Hvis nogen mener at de skal have det dobbelte. Ja så må de jo beskrive hvorfor. Hvis de på Amino Freelance, eller andre steder ikke har formået det over for 50 kunder, er det jo ikke sikkert det er fordi kunderne er dumme... Det kunne jo også være fordi sælger ikke er det værd som han gerne vil tro at han er værd.
Jeg holder i hvert fald fast i 'min inder' - Han kender det system min shop er bygget i, løser opgaverne til UG, og gør det hurtigt. - DET var der mange danskere der kunne lære noget af.
Carsten at sammenligne en Inder med en Dansker er ikke ligefrem i tråd med trådstarters emne, der handler om en dansk freelance service, men jeg hører hvad du siger, og jeg er enig i at pris ikke nødvendigvis er symbiotisk med kvaliteten. - Det kommer meget an på arbejdet der skal udføres.
Programmerings opgaver er nok en særligt udsat branche i disse dage.
Der er ufatteligt mange forskellige behov fra mange forskellige kunder, og det handler i det store hele om afstemning af forventninger og ønsket samarbejdsform, jeg kunne også i flæng nævne dem af mine kunder der gerne vil have indiske priser, men jeg ved også at den samarbejdstype og de krav de har til deres partner aldrig ville kunne udfries af en person der ikke kender til danske forhold eller dansk mentalitet, men netop her er vi jo så også tilbage ved at hvis det ikke er et krav for opgavens karakter og monetære segment, så er lokation, sprog og nationalitet jo pludselig ligegyldig, og her er det jo så at vi idag ser danmarks konkurrenceevne virkelig få et et pres fra udlandet.
Af samme årsag har jeg egentligt aldrig forstået hele opdelingen af det med at en designer i gennemsnit tjener mindre end en programmør. Men jeg tror på at de dage er talte indenfor de næste 5-10 år, hvor globaliseringen er nær ved komplet, da en lokal designer har en allerhelvedes fordel i at udarbejde salgseffektivt design til sin egen kultur, fremfor en kineser, der har en komplet anderledes kultur, og mangler den nødvendige forståelse for salgspsykologi og målgruppen i danmark - hvilket naturligvis er et vigtigt aspekt for opgavens succes og kundens bundlinje.
Programmering derimod er universalt.
En dygtig dansk programmør tjener måske 40.000 om måneden, mens en tilsvarende dygtig designer sidder for måske 25.000, hvis begge er ansatte i et bureau.
Så hele presset der sker lige nu, synes jeg personligt egentligt bare er positivt, for jeg tror på at det vil sætte fokus på det fuldstændig forskruede element i værdiansættelse af design vs programmering, og der sidder alt for mange underbetalte designere derude, kontra deres programmerings kollegaer, hvis de to skal sammenlignes.
Nu har jeg læst dit
indlæg gentagende gange. - Vil du ikke lige tage essensen ud af det. - Den eneste essens jeg kunne finde var, at du er træt af, at designere for 15.000 mindre end programører. - Nuvel.... Sådan er livet. Hvis du hellere vil tjene 40.000 i stedet for 25.000, så skift branche. - Vi kunne selvfølgelig også gå over til borgerløn!!! - Hvilket ville få mig til at emigrere med det samme.
Hele essensen i det oprindelige indlæg var, om man kunne tillade sig at forvente, at man kunne få lavet opgaver til mellem 150 og 250 kr. i timen. - Selvfølgelig kan man da tillade sig det. - Hvis der er folk der byder på opgaven er det jo prisen.
Uanset hvor meget mange i alle de her indlæg himler op omkring kvalitet, og nogle er bedre end andre, og især at danskere er bedst, og studerende dårlige. Så kæmper vi alle på markeds vilkår. Essensen er det er, at en varer er det værd en kunde vil betale for den. IKKE det der evt. står på et eller andet prisskilt.