Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Så er den gal med lukkeloven. Igen!

Side 2 ud af 7 (67 indlæg)
Fra Kolding
Tilmeldt 19. Feb 09
Indlæg ialt: 602
Fra  Customerwise A/S Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

Nu ved jeg ikke hvor mange her der ytrer deres mening med baggrund som forbruger eller egentlig med dybere indsigt i detailbranchen.

Hvis der bliver åbnet for frie åbningstider vil dette påvirke alle de ledere som idag slås nok med at få en nogenlunde arbejdsplan til at hænge sammen med åbningstider fra 9-20.

I mine seneste år i detailhandel, måtte jeg slås med en arbejdsuge på minimum 40-50 timer. Den største frustration er vedvarende besparelser i lønbudgettet, som faktisk gør det svært at holde på de rigtige medarbejdere, og have en fornuftig sammenhængende arbejdsplan - på trods af at der bliver formået at skabe vækstresultater.

Så hvem vil stå med aben?, dette er uden tvivl idag de mange dygtige ledere i detailhandel, som allerede på forhånd kører i højeste gear.

Og her er det ikke lederens menneskelige kompetence, eller dygtighed i sit arbejde - alene manglen på menneskelige ressourcer, som gør at lederen selv må tiltræde som den menneskelige ressource, med konsekvens for det overordnet overblik og styring.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:38

PeterOM:

Kirsten E:

Det er rigtit, at der er åbnet i Stockholm, man møder masser af lukkede butikker i Tyskland om søndagen, London vil jeg ikke udtale mig om, men den franske lukkelov forbyder stort set alle søndagsåbninger. Så hvis man checker hjemmesiderne for nogle af de parisiske stormagasiner, som fx Gallerie lafayette, vil man se, at der faktisk er lukket om søndagen. Så det ville klæde formanden for Horesta at have styr på fakta, inden han udtaler sig. I øvrigt giver den danske lukkelov masser af muligheder for at holde åbent om søndagen i turistsæsonen, så jeg mener definitivt, at han løber med en halv vind.

Helt enig. Sammenlignet med andre EU lande har Danmark en rimelig fleksibel lukkelov (http://www.eurocommerce.be/media/docs/SocialAffairs/Opening9e.pdf). Sverige har ingen lukkelov, i England er det kun mindre butikker, der må have søndagsåbent og i Tyskland er det kun bestemte erhverv, der må have søndagsåbent.

Man må holde åbent første søndag i hver måned i Danmark uanset butiksstørrelse og har derudover 6 søndage, som man må dele ud. Supermarkeder bruger dog ofte 3-4 af dem i December, og det er jo deres eget valg. Man kan med 4-5 dage vel sagtens holde åbent i den store turristsæson?

Ang. at købe en mikrobølgeovn kl. 3 om natten kunne du godt det, hvis Snehvide gad holde åbent. Der er ingen restriktioner ml kl 06 mandag til kl 17 lørdag, men butikkerne lukker sjovt nok tidligt - igen, deres eget valg. Hvis turrismen kunne give så meget omsætning som Horeste lægger op til, mon så ikke Strøgets butikker ville holde åbent til senere end de gør nu på hverdage i turristsæsonen? Turrister er her jo længere tid end i weekenderne, men butikkerne lukker stadig tidligt - også om fredagen.

Mht England så er det ikke korrekt hvad du siger... I London hvor jeg bor har vi 24 timers åben i flere supermarkeder hele året og dem som er åbne 24 timer i døgnet er kæmpe store. Mit eget supermarked holder åbent til kl 24.00 på hverdage, kl 20.00 om lørdagen og kl 18.00 om søndagen og heligdage.

Når jeg er på ferie i Danmark finder min kone det meget svært at der er lukket over alt, specielt når det er helligedage, så lukker landet. Jeg tror også at jeg ville finde det svært at skulle stresse ned i butikkerne efter arbejde hvis jeg flyttet hjem igen, lukkeloven er forældet ifl min mening og burde blive fjernet. Nogle vil sige at det dræber de små butikker, det tror jeg ikke på, når jeg kigger på min og andre high streets i London, så er der massere af små butikker som køre fint. Flere af dem lever på at ligge i nærheden af de store kæder, da der er stor gemnemstrøm af potentiale kunder - Eks har man set butiksdød i flere af de områder hvor Woolworths lukket deres butikker og hvor man ikke har fundet nye store kæder til at overtage lokalet.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:47

Nillerrune:

Mht England så er det ikke korrekt hvad du siger... I London hvor jeg bor har vi 24 timers åben i flere supermarkeder hele året og dem som er åbne 24 timer i døgnet er kæmpe store. Mit eget supermarked holder åbent til kl 24.00 på hverdage, kl 20.00 om lørdagen og kl 18.00 om søndagen og heligdage.

Nej, der var jeg for hurtig. Store butikker må have åbent i seks timer ml 10 og 18, men ikke på et par af helligdagene.

Generelt synes jeg bedre om idealistiske argumenter om fri handel og frie markedskræfter end Horestas list sløsede argumenter.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15083
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:25

Henrik :

Nu ved jeg ikke hvor mange her der ytrer deres mening med baggrund som forbruger eller egentlig med dybere indsigt i detailbranchen.

Hvis der bliver åbnet for frie åbningstider vil dette påvirke alle de ledere som idag slås nok med at få en nogenlunde arbejdsplan til at hænge sammen med åbningstider fra 9-20.

