Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Så er den gal med lukkeloven. Igen!

Side 4 ud af 7 (67 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

Jeg står helt ved at kalde dem for nogle tøsedrenge, når de - som en enkeltstående gruppe i samfundet, mener at de ikke kan påtage sig samme fleksibilitet som alle mulige andre godt kan uden at brokke sig over det og kræve fastholdelse af særlovgivninger.

Jeg tror der ville blive et ramaskrig i Danmark hvis sygehuspersonale, taxa og buschauffører, togpersonale samt politiet nægtede arbejde på skæve tidspunkter... For slet ikke at tale om brandvæsenet

Så hvorfor skal detailhandelen have særstatus? - Det er da sådan set også blot et arbejde, som så mange andre...

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 16:18

PeterOM:

De jobs, der kommer tættest på detailhandlen uden rigtigt at være det, må være kassejobs i posthuse og banker. Der er forholdene ret meget anderledes.

At sammenligne jobbet som kassedame med f.eks. at være branmand, politimand eller sygeplejerske synes jeg slet ikke hænger sammen. Brandmænd og co. får (forhåbentlig) en hel del mere personlig og social værdi ud af sit arbejde. Der er sgu ikke meget stolthed, ære eller glæde over at sidde i dåsen i Netto.

Men hvad forhindrer folk der sidder ved kassen i Netto, i at søge andre udfordringer i et for dem mere inspirerende job?

Så vidt jeg husker er der rimeligt fri adgang til uddannelse her i landet.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 16:23

Uanset hvor kedeligt det måtte være at sidde ved kassen i Netto er det da ikke en særlig god undskylding for at kræve en formynderisk lov bibeholdt. Der er da mange ting her i landet, der er SÅ kedeligt at "de burde forbydes ved lov". Men det bliver det meste kedelige heldigvis ikke - heller ikke de mange røv kedelige jobs der findes. Det overlades normalt til markedets parter, at finde frem til løsninger, som alle er gladest for - ikke ved, at der sidder nogle "kloge" topledere langt væk og på værste formynderiske vis forsøger at bestemme hvad der er godt for den enkelte virksomhed, ansatte og kunde.

Iøvrigt behøver arbejde i detailhandlen ikke at være kedeligt. Det er ikke en naturlov. Men jeg indrømmer gerne, at de fleste supermarkeder ledes på en så tåbelig´og gammeldags måde, at der ikke skabes de spændende og motiverende arbejdspladser det kunne være - og som jeg er sikker på det er en del steder. Men igen, det skal altså ikke løses ved en stupid lukkelov. Det er noget parterne må løse med hinanden.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:53

Anders Christensen:

PeterOM:

De jobs, der kommer tættest på detailhandlen uden rigtigt at være det, må være kassejobs i posthuse og banker. Der er forholdene ret meget anderledes.

At sammenligne jobbet som kassedame med f.eks. at være branmand, politimand eller sygeplejerske synes jeg slet ikke hænger sammen. Brandmænd og co. får (forhåbentlig) en hel del mere personlig og social værdi ud af sit arbejde. Der er sgu ikke meget stolthed, ære eller glæde over at sidde i dåsen i Netto.

Men hvad forhindrer folk der sidder ved kassen i Netto, i at søge andre udfordringer i et for dem mere inspirerende job?

Så vidt jeg husker er der rimeligt fri adgang til uddannelse her i landet.

Hvorfor tager kvinderne i De Unge Mødre sig ikke sammen og løser deres problemer? Hvorfor tager Bjørnebrygrytteren nede på bænken sig ikke sammen? Hvorfor arbejde nogen mennesker 8-16 hver dag i et bankjob, der i virkeligheden gør dem hammertriste?

Jeg er slet ikke klog nok til at fortælle hvorfor nogen ender med et liv, der ikke gør dem lykkelig, og hvorfor de ikke tør, vil, gider, har engergi til at søge nye udfordringer.

