Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dandomain contra vituemart..

Side 9 ud af 24 (234 indlæg)
Fra Horsens
Tilmeldt 26. Jul 09
Indlæg ialt: 91
Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

@Lundsby

Eftersom du forsøger at trække tingene ned på et lavpraktisk plan ved om og om igen at pointere at E-business handler om at komme ud af røret og tjene penge så vil jeg gerne gentage: duh! (sagt med et venligt smil)

Du skriver "Man kigger på nogle tekniske aspekter som ingen andre end nørder bryder sig om, og så udråber de hostede løsninger til at være Trabanter." Hvor er det dog fantastisk forsimpelt sagt og taget fuldstændig ud af kontekst.

I stedet vil jeg blot gentage pointen med trabanten: En løsning som f.eks. Scannets mener jeg usability-mæssigt er under middel på visse områder. Der er gode og dårlige ting ved alle løsninger - bevares. Men 'Trabant' - betegnelsen trænger sig på, fordi der er flere til i systemets opbygning og arbejdsflow der i gør det upraktisk at betjene administrationsmæssigt - med mindre man kun benytter sig af simple produkter... men hvem hulen gør det idag? Hvis du f.eks. sælger tøj  - som andre her i tråden gør - så skal man over i konfigurerbare produkter for sælge t-shirt i flere farver og størrelser (med mindre man ønsker en masse simple enslydende produkter der dels gør butikken uoverskuelig for besøgende og desuden ikke just belønnes af Google).

Ergo degraderer du usability for systemets administrator til 'tekniske aspekter som ingen andre end nørder bryder sig om'. Det synes jeg personligt er et godt grin værd... anyway, nok om hedengangne østtyske papbiler, chauffører og brugervenlighed.

Siden du er fan af forenkling udi det sort/hvide, så lad mig slutteligt bottle det du siger i dit sidste indlæg ned:

1. Hostede løsninger er det eneste der tjener penge
  2. Magento er kun egnet til fortune 500 firmaer

Ift. postulat 1:

Jeg kan føje til historieforedraget at Magento fås i 2 versioner. Open source og enterprise. Mit gæt er at fortune 500 benytter sig af Enterprise? Andre der ønsker en gratis version af systemet benytter velsagtens open source versionen?

Jeg gentager gerne: er stor tilhænger af, at gå målrettet efter det man har behov for. Point being at systemet blot er et (hjælpe)middel mod en bundlinje. Det er for mig at se det man har behovsanalyser til. Om man så ønsker at tænke og planlægge længere er vel et spørgsmål om temperament og ambitioner. 

Ift. postulat 2:

Fint nok du kører salgssnakken overfor hostede systemet fordi det er det du sælger - men lad dog for pokker være med at sige at det kun er hostede løsninger der tjener penge. Det er muligt, du har gjort dig den erfaring rent personligt i dit virke og har gjort det til din forretningsplan, men hvad i alverden er dit empiriske grundlag for at postulere det som et alment anerkendt faktum? Jeg savner saftsusme alvorligt belæg for det argument... som iøvrigt ikke er svært at modbevise!

Mmalling har for mig at se fat i den lange ende - det handler kort og godt om at sætte sig i kundens sted og udstyre kunden de bedst mulige hjul til formålet. Længere er den vel ikke?

Jeg tilbyder webdesign og webgrafik

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 09:23
Gennemsnit 2,6 stjerner givet af 5 person

Mads Nygaard Pedersen:
Eftersom du forsøger at trække tingene ned på et lavpraktisk plan ved om og om igen at pointere at E-business handler om at komme ud af røret og tjene penge

Det kan ikke siges for tit :-)  

Mads Nygaard Pedersen:
I stedet vil jeg blot gentage pointen med trabanten: En løsning som f.eks. Scannets mener jeg usability-mæssigt er under middel på visse områder. Der er gode og dårlige ting ved alle løsninger - bevares. Men 'Trabant' - betegnelsen trænger sig på, fordi der er flere til i systemets opbygning og arbejdsflow der i gør det upraktisk at betjene administrationsmæssigt - med mindre man kun benytter sig af simple produkter... men hvem hulen gør det idag? Hvis du f.eks. sælger tøj  - som andre her i tråden gør - så skal man over i konfigurerbare produkter for sælge t-shirt i flere farver og størrelser (med mindre man ønsker en masse simple enslydende produkter der dels gør butikken uoverskuelig for besøgende og desuden ikke just belønnes af Google).

De analogi holder helt fint indenfor de opstillede præmisser, men det er den er desværre fuldstændig ubrugelig i denne sammenhæng, for det der diskuteres er ikke usability i Scannetsløsning konkret, men derimod standard/hostede systemer vs. Open Source. Det ligeså lidt relevans som hvis jeg kalder Magento en Trabant, fordi der skal et ordentligt tunningskit til at få den til at kører stærkt. Det at kalde noget for en Trabant, ved forsimplet at se på en ting, synes jeg er et billigt trick for at virke højpandet og bedrevidende.

