@Lundsby Eftersom du forsøger at trække tingene ned på et lavpraktisk plan ved om og om igen at pointere at E-business handler om at komme ud af røret og tjene penge så vil jeg gerne gentage: duh! (sagt med et venligt smil) Du skriver "Man kigger på nogle tekniske aspekter som ingen andre end nørder bryder sig om, og så udråber de hostede løsninger til at være Trabanter." Hvor er det dog fantastisk forsimpelt sagt og taget fuldstændig ud af kontekst. I stedet vil jeg blot gentage pointen med trabanten: En løsning som f.eks. Scannets mener jeg usability-mæssigt er under middel på visse områder. Der er gode og dårlige ting ved alle løsninger - bevares. Men 'Trabant' - betegnelsen trænger sig på, fordi der er flere til i systemets opbygning og arbejdsflow der i gør det upraktisk at betjene administrationsmæssigt - med mindre man kun benytter sig af simple produkter... men hvem hulen gør det idag? Hvis du f.eks. sælger tøj - som andre her i tråden gør - så skal man over i konfigurerbare produkter for sælge t-shirt i flere farver og størrelser (med mindre man ønsker en masse simple enslydende produkter der dels gør butikken uoverskuelig for besøgende og desuden ikke just belønnes af Google). Ergo degraderer du usability for systemets administrator til 'tekniske aspekter som ingen andre end nørder bryder sig om'. Det synes jeg personligt er et godt grin værd... anyway, nok om hedengangne østtyske papbiler, chauffører og brugervenlighed. Siden du er fan af forenkling udi det sort/hvide, så lad mig slutteligt bottle det du siger i dit sidste indlæg ned:
Ift. postulat 1: Jeg gentager gerne: er stor tilhænger af, at gå målrettet efter det man har behov for. Point being at systemet blot er et (hjælpe)middel mod en bundlinje. Det er for mig at se det man har behovsanalyser til. Om man så ønsker at tænke og planlægge længere er vel et spørgsmål om temperament og ambitioner.
Ift. postulat 2: |
Mads Nygaard Pedersen:Eftersom du forsøger at trække tingene ned på et lavpraktisk plan ved om og om igen at pointere at E-business handler om at komme ud af røret og tjene penge
Det kan ikke siges for tit :-)
Mads Nygaard Pedersen:I stedet vil jeg blot gentage pointen med trabanten: En løsning som f.eks. Scannets mener jeg usability-mæssigt er under middel på visse områder. Der er gode og dårlige ting ved alle løsninger - bevares. Men 'Trabant' - betegnelsen trænger sig på, fordi der er flere til i systemets opbygning og arbejdsflow der i gør det upraktisk at betjene administrationsmæssigt - med mindre man kun benytter sig af simple produkter... men hvem hulen gør det idag? Hvis du f.eks. sælger tøj - som andre her i tråden gør - så skal man over i konfigurerbare produkter for sælge t-shirt i flere farver og størrelser (med mindre man ønsker en masse simple enslydende produkter der dels gør butikken uoverskuelig for besøgende og desuden ikke just belønnes af Google).
De analogi holder helt fint indenfor de opstillede præmisser, men det er den er desværre fuldstændig ubrugelig i denne sammenhæng, for det der diskuteres er ikke usability i Scannetsløsning konkret, men derimod standard/hostede systemer vs. Open Source. Det ligeså lidt relevans som hvis jeg kalder Magento en Trabant, fordi der skal et ordentligt tunningskit til at få den til at kører stærkt. Det at kalde noget for en Trabant, ved forsimplet at se på en ting, synes jeg er et billigt trick for at virke højpandet og bedrevidende.
Mads Nygaard Pedersen:Ift. postulat 1:
Jeg kan føje til historieforedraget at Magento fås i 2 versioner. Open source og enterprise. Mit gæt er at fortune 500 benytter sig af Enterprise? Andre der ønsker en gratis version af systemet benytter velsagtens open source versionen?
Du må tilbage til historie bøger, Magento er grundlæggende konstrueret til at kunne løse opgaver for fortune 500 kunder, det var det der var Varien oprindelige motivation. Enterprise version er bare et par ekstra features og noget mere support, men den grundlæggende platform er den samme.
Mads Nygaard Pedersen:Fint nok du kører salgssnakken overfor hostede systemet fordi det er det du sælger - men lad dog for pokker være med at sige at det kun er hostede løsninger der tjener penge.
Det gør jeg heller ikke! Jeg har på intet tidspunkt postået, at man ikke kan tjene penge med en Open Source løsning. Min pointe er bare at når man køber en e-handelsløsning, som nystartet e-købmand, bør man fokuserer på hvor man letteste, hurtigst og uden tung baggage (kodeejerskab) kommer igang med at sælge.
Jeg ved heller ikke hvorfor jeg skal blive ved at gentage det men: Opensource er et glimmerende alternativ til en bygget fra bunden løsning, hvis man ikke kan være i et standard produkt.
Mads Nygaard Pedersen:Mmalling har for mig at se fat i den lange ende - det handler kort og godt om at sætte sig i kundens sted og udstyre kunden de bedst mulige hjul til formålet. Længere er den vel ikke?
Jo, den er betydeligt længere, du få det til at lyde som om vi som rådgivere, bare skal udstyrer kunden med de rigtige dæk og så skal alt nok gå. Det gør det sjældent, de ender typisk lige i havnen.
I stedet skal vi da bruge vores mange årige erfaring og hjælpe kunden til at nå sit mål. Der skal bruges lidt teknik, men i rigtigt mange tilfælde handler det mere om brugervenlig og kommercial tankegang.
F.eks. ser det nu ud til at Martin, vil ud på en mission for at vise man kan tjene penge på Open Source. Her ville jeg hvis skulle rådgive, spørge om han ikke bare var ude på at tjene penge, og om det ikke skulle være det altoverskyggende fokus for hans projekt.
Jeg mener stadig at Open source er godt for nørden men dårlig for ekøbmænd. Fordi nybagte ekøbmænd i rigtigt mange tilfælde, bare bør købe sig en hostet løsning (med support og nogle der står for opgradering, fejlret. m.m.), og så komme igang med nogle af de mange andre aspekter, der skal mestres for at man kan tjene penge på at havde en webshop.
Iøvrigt er jeg nok også den rette, til at sige at "Open source er godt for nørder men dårligt for købmanden". Jeg er nemlig selv en ret stor nørd. Jeg har forlængst overstået mine 5.000 timer med programmering, har tjent penge på det over 14 år, er uddannet Civilingeniør. Og har brugt som 6 år som freelance arkitekt/mentor i top 25 virksomheder segmentet i danmark.
Jeg synes Open Source er fantatisk til det jeg skal bruge det til!!! Men jeg synes det er en bjørntjeneste at sælge det til nystartede ekøbmænd!