Thomas, jeg synes du blander muslimer og islamister sammen. Det er to ret forskellige ting - ligesom, der er stor forskel på ortodokse kristen eller jøder og så det store flertal der praktiserer en mere afslappet religion og løsere fortolkning af de religiøse værker.
Jeg synes også, ligesom dig, at al religion i almindelighed er temmelig tosset. Jeg har svært ved at forstå hvordan ellers logisk tænkende moderne mennesker kan bekende sig til den slags pladder.
Men, jeg kan sagtens leve med, at der er nogle der gør det, hvis bare de ikke bliver ekstremister, eller ortodokse - og da slet ikke, hvis de vil prakke os andre deres snævre normer på.
Jeg synes ikke der er belæg for at sige, at Islam skulle være så meget værre eller bedre end Kristendom og Jødedom, når man ser på de rå skrifter. De har alle sammen elementer der kan fortolkes ekstremt modbydeligt - og bliver det af visse grupperinger indenfor alle religionerne. Jeg er ligeglad hvilken religion sådanne tosser bekender sig til - og hvilken gud det bruger som undskylding.
De fleste af de dagligdags modbydeligheder vi forbinder med visse religioner er bundet i den ofte meget gammeldags og snævre måde lige de vælger at fortolke skrifterne. Det er kulturelt betinget - ikke religiøst.
Indenfor alle religioner kan du finde dybt uenige grupperinger. Der er masser af både muslimer, kristne og jøder der prædiker "det gode" - anstændighed, ordentlig behandling af ens medmennesker osv. Ting som de fleste af os kan være enige om (jeg har så bare ikke brug for en fiktiv gud for at fortælle mig det)
Jeg synes jeg gennem tiden har set mange tegn på rundt omkring, at jo mere udstødte eller isolerede folk bliver - eller bare føler sig, jo mere ekstremistiske og ortodokse bliver de i deres tro. Så i et eller andet omfang er vi selv, som samfund, med til at stimulere eller undertrykke den slags strømninger.
I Danmark har vi indtil for få år siden været et ekstremt lige og homogent samfund - på godt og ondt. En af fordelen ved dette har, tror jeg, bl.a. været at det har været enormt svært for ekstremistiske religiøse grupper at få fodfæste. De gamle kriste ekstremister, som f.eks. Jehovas Vidner og Indremission (der begge er mindst ligeså tossede som ortodokse jøder og muslimer) har dog også længe været meget små grupperinger.
I de senere år har vi, som samfund, accepteret at en større og større gruppe er blevet sat udenfor samfundet på forskellige måder. Det er naturligvis en meget lang diskussion hvorfor det er endt der - men faktum er, at det er det. Mange flere føler sig sat udenfor - socialt og økonomisk. Det fører til ekstremisme. Og når en stor del af dem der føler sig sat udenfor så har en muslimsk baggrund, ja så bliver det naturligvis i høj grad ekstremistiske muslimer - islamister, vi får.
Jeg tror ikke det er realistisk helt at afskaffe religioner - selvom jeg da personligt gerne så det. Det er langt mere realistisk, at få de mere moderate kræfter indenfor alle religioner til at vinde mere frem. Og de findes - også blandt muslimerne. Alle de muslimer jeg har kendt gennem tiden har været meget moderne og demokratisk indstillet. Deres måde at praktisere religion har aldrig været i konflikt med danske - eller moderne vestlige, principper. Og de har aldrig været til direkte gene for mig.
Så for mig at se er der en vigtig og meget grundlæggende politisk diskission i, hvor segmenteret et samfund vi ønsker. Væres gamle - meget ligeværdige samfund, var et godt værn mod ekstremisme. Det er langsomt blvet brudt mere og mere ned. Fortsætter det den vej, tror jeg ekstremismen vil blive værre - og så kommer vi til at bruge flere og flere resurser på at bekempe den og beskytte os mod den. For acceptere ekstremismens uvæsen skal vi naturligvis ikke.