Det var da en rigtig interessant debat det her.
Mine webshops har decideret skrevet i sine handelsbetingelser at vi IKKE har E-mærket. Og hvorfor? Det er for at slå i dynen - Det ved jeg udemærket, men et firma som surftown som dog må siges at være rimelig højt oppe har nu gjort det samme. Det er da en del af vejen vi er kommet.
Vi forretningsdrivende skal finde sig i meget - E-mærket er jo kun blevet til fordi foreningen bag så en mulighed for at tjene penge på det. Ideen var jo ganske fornuftig til at starte med, og jeg er blevet ringet op af sælgere som vil sælge mig klistermærket så mange gange at to hænder er mangelfuldt. De er altså temmelig "aggresive" sælgerne som ringer, og jeg får det lidt som at modtage spam når en af "dem" ringer.
Min personlige holdning til E-mærket skinner vel igennem. Dog har jeg haft adskillige diskussioner med de her sælgere om specielt bankoverførsel (som vil koste kunder i mine butikker hvis det IKKE er muligt at handle via den form for betalingskanal), og i starten da sælgerne selv var lidt uvidende, men alle kom tilbage med svar som at det ikke er muligt at betale via forudbetaling (som dankort ellers også er...). Deres betingelser er så åbenlyse dårlige at en alm. tænkende forretningsdrivende udelukkende har tilmeldt sig fordi de er blevet trukket ind i E-mærket. Et fåtal mener nok noget andet... Men den generelle holdning når jeg snakker med mine kolleger der har E-mærket er at de nok hellere måtte få det for at signalere tryghed.
Jeg har nogle kunder fra forskellige lande i Europa og nogle af landene er jeg lidt mere obs end andre når der bliver lagt en ordre. Som udgangspunkt kan man ikke handle med kreditkort hvis man betaler fra et land som er på min interne obs-liste. Polen er et af dem bare for at give et eksempel. Jeg har intet imod Polen, men der er desværre lidt for mange sager med svindel ved handel på nettet med kreditkort dernede, og så har jeg lukket den mulighed - De kan udelukkende betale med Wired transfers - Altså via bankoverførsel. Skulle jeg lukke den mulighed og forringe min sikkerhed som erhvervsdrivende? Jeg ville jo være idiot hvis jeg skulle begynde at acceptere kreditkortbetalinger fra de lande som har tvivlsomme hensigter. der bliver gerne ryddet ud i "kunderne" når de får at vide at kreditkortet kan de godt pakke væk... HVIS jeg skulle melde mig under fanerne i E-mærket, så skulle de være sikkerhedsnettet fra dankortsvindel, altså at de indestod for al svindel fra stjålne dankort. Det sker jo aldrig... Det ved vi alle...
E-mærket er skabt af frygt uden grund - Forbrugerne der køber på nettet er ifølge lovgivningen de mest privilligerede i HELE VERDEN i Danmark... Stik den! Hvorfor fanden (undskyld udtrykket) skal forbrugerne så få trukket noget gylle ned over hovedet som frygt!!??? Det er så klamt af en forening at drive en forretning baseret på frygt og det skaber relationer til bordeller som betaler "beskyttelsespenge" i min optik... For det er jo hvad det er - Beskyttelsespenge...
Det blev langt