Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Så er den gal med lukkeloven. Igen!

Side 5 ud af 7 (67 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Miriam Frank:
Hvordan er åbningstiderne i Sverige? Har de længere/mere åbent end os?

7-21 er ikke unormalt derovre, 7 dage om ugen.

Ganske praktisk Wink

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 20:30
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 4 person

> Hvordan er åbningstiderne i Sverige? Har de længere/mere åbent end os?

Ikke nødvendigvis altid længere - men mere fleksibelt efter de behov der nu er. F.eks. kan jeg huske at Ikea og nogle byggemarkeder holdt åbent om søndagen - det må de ikke i Danmark, selvom det er en oplagt dag for de fleste at købe møbler og den slags.

Min pointe er i alle fald den samme - topstyrring af lukketider har samme problem som planøkonomi: Det hæmmer innovationen og umuligør lokale tilpasninger, som alle lokalt ellers kan se ville være en fordel.

Særligt de religiøse kræfter har strittet meget imod, at der må foregå noget andet søndag formiddag end kirketjeneste. Det er iøvrigt de samme kræfter, der har - og i mange lande fortsat kæmper, imod fri abort. De argumenterer på samme måde, som nogle gør i forhold til lukkeloven med, at vi skal beskytte de der stakkels svage kvinder. Jeg synes den holding er en hån mod kvinderne, på samme måde, som lukkeloven er en hån mod detailhandlen og kunderne.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 20:50
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Jeg har lidt svært ved at placere, hvor debatten blev afsporet her - men jeg tror det var med Mikkel's udsagn om at butiksansatte er nogle tøsedrenge...

Hvorfor hetzer I lige pludselig butiksansatte? Der er ikke een eneste ansat i dagligvarehandlen, der har udtalt sig negativt eller positivt om lukkeloven i det hele taget - fordi de er pisseligeglade med den. Faktum er, at alle butikker har åbent langt længere end en almindelig arbejdsuges længde, ergo har de alle sammen deres arbejdstid fordelt over bare 4 eller 5 dage. Sådan har det været i de år, jeg var i dagligvarebranchen og åbningstiderne er kun blevet længere og længere. I skal også huske, at de møder altså nogle timer før åbningstid, så en afskaffelse af lukkeloven ændrer ikke en disse på deres arbejdstider.

Da jeg var leder/chef, da var min ugentlige arbejdstid på 70 timer i reglen, altså nok til to ansattes arbejdsuge tilsammen. Mine fuldtidsmedarbejdere mødte som regel ved 7-tiden og gik kl 15, havde en ugentlig fridag og arbejdede halvdelen af lørdagene. De resterende timer blev udfyldt af timelønnede ansatte, som primært var der om eftermiddagen og i weekenden.

Med andre ord - lad dog være med at lange ud efter de ansatte, når de intet har med sagen at gøre og aldrig har udtalt sig om det. De er iøvrigt ikke nogle tøsedrenge!

Med venlig hilsen

Flemming

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1318
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 21:13
Gennemsnit 2,3 stjerner givet af 3 person

Jeg har ikke de fjerneste ide om, hvorvidt medarbejder i detailhandeln er tøsedrenge eller ej. Men hvad med at have en debat om takta:

Lukkeloven tillader ALLE at holde åbent døgent rundt fra mandag kl 6.00 - til lørdag kl. 17. Så i bund og grund handler dette vist om søndagsåbent. Så vidt jeg husker er det muligt at holde åbent 20 søndage om året.

Muligheden for at holde døgnåbentn udnyttes tydeligevis ikke - så hvad er egentlig problemet her?? (bortset fra principper??) Hivs det var lønsomt at holde åbent til midnat, var der sikkert nogen der gjrode det.  Så er denne debat ikke bare en storm i et glas vand?? 

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Tilmeldt 16. Sep 08
Indlæg ialt: 420
Skrevet kl. 21:45

Flemming1970:
Med andre ord - lad dog være med at lange ud efter de ansatte, når de intet har med sagen at gøre og aldrig har udtalt sig om det. De er iøvrigt ikke nogle tøsedrenge!

Enig. Et motto som jeg bruger meget ofte; "Du har selv valgt det".

Og ja i den butik hvor jeg arbejder som ungarbejder er der ikke nogle der klager, i hvert  fald ikke over arbejdstiderne Wink

Dog går jeg stadigvæk ind for at afskaffe lukkeloven.

