
Jeg synes AT WORK er (som i andre skriver) lige aggresive nok til at binde privatpersoner ½ år inden kursus' starter. AT WORK har faktureret 19.500,- som altså i min verden er en pæn sum penge...
Hvis hun er bundet af en, af begge parter underskrevet kontrakt, er det værre.
Så bør hun kontakte en advokat, for at finde de huller hun kan slippe ud af.
Hvis hun ikke har betalt endnu, så bør hun tale med en advokat først og forhøre sig om hvordan hun skal forholde sig. Det kunne jo være, at hun grundet tid har mulighed for at argumentere sig ud af situationen. Men hun bør absolut ikke bare lade tiden løbe, for så fanger bordet...så det er nu hun skal gøre noget.
Derimod er det AT WORK som har bundet én af mine bekendte til en kontrakt. Der er STADIG masser af ledige pladser og hun er næsten gået personligt konkurs og har i god tid (læs:en måned før) skrevet til AT WORK for at finde en løsning.
Hun har ikke modtaget en eneste kursustime og der har ikke været økonomiske tab for AT WORK.
Jeg synes AT WORK er (som i andre skriver) lige aggresive nok til at binde privatpersoner ½ år inden kursus' starter. AT WORK har faktureret 19.500,- som altså i min verden er en pæn sum penge...
Du skal huske at AT WORK, sjovt du skriver dem med store bogstaver, intet ulovligt gør... De driver sikkert en meget seriøs virksomhed, og når en kunde bestiller noget, så fanger bordet. Det er ik deres skyld, at din veninde/ven er røget i problemer, hvorfor det vil være unfair at straffe dem.
At de så burde være mere åbenminded, og søge en fælles løsning er en helt anden sag. Men der er vel en grund til at de gør som de gør...
Ellers kan hun jo ikke forsvare sig. Hvis de nægter, så står de svagere og kan stævnes til at udlevere bilagene (tror jeg nok) Der er klausuler for den slags, men hun skal gøre noget ved det.
AT WORK burde finde en løsning, men som det står nu, så har de en kontrakt med underskrift fra hende, så de har deres juridiske situation i orden. Så din veninde skal bore i, om kontrakten er gyldig eller ej og det kan en jurist finde ud af.
Det er da noget værre vrøvl, selvfølgelig lider de et tab. Hvis en kursist ikke betaler, så går det ud over deres omsætning og de har jo brugt penge på markedsføring m.m. Dertil ville holdet måske forlængst være nedlagt hvis der ikke var folk nok, så hvis din veninde bliver væk og ikke betaler, så kan det være at udbyderen hænger på undervisere, lokaler m.m. som de skal betale for, men ikke har kursister nok til.
Har man skrevet under på en aftale, så må man være voksen nok til at betale.