|
> Hvorfor skal de have særstatus? Det har de eksempler du nævner - og manglere flere, da heller ikke. Hvad er det for en lov - tilsvarende lukkeloven, du mener der findes? Nej, de andre brancher du nævner som ikke holder åbne udenfor kontortid gør sådan, som følge af aftaler mellem parterne. Hvis en eller flere parter ønsker en øndring kan de gøre det, for der er netop ikke en dum lov, der tvinger dem til at være fastlåst der, hvor det fra toppen er besluttet. Topstyring og planøkonomi har aldrig været godt og det er det som vi bør nedbryde med formynderiske love som bl.a. lukkeloven. Det har de fleste af de lande vi ellers plejer at sammenligne os med iøvrigt også gjort - også lande som Sverige, som man bestemt ikke kan sige lader de svage i stikken eller er en ekstremt liberalistisk minimalstat. Det er OS i Danmark der er bagud og hænger fast i en gammeldags opfattelse, hvor vi umenneskeliggører og svagliggører folk for at holde dem nede, frem for at give dem mere frihed til at komme op. Der er mange fine ord, men resultaterne følger bare ikke med. |
Okay Mikkel. Nu forstår jeg, hvad du mener. - At man ikke nødvendigvis skal holde aften/nat åbent, men at det ikke er en lukkelov, der skal bestemme, hvorvidt man gør det eller ej.
Men er det ikke det samme i forbrugerens øjne? Dem der vil have lukkeloven fjernet, er vel også dem, der gerne vil handle på alle tider af døgnet. Ellers kan man vel være ligeglad med, om lukkeloven er der eller ej?
Jeg har aldrig tænkt på lukkeloven som formynderisk (og slet ikke loven om navngivning). Men et forsøg på at beskytte en branche, hvor det er de store koncerner, der sætter dagsordenen - måske mere end i andre brancher.
Det vil naturligvis være yndigt om vi alle først og fremmest tænker på hinanden og vores børn, så der ikke var brug for alle mulige lovgivninger. Sådan er det jo bare desværre ikke.
Men måske er frygten for ophævelse af lukkeloven ubegrundet. Iflg. Niels Tybjerg, lyder det til at danskerne - generelt - ikke gider at handle udenfor de åbningstider vi i forvejen har. Det er faktisk også min egen erfaring.
Hvorfor fastholder butikscentrecentre og varehuse så, at holde længe åbent bestemte dage i ugen selvom, der er gabene tomt?
Hvordan er åbningstiderne i Sverige? Har de længere/mere åbent end os?
Bliv gratis medlem