I mine seneste år i detailhandel, måtte jeg slås med en arbejdsuge på minimum 40-50 timer. Den største frustration er vedvarende besparelser i lønbudgettet, som faktisk gør det svært at holde på de rigtige medarbejdere, og have en fornuftig sammenhængende arbejdsplan - på trods af at der bliver formået at skabe vækstresultater.

Så hvem vil stå med aben?, dette er uden tvivl idag de mange dygtige ledere i detailhandel, som allerede på forhånd kører i højeste gear.

Og her er det ikke lederens menneskelige kompetence, eller dygtighed i sit arbejde - alene manglen på menneskelige ressourcer, som gør at lederen selv må tiltræde som den menneskelige ressource, med konsekvens for det overordnet overblik og styring.

Du beskriver kun supermarkeder der, og du har ret. Men de har selv skabt problemet ved at presse priserne ned i et niveau, hvor det er umuligt at betale for god arbejdskraft...

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:08

Henrik :

Et supermakede må godt holde åbent til kl 22, hvis de vil. Sådan læser jeg i hvert fald lukkeloven.

Vil give dig ret i et det vil gå endnu mere ud over lederne i detailhandlen - har selv arbejdet i en Irma i mange år, hvor jeg var tæt på at springe på chefskole, men gjorde det ikke pga. de lumre arbejdsvilkår.

Som en sidebemærkning kan jeg ikke se hvordan butikker i centrum ikke kan holde søndagsåbent? Grænsen er på 30,5mio (lidt over 80k om dagen, hvilket svarer til et mindre supermarkede), og det tror jeg ikke der er ret mange af de mindre butikker, der går over.

Tilmeldt 16. Sep 08
Indlæg ialt: 420
Skrevet kl. 21:22

Dejlig med en god debat Smile

Og gode eksempler i her kommer med. Dog med at købe en microovn kl. 3 om natten, den holder ikke. For jeg går nu mere ind for at åbningstiderne skal være retfærdige. At et supermarked holder åbent alle ugens dage 7-21 har jeg ikke noget imod.

For hvis man nu afskaffede lukkeloven, så ville der bliver langt bedre konkurrence blandt butikkerne, da "de rigtige købmænd" ville finde ud af at holde åbent på de rigtig tidspunkter, for hvis man har en veldrevet forretning så behøves man jo ikke forlænge åbningstiderne. Hvordan de øvrige detailforretninger udnytter det, ja det kan jeg ikke helt se. Eks hvorfor holde åbent om søndagen hvis du har en butik med fiskeudstyr?

God weekend.

Winther

Fra København
Tilmeldt 29. May 09
Indlæg ialt: 368
Skrevet kl. 21:50

Nu har jeg syv års refaring på Strøget i København, og som det er nu, er der kun kundegrundlag til at have søndagsåbent i sommersæsonen og december måned (hvilket vi også har) - så mange turister kommer der altså heller ikke resten af året. Om man så kan vænne københavnerne til også at komme på gaden på hviledagen i højere grad, end de gør nu - det er en helt anden sag.

Tilmeldt 9. Mar 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 21:58
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Winther & Winther:

For hvis man nu afskaffede lukkeloven, så ville der bliver langt bedre konkurrence blandt butikkerne, da "de rigtige købmænd" ville finde ud af at holde åbent på de rigtig tidspunkter, for hvis man har en veldrevet forretning så behøves man jo ikke forlænge åbningstiderne. Hvordan de øvrige detailforretninger udnytter det, ja det kan jeg ikke helt se. Eks hvorfor holde åbent om søndagen hvis du har en butik med fiskeudstyr?

Jeg tror nu ikke det er så simpelt.

I de fleste brancher vil omsætningen bliver fordelt over flere dage og ikke blive forøget. Den gensidige konkurrence mellem forretningerne vil da sørge for en alt eller intet situation, da vi vil være nød til at holde åben for ikke at miste omsætning.

For mig vil en øget åbningstid på 12 timer om ugen plus tillæg for søndagen m.v., samt krav om 3-4 på arbejde betyde 1½ til 2 ansatte mere. Uden en øget omsætning er der kun et sted at sende omkostningen hen og det er på priserne og derved til kunderne.

Hvad angår mit personale kan jeg garantere at de hellere vil have fri søndag end f.eks. mandag hvor børnene er i skole og manden / konen på arbejde - hvem en lempelse derfor er til gavn for har jeg svært ved at se, da jeg må formode at min kunde er din ansatte.

Mvh

Vibo

Tilmeldt 10. May 09
Indlæg ialt: 1058
Fra  Ronnie Skrevet kl. 22:15

Hej.

Helt kort svar, væk med den lukke lov.

Venlig hilsen.

Ronnie 

Tilmeldt 16. Sep 08
Indlæg ialt: 420
Skrevet kl. 22:18
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Vibo

Kan fornemme at du er i Detailbranchen`?

Kan kun give dig ret i at hvis man skal holde mere åbent, så koster det i mandskabstimer, og til sidst så er det forbrugerne som det går udover.

Men jeg vil mene vi er ude i en konkurrence sag. Lige nu kører man "Tour de france", sammenlign det med at du kun nogle gang kan "sprinte dig til sejr" og vinde markedsdele fra dine konkurrenter, muligvis i form af at du holder åbent hver søndag fordi at du ikke har omsat for lige som meget som de andre.

Derimod er der dem i Top10 sombare altid er der, fordi at de kan finde ud af at kører deres forretning på en måde som gør at du ligger i toppen.

Winther

Side 2 ud af 7 (67 indlæg)