Mads Nygaard Pedersen:
Ift. postulat 1:

Jeg kan føje til historieforedraget at Magento fås i 2 versioner. Open source og enterprise. Mit gæt er at fortune 500 benytter sig af Enterprise? Andre der ønsker en gratis version af systemet benytter velsagtens open source versionen?

Du må tilbage til historie bøger, Magento er grundlæggende konstrueret til at kunne løse opgaver for fortune 500 kunder, det var det der var Varien oprindelige motivation. Enterprise version er bare et par ekstra features og noget mere support, men den grundlæggende platform er den samme.

Mads Nygaard Pedersen:
Fint nok du kører salgssnakken overfor hostede systemet fordi det er det du sælger - men lad dog for pokker være med at sige at det kun er hostede løsninger der tjener penge.

Det gør jeg heller ikke! Jeg har på intet tidspunkt postået, at man ikke kan tjene penge med en Open Source løsning. Min pointe er bare at når man køber en e-handelsløsning, som nystartet e-købmand, bør man fokuserer på hvor man letteste, hurtigst og uden tung baggage (kodeejerskab) kommer igang med at sælge.

Jeg ved heller ikke hvorfor jeg skal blive ved at gentage det men: Opensource er et glimmerende alternativ til en bygget fra bunden løsning, hvis man ikke kan være i et standard produkt.

Mads Nygaard Pedersen:
Mmalling har for mig at se fat i den lange ende - det handler kort og godt om at sætte sig i kundens sted og udstyre kunden de bedst mulige hjul til formålet. Længere er den vel ikke?

Jo, den er betydeligt længere, du få det til at lyde som om vi som rådgivere, bare skal udstyrer kunden med de rigtige dæk og så skal alt nok gå. Det gør det sjældent, de ender typisk lige i havnen.
I stedet skal vi da bruge vores mange årige erfaring og hjælpe kunden til at nå sit mål. Der skal bruges lidt teknik, men i rigtigt mange tilfælde handler det mere om brugervenlig og kommercial tankegang.

F.eks. ser det nu ud til at Martin, vil ud på en mission for at vise man kan tjene penge på Open Source. Her ville jeg hvis skulle rådgive, spørge om han ikke bare var ude på at tjene penge, og om det ikke skulle være det altoverskyggende fokus for hans projekt.

Jeg mener stadig at Open source er godt for nørden men dårlig for ekøbmænd. Fordi nybagte ekøbmænd i rigtigt mange tilfælde, bare bør købe sig en hostet løsning (med support og nogle der står for opgradering, fejlret. m.m.), og så komme igang med nogle af de mange andre aspekter, der skal mestres for at man kan tjene penge på at havde en webshop.

Iøvrigt er jeg nok også den rette, til at sige at "Open source er godt for nørder men dårligt for købmanden". Jeg er nemlig selv en ret stor nørd. Jeg har forlængst overstået mine 5.000 timer med programmering, har tjent penge på det over 14 år, er uddannet Civilingeniør. Og har brugt som 6 år som freelance arkitekt/mentor i top 25 virksomheder segmentet i danmark.
Jeg synes Open Source er fantatisk til det jeg skal bruge det til!!! Men jeg synes det er en bjørntjeneste at sælge det til nystartede ekøbmænd!

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 09:37

For det først så orker jeg ikke at læse 9 siders indlæg :)

Lundsby:
Jeg mener stadig at Open source er godt for nørden men dårlig for ekøbmænd. Fordi nybagte ekøbmænd i rigtigt mange tilfælde, bare bør købe sig en hostet løsning (med support og nogle der står for opgradering, fejlret. m.m.), og så komme igang med nogle af de mange andre aspekter, der skal mestres for at man kan tjene penge på at havde en webshop.

Med mange Open Source kan man hurtigt starte sin butik op og netop koncentrere sig om at sælge. Det samme som hvis det var en hostet løsning. Det eneste jeg har imod mange Open Source er at det kan være lidt kringlet at skifte standard designet ud.

Open Source kan være lige så godt/dårligt som hostet.

Jeg har en ven som har en webshop som hun har haft i snart mange år. Det er en gammel osCommerce løsning som kører upåklageligt. Hun har ikke behov for at få udvidet butikken endnu (men det kommer nok en dag) og der er ingen behov for at jeg går ind og hjælper.

