Har som så mange andre desværre problemer med folk som ikke betaler.
Når/hvis en "dårlig betaler" gør indsigelser til en faktura er denne pr automatik gyldig?.
Eks: En kunde køber 1/1-2001. 2 stk. bærbar ( værdi 22.000 kr.), gør 5/1/2001 opmærksom på at den ene bærbar er defekt. Der oprettes en RMA sag, der sendes 5/1/2001 en returlabel til returnering af bærbar ( som bare skal returneres og byttes til ny, DOA ( dead on arriaval) siger leverandør. Tiden går og 15/1/2001 Sendes en faktura med rykker til kunde. Kunde giver da indsigelse til faktura pga den "defekte" bærbar, Som stadig ikke er kommet retur. Kunde har heletiden en "undskyldning" for ikke at have tid til at sende/maile Track & Trace nr på den påståede forsendelse af retur bærbar. Tiden går og stadig ingen retur bærbar. Og stadig ingen Track & Trace. Det eneste der sker er nye faktura med yderliger rykker og gebyr. Samt undskyldninger ( ferie/ for travlt/ min far er syg) Men stadig ingen Track & Trace. Og stadig indsigelser til faktura. 3/1/2001. Stadig ingen ting fra kunde ud over indsigelser.
Dette senarie er kort summeret en af disse sager jeg "arbejder" med. Dato er ikke ekaskte, men tidsrummet er rigigt.
Spørgsmålet jeg gerne vil have svar på er:
Er denne indsigelse "gyldig". Er alle indsigelser pr automatik "gyldige"?. Eller er der en regl eller lignende der siger, det skal være en begrundet indsigelse?.
|
Her er mit bud:
Kunden gør ikke indsigelse imod selve fakturaen, men at han ikke har fået sit problem løst - altså fået varen. Men det er han så vidt jeg selv kan se skyld i, og du har al din korrespondance på plads i denne sag.
Jeg ville straks sende kunden en mail, hvori det tydeligt fremgår, at han selv forhindrer sagens lykkelige afslutning og såfremt han ikke sørger for at få tingene bragt i orden indenfor 5 hverdage, så ser du ingen anden mulighed end at overdrage sagen til retslig inkasso og husk at nævne, at du har gemt al korrespondance i sagen, der også dokumenterer at du ikke kan lægges til last for ikke at have løst den for kunden.
Med venlig hilsen
Flemming