Personligt handler jeg rigtig meget på nettet og elsker det.. Jeg kan gøre det når jeg vil og jeg kan nå i rigtig mange butikker på ingen tid.. Hvis jeg skulle ind til byen (for jeg bor på landet :o) ) så ville halvdelen af butikkerne mangle og jeg skulle så til endnu en by.. På nettet har jeg et helt strøg med kun elektronik og et andet strøg med tøj osv.. Det syntes jeg er dejligt og nemt.
Hvad køber jeg så ? Både det kendte og billige, men også de spændende ting, som man kun kan få i små netbutikker, som har satset anerledes og det kan jeg godt li. F.eks. bor min absolutte favorit slagter i Skagen og der er sørme langt at køre fra Padborg, men det behøver jeg jo heller ikke, når jeg kan sidde her og handle hans lækre varer. Det samme gælder min frugt og grønt fra Årstiderne osv osv..
Jeg har selv en netbutik med børnetøj og den er også en fysisk butik og selvom den ligger væk fra alfavej, så kan og vil folk gerne komme herud, fordi de får en anden service og shoppingoplevelse end i byen. Her er ingen store facadevinduer, men gamle staldvinduer og store egebjælker, da butikken i meget gamle dage har været maskinhus på en gård (det var hestestald :o). Den historie og atmosfære kan folk godt li og jeg prøver så godt, som jeg kan, at overføre det til nettet og selvom det kan være svært, så har jeg nu haft butik i snart 4 år, så et eller andet må jeg jo gøre rigtigt.
Hvorfor er det lige at mer vil have mer og brede sig helt vildt ud over det hele - med risikoen for at gøre det halvt så godt?
Selvfølgelig vil vi da have mere, det er vel en del af at være forretningsmand/kvinde og det ser jeg nu ikke noget galt i :o) Vi udvider sortimenter, bliver klogere og prøver at finde vejen op ad den næste bakke (for nu at blive i det sprog). Så jeg indrømmer gerne at jeg gerne vil have mere og jeg mener bestemt ikke at det bliver ringere af den grund. Jeg lærer en masse af mine fysiske kunder, som jeg kan overføre til nettet og omvendt og disse erfaringer ville jeg ikke være foruden.
Jeg tror at grunden til at de fysiske butikker bagtaler e-shops, er at de føler, at de var der først med deres faste kundekreds som blev i byen og handlede. Nu kommer vi netbutikker så og "stjæler" alle kunderne.. Det kan der selvfølgelig være noget rigtigt i, men intet forhindrer dem jo i at starte op og det har mange så også gjort, men måske fundet ud af, at det kræver en del mere end de lige først regnede med, for det er altså ikke venstrehåndsarbejde at drive en netbutik og så ligger deres netbutik bare og "roder" uden at de får gjort det nødvendige.
Det nemmeste i verden er så at pege fingre af de "andre" og sige at det er også deres skyld. Istedet skulle de se indad og sige: Det her er så situationen og hvad kan jeg så gøre ved det"... - Det samme er jo sket hver gang der er blevet bygget store indkøbscentre, så har de handlende i midtbyerne klaget over det.. På sin vis kan jeg selvfølgelig godt se at der sker en forflytning af salget, men det er jo udviklingen, -og hvis folket kræver store centre og nethandel, skal de så ikke have det ?