Bare fordi muligheden er der, så er der mange der enten ikke ser den eller ikke kan finde ud af at tage imod den. Hvor mange tror du har drømt om at ta' en elevuddannelse i et supermarked? Dem jeg har mødt af elever har virket som om de har gjort det fordi det var den nemme udvej til at få et job af en-eller-anden slag.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:03

@ Mikkel:

Nej, jeg er enig i at baggrunden for lukkeloven ikke skal være at løse sociale problemer. Jeg har slet ikke viden nok om andre aspekter af lukkeloven end detailhandlen til at udtale mig om hvorvidt lukkeloven  er hot eller not - der er jo flere aspekter end kassedamens ve og vel (må man da håbe).

Helt enig i at detailhandel ikke behøver at være kedeligt. Når man får sin afdeling op at køre, salgsindekset i de afdelinger man råder over stiger samtidig med at avancen stiger, så er det sjovt. Dette kræver dog at man får noget frihed, og umiddelbart er der vist ikke så mange andre supermarkeder end Irma, som arbejder med meget frie sortementsvalg, varegrupper, allokering af varer osv.

Desuden er det jo ikke lukkeloven, som tvinger dem til at lukke kl 19 eller 20på hverdage og fredage. Den har kun restriktioner mht. weekender.

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 17:20
Gennemsnit 3,4 stjerner givet af 5 person

Anders Christensen:

Mikkel deMib Svendsen:

Jeg står helt ved at kalde dem for nogle tøsedrenge, når de - som en enkeltstående gruppe i samfundet, mener at de ikke kan påtage sig samme fleksibilitet som alle mulige andre godt kan uden at brokke sig over det og kræve fastholdelse af særlovgivninger.

Jeg tror der ville blive et ramaskrig i Danmark hvis sygehuspersonale, taxa og buschauffører, togpersonale samt politiet nægtede arbejde på skæve tidspunkter... For slet ikke at tale om brandvæsenet

Så hvorfor skal detailhandelen have særstatus? - Det er da sådan set også blot et arbejde, som så mange andre...

I har da fuldstændig ret!!!

Med de fantastiske vilkår, der er for butikspersonale er det for dårligt, at de ikke gider at lette røven for at sælge os en liter mælk, når det passer os forbrugere.

Jeg har ladet mig fortælle, at en uddannet butiksassistent får 17.800 kr./mdr (Sådan ca. det samme som både politi, brandmænd og sygeplejersker (som heller aldrig brokker sig) får ikke?)

Desuden arbejder alle andre gerne på de omtalte tidspunkter. Jeg kan i flæng nævne: håndværkere, revisorer, advokater, offentlige kontorer, alle andre kontorer, ejendomsmæglere, posthuse, fragtcentraler, syersker, præster, lægehuse, incl. øjenlæger, ørelæger, tandlæger. Ja, jeg kan blive ved. Alle disse gode mennesker er jo nemme at få fat på efter kl. 16. Så hvorfor ikke også tøsedrengene i butikkerne? Hvorfor skal de have særstatus?

Jeg glemte at nævne daginstitutionerne og fritidsordninger, som naturligvis gerne holder åbent, således at butikspersonalet kan få passet deres børn efter kl. 17.

Der er jo så pissemange penge i detailhandlen. Så i stedet for at indehaverne sidder og score kassen selv, kan han/hun sikkert godt få råd til et par ekstra ansatte. - Og det vil slet ikke gå ud over priserne.

Skulle det endelig blive aktuelt, vil vi forbrugere ihvertfald ikke pive over en prisstigning. Det ligger slet ikke til os. - Vi støtter også gerne den lille købmand (bare han holder åbent fra seven til elleven og har samme udvalg og priser som Bilka .....I SVERIGE)

Væk med alle de blødsødne love, der prøver at beskytte nogen, der er svagere end os selv. For det kan vi da sagtens administrere selv.

Rigtig god arbejdsweekend til alle.

Wink  Miriam

Tilmeldt 16. Sep 08
Indlæg ialt: 420
Skrevet kl. 18:09

Miriam Frank:
Jeg har ladet mig fortælle, at en uddannet butiksassistent får 17.800 kr./mdr (Sådan ca. det samme som både politi, brandmænd og sygeplejersker (som heller aldrig brokker sig) får ikke?)

Jeg har altid været af den opfattelse, at dem der er bedst skal have mest, så er det skidt med at kollegaerne brokker, de kunne bare lave noget mere.

