Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Så er den gal med lukkeloven. Igen!

Side 1 ud af 7 (67 indlæg)
Tilmeldt 16. Sep 08
Indlæg ialt: 420
Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Den har før været oppe og vende.
Flere og flere vil til at af med denne "plage", som nogle kalder regel.

Men idag kan man i en artikel på Erhvervsbladet' hjemmeside læse om at HORESTA (Sammenslutningen for resturanter, Hoteller osv), vil have en sær behandling og have ændre lukkeloven, sådan et alle butikker i København' området.

"Allan L. Agerhol anslår, at 20.000-25.000 københavnske turister hver weekend bevæger sig rundt i byen, mens butikkerne er lukket. Var de i stedet taget til Stockholm, Hamborg, London eller Paris havde billedet været helt anderledes. Her kan man shoppe både lørdag og søndag og i flere butikker endda til langt ud på aftenen.

HORESTA mener, at København går glip af meget store indtægter, fordi byen lukker i weekenderne.

- Desuden rejser mange tusinde turister hvert år hjem fra hovedstaden med det budskab til venner og familie, at København er uinteressant som shoppingby lørdag og søndag, siger Allan L. Agerhol

Kunne vi så ikke lige så godt fjerne den???

Hvad mener i?

Winther.

Skal lukkeloven fjernes?

• Ja (87,4%)
  • Nej (10,5%)
  • Ved ikke (2,1%)
  • Totalt antal stemmer: 95

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15086
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 15:58

Winther & Winther:

Kunne vi så ikke lige så godt fjerne den???

Jo for den er konkurrence forvriddende...

Tilmeldt 20. Aug 08
Indlæg ialt: 206
Skrevet kl. 16:04
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Er jeg galt på lukkeloven? Er den ikke til for at sikre en arbejdsplads der tager hensyn til de ansattes fritid? Hvis der bliver mulighed for at have åbent til "langt ud" på natten, og hver søndag, tror i så ikke butikkerne vil gøre sådan? Hvis en lille butik bliver udkonkurreret af en større butikskæde pga. dens få ansatte ikke vil kunne dække de timer der lige nu er underlagt lukkeloven, tror i så ikke den vil be de ansatte om at arbejde ekstra, og derved skabe skæve arbejdstider for mange mennesker?

Omvendt kan man sige at i disse dage hvor der er færre jobs og flere søgende, vil der kunne blive ansat nye medarbejdere på deltid, men er stadig bange for at hensynet til et "liv" uden for arbejdet bliver forværret, jeg tænker da ikke på arbejdsforhold som i nogle fabrikker i specielt udviklingslandene, men er det ikke et skridt den vej?

Jeg har måske misforstået grundlaget for loven samt dens betydning, i dette tilfælde er min kommentar nok mere ligegyldig Smile

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15086
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 16:10

wolfie:

Er jeg galt på lukkeloven? Er den ikke til for at sikre en arbejdsplads der tager hensyn til de ansattes fritid? Hvis der bliver mulighed for at have åbent til "langt ud" på natten, og hver søndag, tror i så ikke butikkerne vil gøre sådan? Hvis en lille butik bliver udkonkurreret af en større butikskæde pga. dens få ansatte ikke vil kunne dække de timer der lige nu er underlagt lukkeloven, tror i så ikke den vil be de ansatte om at arbejde ekstra, og derved skabe skæve arbejdstider for mange mennesker?

Omvendt kan man sige at i disse dage hvor der er færre jobs og flere søgende, vil der kunne blive ansat nye medarbejdere på deltid, men er stadig bange for at hensynet til et "liv" uden for arbejdet bliver forværret, jeg tænker da ikke på arbejdsforhold som i nogle fabrikker i specielt udviklingslandene, men er det ikke et skridt den vej?

Jeg har måske misforstået grundlaget for loven samt dens betydning, i dette tilfælde er min kommentar nok mere ligegyldig Smile

Nu er overenskomst og lukkeloven to vidt forskellige ting... Og lukkeloven sikre ik arbejdspladser, den fordeler dem bare ud på flere butikker... Om der er en lukkelov eller ej, så skal arbejdstider, løn, overarbejde mm stadig overholdes efter gældende lovgivning... 

Og hvis en lille butik bliver udkonkurreret, er det jo fordi de enten ik er unikke nok eller har indkøbskraften til at være selvstændig. Igen en unfair måde at holde en ikke rentable forretning kørende med statshjælp/"støtte".