Så at sige hvad der er bedst er kun farvet af hvad det er man sælger. Men selvom man sælger den ene type butik, så skal man også være åben over for den anden. Vi skal huske på at når kunden spørger hvilken butik de skal bruge (OS eller Hostet) så skal vi ikke tænke på OS, men på hvordan vi kan vejlede kunden bedst. Hvis en kunde bliver vejledt korrekt, så kan denne anbefale os til andre = $$$

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 09:40

Niels:
For det først så orker jeg ikke at læse 9 siders indlæg :)

Det skulle du ellers gøre, det er relativt underholdende :-)

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 09:49

Niels:
Jeg har en ven som har en webshop som hun har haft i snart mange år. Det er en gammel osCommerce løsning som kører upåklageligt. Hun har ikke behov for at få udvidet butikken endnu (men det kommer nok en dag) og der er ingen behov for at jeg går ind og hjælper.

Måske er det den manglende viden der gør at hun ikke har brug for en opgradering? Jeg har selv indtil for uger siden, kørt en shop med en gl. oscommerce udgave. Der var hverken mulighed for titler, description eller keywords, og standard opbygningen begrænsede helt vildt. Efter vi har opgraderet til en pimpet oscommerce udgave er omsætningen steget 500 % og det samme gælder konverteringen, der er gåret fra 0,5 til 2,5

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 10:48

Lundsby:

Det gør jeg heller ikke! Jeg har på intet tidspunkt postået, at man ikke kan tjene penge med en Open Source løsning. Min pointe er bare at når man køber en e-handelsløsning, som nystartet e-købmand, bør man fokuserer på hvor man letteste, hurtigst og uden tung baggage (kodeejerskab) kommer igang med at sælge.

Det er netop her hele essensen ligger - for at tage den beslutning bliver man nød til at tænke sig alvorligt om og her kan man med fordele låne et par bøger om organisationsteori der afdækker hvad begrebet leverandørafhængighed så man er klar over fordele og ulemper ved sit valg.

Skal man sælge 100 par sokker i år 1 så er der ingen tvivl om at det er helt fint med en lejet løsning - der får man nok næppe en rullende start billigere / nemmere.

Regner man med at sælge 50.000 varer og ser ens behov forandre sig løbende over imod en højere grad af automatisering og differenciering og løbende ønske om at få tilpasset siden til ens behov derimod så er det jo hul i hovedet og bruge penge og tid på en lejet løsning.

Det klassiske eksempel i organisationsteorien (resource dependency theory) var dengang hvor Ford skulle lave nogle nye fabrikker hvor man så faktisk valgte at bygge helt nye under-fabrikker for at forhindre at gører sig 100% afhængig af 1 leverendør - Det var meget dyrer på kort sigt men på lang sigt betød det alverden til forskel og var netop en af grundene til at Ford klarede sig så godt i så mange år fordi de netop ikke havde lagt alle deres æg i 1 kurv men havde sikret sig såvel friheden som ejerskabet over en vigtig del af deres organisation så de ikke var afhængige af andres valg men selv havde beslutningskraft og friheden til at handle som det var bedst.

Det kan altså ikke nævnes tit nok at man overvejer og gennemtænker hvordan ens shop ser ud de første par år hvis det går godt og så tænker på hvor meget det vil koste at skifte system efter 6 måneder eller 12 måneder f.eks. - Vi har haft flere kunder hvor de har brugt rigtigt rigtigt mange penge og det bliver jo bestemt ikke billigere når du skal til at flytte, alene det at lave redirection manuelt på f.eks. 2500 produkt url'er fra en url struktur til en anden kan gå hen og blive en halvdyr fornøjelse.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 11:00

Ronnikc:
Det kan altså ikke nævnes tit nok at man overvejer og gennemtænker hvordan ens shop ser ud de første par år hvis det går godt og så tænker på hvor meget det vil koste at skifte system efter 6 måneder eller 12 måneder f.eks. - Vi har haft flere kunder hvor de har brugt rigtigt rigtigt mange penge og det bliver jo bestemt ikke billigere når du skal til at flytte, alene det at lave redirection manuelt på f.eks. 2500 produkt url'er fra en url struktur til en anden kan gå hen og blive en halvdyr fornøjelse.

Hej Ronni

Jeg tror du glemmer en vigtig faktor. Nemlig at de fleste nystartere aldrig har prøvet det før (ligger i ordet :)), så de har INGEN anelse om hvordan deres shop ser ud om 6 eller 12 måneder. Selv er jeg startet med en toptunet oscommerce, som jeg er været ualmindelig glad for her de første 6 måneder, men den oplevelse har gjort at jeg nu helt specifikt ved hvad det er jeg leder efter.

Det er ikke fordi jeg ikke har lavet mit fodarbejde fra starten, men sådan som min virksomhed så ud for 6 måneder siden....ja det ville man ikke kunne genkende i dag. Jeg startede ud med kun at skulle sælge røgalarmer...men være de bedste med det største udvalg. I dag 6 måneder senere, har jeg over 500 varer i shoppen indenfor alt brand og redningsmateriel.