Miriam Frank:
Jeg glemte at nævne daginstitutionerne og fritidsordninger, som naturligvis gerne holder åbent, således at butikspersonalet kan få passet deres børn efter kl. 17.

Alt er relativt, de flest butikker som jeg har fulgt, der har man ofte skræddersyet arbejdsplanerne, sådan at dem med små børn så nogle gange arbejdede 6-18 for så at dagen efter at arbejde 9-15, Wink

Miriam Frank:
Der er jo så pissemange penge i detailhandlen. Så i stedet for at indehaverne sidder og score kassen selv, kan han/hun sikkert godt få råd til et par ekstra ansatte. - Og det vil slet ikke gå ud over priserne.

De fleste butikker er jo i en kæde, og kæderne bestemmer priserne. Desuden, så kommer det jo an på om man kan udnytte det koncept man har til at kunne tjene penge og så stadigvæk have nok ansatte...

Der skal mere konkurrence!Big Smile

God weekend til dig.

Winther

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:21

> Hvorfor skal de have særstatus?

Det har de eksempler du nævner - og manglere flere, da heller ikke. Hvad er det for en lov - tilsvarende lukkeloven, du mener der findes?

Nej, de andre brancher du nævner som ikke holder åbne udenfor kontortid gør sådan, som følge af aftaler mellem parterne. Hvis en eller flere parter ønsker en øndring kan de gøre det, for der er netop ikke en dum lov, der tvinger dem til at være fastlåst der, hvor det fra toppen er besluttet.

Topstyring og planøkonomi har aldrig været godt og det er det som vi bør nedbryde med formynderiske love som bl.a. lukkeloven. Det har de fleste af de lande vi ellers plejer at sammenligne os med iøvrigt også gjort - også lande som Sverige, som man bestemt ikke kan sige lader de svage i stikken eller er en ekstremt liberalistisk minimalstat. Det er OS i Danmark der er bagud og hænger fast i en gammeldags opfattelse, hvor vi umenneskeliggører og svagliggører folk for at holde dem nede, frem for at give dem mere frihed til at komme op. Der er mange fine ord, men resultaterne følger bare ikke med.

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 19:37
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Okay Mikkel. Nu forstår jeg, hvad du mener. - At man ikke nødvendigvis skal holde aften/nat åbent, men at det ikke er en lukkelov, der skal bestemme, hvorvidt man gør det eller ej.

Men er det ikke det samme i forbrugerens øjne? Dem der vil have lukkeloven fjernet, er vel også dem, der gerne vil handle på alle tider af døgnet. Ellers kan man vel være ligeglad med, om lukkeloven er der eller ej?

Jeg har aldrig tænkt på lukkeloven som formynderisk (og slet  ikke loven om navngivning). Men et forsøg på at beskytte en branche, hvor det er de store koncerner, der sætter dagsordenen - måske mere end i andre brancher.

Det vil naturligvis være yndigt om vi alle først og fremmest tænker på hinanden og vores børn, så der ikke var brug for alle mulige lovgivninger. Sådan er det jo bare desværre ikke.

Men måske er frygten for ophævelse af lukkeloven ubegrundet. Iflg. Niels Tybjerg, lyder det til at danskerne - generelt - ikke gider at handle udenfor de åbningstider vi i forvejen har. Det er faktisk også min egen erfaring.

Hvorfor fastholder butikscentrecentre og varehuse så, at holde længe åbent bestemte dage i ugen selvom, der er gabene tomt?

Hvordan er åbningstiderne i Sverige? Har de længere/mere åbent end os?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:52
Gennemsnit 3,5 stjerner givet af 2 person

Miriam Frank:
Hvordan er åbningstiderne i Sverige? Har de længere/mere åbent end os?

Tingene har formentlig ændret sig jeg for snart mange år siden boede i Sverige. Jeg kendte da en del mennesker med søndagsarbejde i dagligvarebutikker som var glade for søndagen pga. det indbragte en god løn.

Men ja - giv dig butikkerne valgfrihed!.

Henrik

Side 4 ud af 7 (67 indlæg)