Tilmeldt 16. Sep 08
Indlæg ialt: 420
Skrevet kl. 16:41

Det har ikke decideret noget med arbejdstiden at gøre.

Dog bl.a. er der regler om hvor længe supermarkederne må have åben, alt efter omsætning.

Og så er der det med at alle de hellige dage.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:39

Lukkeloven giver for mig ingen mening. Butiksindehavere burde selvfølgelig selv kunne bestemme hvornår de vil have åbent, det er hovedsagen. Oven i det så er jeg også helt enig i at København er en meget kedelig by lørdag og søndag. Det er da også mærkeligt at man ikke kan købe ind når man vil. Hvis jeg har lyst til at købe en mikrobølgeovn kl 3 om natten, hvorfor må jeg så ikke det? Det er i mine øjne helt galt.

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 11:44

Jeg savner mine natte inkøbsture da jeg boede i både USA og Irland Stick out tongue

Så ja væk med den!

/allan

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1318
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 12:03

Winther & Winther:

"Allan L. Agerhol anslår, at 20.000-25.000 københavnske turister hver weekend bevæger sig rundt i byen, mens butikkerne er lukket. Var de i stedet taget til Stockholm, Hamborg, London eller Paris havde billedet været helt anderledes. Her kan man shoppe både lørdag og søndag og i flere butikker endda til langt ud på aftenen.

HORESTA mener, at København går glip af meget store indtægter, fordi byen lukker i weekenderne.

Det er rigtit, at der er åbnet i Stockholm, man møder masser af lukkede butikker i Tyskland om søndagen, London vil jeg ikke udtale mig om, men den franske lukkelov forbyder stort set alle søndagsåbninger. Så hvis man checker hjemmesiderne for nogle af de parisiske stormagasiner, som fx Gallerie lafayette, vil man se, at der faktisk er lukket om søndagen. Så det ville klæde formanden for Horesta at have styr på fakta, inden han udtaler sig. I øvrigt giver den danske lukkelov masser af muligheder for at holde åbent om søndagen i turistsæsonen, så jeg mener definitivt, at han løber med en halv vind.

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 12:13

Lukkeloven er en absurditet og en anakronisme, der ikke gør andet end at lægge hindringer i vejen for dansk detailhandel. Og al snak om de stakkels ansattes arbejdstid er fejplaceret al den stund, at mange gerne vil have de fleksible og skæve arbejdstider med dertil hørende fridage på almindelige hverdage.

Det er skammeligt, at der i et (påstået) borgerligt regeret land findes en regulering af den art. Så ja: Jeg stemte for at nedlægge den lov :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:17

Kirsten E:

Det er rigtit, at der er åbnet i Stockholm, man møder masser af lukkede butikker i Tyskland om søndagen, London vil jeg ikke udtale mig om, men den franske lukkelov forbyder stort set alle søndagsåbninger. Så hvis man checker hjemmesiderne for nogle af de parisiske stormagasiner, som fx Gallerie lafayette, vil man se, at der faktisk er lukket om søndagen. Så det ville klæde formanden for Horesta at have styr på fakta, inden han udtaler sig. I øvrigt giver den danske lukkelov masser af muligheder for at holde åbent om søndagen i turistsæsonen, så jeg mener definitivt, at han løber med en halv vind.

Helt enig. Sammenlignet med andre EU lande har Danmark en rimelig fleksibel lukkelov (http://www.eurocommerce.be/media/docs/SocialAffairs/Opening9e.pdf). Sverige har ingen lukkelov, i England er det kun mindre butikker, der må have søndagsåbent og i Tyskland er det kun bestemte erhverv, der må have søndagsåbent.

Man må holde åbent første søndag i hver måned i Danmark uanset butiksstørrelse og har derudover 6 søndage, som man må dele ud. Supermarkeder bruger dog ofte 3-4 af dem i December, og det er jo deres eget valg. Man kan med 4-5 dage vel sagtens holde åbent i den store turristsæson?

Ang. at købe en mikrobølgeovn kl. 3 om natten kunne du godt det, hvis Snehvide gad holde åbent. Der er ingen restriktioner ml kl 06 mandag til kl 17 lørdag, men butikkerne lukker sjovt nok tidligt - igen, deres eget valg. Hvis turrismen kunne give så meget omsætning som Horeste lægger op til, mon så ikke Strøgets butikker ville holde åbent til senere end de gør nu på hverdage i turristsæsonen? Turrister er her jo længere tid end i weekenderne, men butikkerne lukker stadig tidligt - også om fredagen.

Side 1 ud af 7 (67 indlæg)