Men jeg er skam stadig glad for Oscommerce, faktum er bare jeg er vokset ud af systemet. Dog har jeg solgt for over ½ mill. og gået fra en konvertering på 0,95 til nu 3 %, så jeg nyder fleksibiliteten i systemet.

MEN at ramme det rigtige shopsystem fra starten, er sjældent (tror jeg). Skulle jeg gøre det hele om igen, ville jeg starte i en standard løsning, jeg ville helt sikkert have tjent mere fra starten og have brugt laaaaaaaaaaaaangt mindre tid og penge, på at skulle booste min shop. Men jeg ville stadig stå i samme situation idag, hvor jeg skulle skifte system.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9731
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:06

Et endnu mere "klassisk" eksempel, er den software-uerfarne e-købmand, der vælger Open Source, fordi han får at vide af nørderne at det giver størst frihed og kan betale sig på sigt. De fortæller ham at det vil koste XX kroner at lave det. Men inden den stakkels e-købmand får set sig om ender løsningen med at koste 5 gange så meget, tage dobbelt så lang tid at få lavet færdig og den ender med at kunne det halve af hvad den stakkels e-købmand havde regnet med.

Havde e-købmanden i stedet for valgt en standardiseret hosted løsning kunne han have prøvet den før han købte, den ville have været oppe at køre med det samme og kunne præcis det han ved selvsyn kunne konstatere - og til den pris han fik stillet i sigte.

Og et andet klassisk eksempel er den e-købmand som aldrig kommer igang, fordi nørderne siger, at han skal bygge en hel fabrik for at kunne starte sin forretning - og købmanden har kun råd til et læskur. Og her er det så jeg siger - start da for helvede med dit læskur, sælg nogle gullerøder derfra, tjen lidt penge, og brug dem så på at komme videre derfra!

Det sidste skrev jeg lidt om for nyligt i et blogindlæg under titlen: "Hvorfor skal det være så dyrt"

Fra Værløse
Tilmeldt 5. Nov 07
Indlæg ialt: 686
Fra  Kammalou.com Skrevet kl. 11:09

@Lundsby

Overordet vil jeg reelt gerne forstå dit behov for at argumentere Imod Open Source ?

Specielt med baggrund i at du langt hen ad vejen giver udtryk for at vigtigheden ligger i at forstå kundens behov. Så er løsningsvalget da reelt ligegyldigt såfremt de dækker kundens behov og i særdeleshed med baggrund i en dybdegående forståelse af deres strategi og vision på sigt.

Lundsby:
De analogi holder helt fint indenfor de opstillede præmisser, men det er den er desværre fuldstændig ubrugelig i denne sammenhæng, for det der diskuteres er ikke usability i Scannetsløsning konkret, men derimod standard/hostede systemer vs. Open Source. Det ligeså lidt relevans som hvis jeg kalder Magento en Trabant, fordi der skal et ordentligt tunningskit til at få den til at kører stærkt. Det at kalde noget for en Trabant, ved forsimplet at se på en ting, synes jeg er et billigt trick for at virke højpandet og bedrevidende.

Den del forstår jeg så heller ikke...?!? Analogien omkring trabant og tuningsskifte...?!? Vil du hjælpe mig også her.

Lundsby:
Jeg ved heller ikke hvorfor jeg skal blive ved at gentage det men: Opensource er et glimmerende alternativ til en bygget fra bunden løsning, hvis man ikke kan være i et standard produkt.

osCommerce, Magento, ZenCart er vel Standard Produkter. Blot Open source. ?

Lundsby:
Du må tilbage til historie bøger, Magento er grundlæggende konstrueret til at kunne løse opgaver for fortune 500 kunder, det var det der var Varien oprindelige motivation. Enterprise version er bare et par ekstra features og noget mere support, men den grundlæggende platform er den samme.

Kan du opdatere mig med en henvsining på den vision...?

Så vidt jeg har forstået det er Varien en gruppe af udviklere der blev træt af hvor svært tingene var at arbejde med i osCommerce som de oprindeligt er en del af. Hvorfor de dannede deres eget der endte ud i Magento.

SAFe SPC, Magento Expert, Jira Guru, Kammalou.com

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 11:27

Mikkel deMib Svendsen:
Havde e-købmanden i stedet for valgt en standardiseret hosted løsning kunne han have prøvet den før han købte, den ville have været oppe at køre med det samme og kunne præcis det han ved selvsyn kunne konstatere - og til den pris han fik stillet i sigte.

Og det kan han ikke med en Open Source? Der er da eksempler på demo shops man kan prøve.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Side 9 ud af 24 (234 indlæg)