Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er en indsigelse til Faktura/Inkasso altid gyldig?

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er helt enig med Flemming og Jakodan - betal ved kasse 1 eller send varen retur.

Jeg sidder hos en større kunde og inddriver debitorer et par gange om ugen, og det er næsten hver gang jeg hører alle mulige og umulige undskyldninger. Som regel bliver de tavse når jeg spørger dem, hvorfor de så ikke har betalt den del af fakturaen, som de er enige i, istedet for at tilbageholde måske 75.000,-, selvom de kun er uenige i de 5.000,-. Jeg fatter det ganske enkelt ikke. Ofte vil en mindelig løsning være langt nemmere, hvis man nøjes med at tilbageholde det man f.eks. mener at skulle have kreditnota på.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Tilmeldt 30. Jun 05
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 18:29

Jeg har lignende problem med en kunde nu som er på 3. rykker og nu gør indsigelse over varen. Ikke alt der er leveret.

For mig virker det som om at når nu jeg vil sende til inkasso, så dukker de lige pludselig op...og klager, kan jeg bare sende den videre til inkasso, eller hvad???

Det har jeg ikke prøvet før

Fra Vester Hornum
Tilmeldt 4. Mar 09
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 18:46

Hej Pia.

Som der er givet udtryk for tidliger her i tråden. Så er der forskel på om det er selve fakturaen eller en vare som der gøres indsigelse til.

Mit spørgsmål til dig er: Er der hold i de fejl/mangler kunden gør indsigelser til?. Hvis, har du gjort noget for at udbedre fejlene?.

Hvis der ingen fejl/mangler er, eller hvis du har gjort dit til at udbedre fejlene/manglerne, skulle der ikke være noget tilhindre for en inkasso/ret sag. Da det som sagt er varen og ikke fakturaen der gøres indsigelse til. ( min fortolkning af svar her, og snak med advokat)

Med venlig hilsen / Best Regards 

Jimmy Rabøl Jørgensen.

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 19:09

Jimmy R Jørgensen:

Spørgsmålet jeg gerne vil have svar på er:

Er denne indsigelse "gyldig". Er alle indsigelser pr automatik "gyldige"?. Eller er der en regl eller lignende der siger, det skal være en begrundet indsigelse?.

En indsigelse er altid gyldig i den forstand, at debitors indsigelse altid giver kreditor forpligtelser. Kreditors pligt er at sagsbehandle indsigelsen og kommunikere sin afgørelse og begrundelse til debitor.

Hvis debitors indsigelse kan tilbagevises, og hvis kreditor/kreditors rådgiver rent faktisk gør dette, så kan kreditor godt sende kravet til inkasso, hvis man virkeligt føler for det, men man bevæger sig hurtigt ind på langhåret territorium, som kreditor er bedst tjent med at holde sin økonomi på behørig afstand af.

Kreditor er bedre tjent med at sende kravet direkte i retten. Det kan man altid gøre, indsigelser eller ej. Hvis debitor ikke vil betale, så vil debitor ikke betale, heller ikke bare fordi der kommer et brev fra en tandløs advokat eller inkassator, som ikke følger op på sagen med en stævning. 

Kreditor har ikke endegyldigt penge til gode, før der foreligger et fundament, fx en dom. Så længe kreditor ikke har en dom, er kreditor og debitor bare uenige, og uenigheden bliver nok ikke mindre af, at debitors indsigelser ikke holder i byretten, før debitor står i byretten.

Ulrik Guldbæk

Juridisk Rådgivningsselskab s.m.b.a.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:14

Hvad nu hvis debitor kommer med indsigelser bare for at forhale betalingen?

Hvornår er bunden nået, om jeg så må sige?

Jeg har en kunde, der har forhalet betaling i 5 måneder både pga. det ene og andet, som der slet

ikke er hold i!

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:17

> Hvad nu hvis debitor kommer med indsigelser bare for at forhale betalingen?

Så kan du stævne ham og lade retten afgøre sagen

Fra Vester Hornum
Tilmeldt 4. Mar 09
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 19:57

Og hvis du er helt sikker på din sag indgiver du det bare til retten og fører sagen selv, så undgår du udgifter til advokat, og mener en sådan stævning/retsag koster 500 kr.

Med venlig hilsen / Best Regards 

Jimmy Rabøl Jørgensen.

Fra Høje Taastrup
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 81
Fra  ETOS Advokater Skrevet kl. 20:16

Det er fuldstændig korrekt. Du har selvfølgelig altid mulighed for at føre din egen sag ved domstolene - der er ikke noget krav om at bruge advokat. Det bliver dog noget nemmere, hvis kravet ikke overstiger 50.000 kr., for så er du inde i småsagsreglerne, og så har retten en udvidet forpligtelse til at hjælpe parterne med at føre deres sag.

Mange vælger så at hyre en advokat til at foretage selve hovedforhandlingen, dvs. der hvor der skal afhøres parter og vidner og hvor sagen skal procederes. Men selve forberedelsen af sagen bør parterne selv kunne klare.

Efter hvad jeg har hørt, så ved mange retter stadig ikke helt hvordan de skal håndtere det forhold, at de skal hjælpe begge parter, formulere påstande og anbringende samt afgøre sagen - samtidig med at de virker upartiske. Så det svinger meget fra retskreds til retskreds hvor hjælpsomme dommerne er, men som udgangspunkt skal retten hjælpe dig med at føre en sag, så længe det er en småsag, og den ikke flyttes ud af småsagsprocessen f.eks. pga., at sagen er for kompliceret til småsagsprocessen

Med venlig hilsen

Jesper Rye Jensen, advokat

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 20:42

Jesper, du har fuldkommen ret i rettens særlige forpligtelser i småsager - men desværre også i, at den hjælp de SKAL give ofte slet ikke gives. Jeg har selv lige haft en meget lille småsag her i Holbæk-området og der vare INGEN SOM HELST hjælp at hente - også selvom jeg spurgte efterdet i forlængelse af deres egne skrivelser, hvor der står at de SKAL hjælpe.

Hvad stiller man op i en retsstat, når retssystemet nægter at overholde landets love?
Kan dette - og millioner af andre eksempler, mon være en af grundende til stigende selvtægt? Og er DET virkelig den vej et flertal ønsker samfundet skal udvikle sig?

Der er kun ET sted den slags kan løses - og det er i folketinget.

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 21:05

... og for hvilket parti stille du så op mikkel...

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)