Tilmeldt 16. Sep 08
Indlæg ialt: 420
Skrevet kl. 21:50

Kirsten E:
Lukkeloven tillader ALLE at holde åbent døgent rundt fra mandag kl 6.00 - til lørdag kl. 17. Så i bund og grund handler dette vist om søndagsåbent. Så vidt jeg husker er det muligt at holde åbent 20 søndage om året.

Du har både og ret i det du skriver.

Fra Erhvervs og Selskabstyrelsen;

Salg fra mindre dagligvarebutikker

Butikker, der hovedsageligt sælger dagligvarer[1], og som har en omsætning under p.t. 29,8 mio. kr., kan altid holde åbent om søndagen.

Som dokumentation for, at butikken opfylder betingelsen, skal der indsendes en revisorerklæring til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, der på sin hjemmeside offentliggør, at erklæring er indsendt.

Dagligvarebutikker med en omsætning under p.t. 12,9 mio. kr. kan holde søndagsåbent uden at indsende en revisorerklæring.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:37
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 4 person

> Hvorfor hetzer I lige pludselig butiksansatte?

Det var som svar på det udbredte argument, som også er blevet fremført her, at lukkeloven skal beholdes fordi det er åhh så syndt for de ansatte. Er det sandt, ja så er de sgu da nogle tøsedrenge - eller vatnisser, om du vil, for som sagt er der masser af andre brancher, hvor man kan klare den slags ting parterne imellem uden at have en restriktiv lovgivning.

> Med andre ord - lad dog være med at lange ud efter de ansatte, når de intet har med sagen at gøre og aldrig har udtalt sig om det

Jo, det har de nu - særligt gennem deres fagforeninger, der åbenbart mener at de er SÅ svage, at de ikke kan forhandle de her ting med arbejdsgiverne, på samme måde som andre fagrupper aftaler det her mellem deres fagforeninger og arbejdsgiverne.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 23:10
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Mikkel deMib Svendsen:

Jo, det har de nu - særligt gennem deres fagforeninger, der åbenbart mener at de er SÅ svage, at de ikke kan forhandle de her ting med arbejdsgiverne, på samme måde som andre fagrupper aftaler det her mellem deres fagforeninger og arbejdsgiverne.

Underligt, for det er HORESTA, der bringer det på bane nu.

Iøvrigt, så er HK-området fuldstændigt reguleret hvad det angår. Der er aftaler ned til mindste detalje om de ansattes arbejdstider, løn og andre vilkår, så det er da slet ikke på tale, at det er synd for de ansatte?

Du skal nok snarere rette blikket mod de politiske partier, der har en mening om dette - for det er altså ikke arbejdsmarkedets parter, der strider imod en afskaffelse af lukkeloven. Det er regeringen og Folketinget, der har indført den lov og nu har HORESTA ytret ønske om at få den afskaffet.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:23
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Hvornår er HORESTA blevet fagforening for butikspersonalet? De udtaler sig ikke som fagforening for de butiksansatte, men derimod som en anden gruppe, der kan se ulæmper med lukkeloven - præcis som mange af os andre også kan.

Men kig selv denne tråd igennem igen. Argumentet om at beskytte "de svage" (altså de butiksansatte) fremføres jo også her - og jeg har hørt det i andre sammenhænge fra såvel butiksansatte som deres fagforeninger.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 04:38
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

Mikkel deMib Svendsen:

Hvornår er HORESTA blevet fagforening for butikspersonalet? De udtaler sig ikke som fagforening for de butiksansatte, men derimod som en anden gruppe, der kan se ulæmper med lukkeloven - præcis som mange af os andre også kan.

HORESTA er kede af, at butikkerne i KBHå ikke ofrer en hulens masse ressourcer i at have døgnåbrnt, fordi HORESTA's kunder så ville have en smule flere besøgende om søndagen. Der er ingen måde hvorpå HORESTA kan regnes som en tillidsfuld kilde mht. lukkeloven, da de dels har skæve interesser og dels slet ikke har noget med den at gøre. Men som sædvanlig er der dyrket en hurtig historie på et fesent grundlag:

HORESTA og Erhvervsbladet er nogle tøsedrenge

Det er lige så seriøs journalistik, som hvis man spørger en rocker om invandrerproblemer - come on..!

Side 5 ud af 7 (67 indlæg)