Selvfølgelig er der plads til proffer, men efter min mening - så syntes jeg ikke det er proff at sidde og være skuffet over et freelancer del af amino. Hvis folk har en pris, kan de skam sagtens sælge deres produkt, selvom de er meget dyrer, end andre, men de skal også kunne fortælle hvorfor deres produkt er dyrer end andres. Da jeg startede ud på amino, havde jeg lave priser ligesom alle andre - men ærligtalt, fandt jeg ud af at den ikke gik i længden, fordi jeg kunne ikke levere det produkt jeg ville til den pris jeg gjorde. Folk klagede over dengang at jeg kostede mere end andre. Men, jeg havde min pris. Da jeg fandt ud af at mine priser var for lave, hævede jeg dem 300-330%, og mange undrede sig over det. Men nu har jeg muligheden for at levere det produkt jeg gerne vil. Og tro det eller lad vær. Jeg har fået en del flere kunder efter jeg hævede mine priser. Men på den anden side. Jeg har aldrig brugt freelancer delen af amino, jeg har aldrig kigget på den heller. Men jeg har brugt freelancer.dom utrolig meget gennem tiden. Det er ikke de højeste priser, men selv der, kan du blive valgt, selvom prisen er højere, hvilket jeg syntes er fantastisk. Det gælder om at undersøge markedet, og vide hvordan det fungere, og i sidste ende må man jo tilpasse sig, en lille smugle. Jeg siger ikke at man ikke kan tage 1000kr i timen som IT konsulent (eller hvad de nu koster). Det er helt fint at have både MCSA, RHCSA/RHCE, og whatever af kurser. Og det er da også nogle fine kurser at have, men hvis kunden egentligt er ligeglad om man har kurset eller ej, så vil kunden nok heller ikke ligge penge for den kompetence. Det er fint nok jeg til dagligt arbejder som Performance Engineer, der skalere websites til et par hundrede millioner brugere. Men hvis kunden ikke har brug for dette, og at min erfaring som performance engineer indgår i min pris - så tror jeg personligt også selv jeg ville vælge en anden. Det kan være dyrt at være fattig, fordi i sidste ende kan det koste mere. Fordi ja, hvis du tager 1000kr i timen, og du bruger 1 time på det, hvor en anden tager 500kr i timen, og bruger 3 timer. Så ville du have været billigere i sidste ende. Men det er det man skal overbevise kunden om, og så skal man dælme også være ærlig om det, og så hvis man gør det ekstra for kunden, vil man også kunne tage en højere pris. - det kunne f.eks, være - x antal gratis hjælp eller noget. Men hvis man vil sælge sit produkt, så kan man sagtens - selvom nogle prøver at dumpe prisen - ofte vil det jo være fordi, der er et eller andet de mangler, eller ikke vil gøre, som du måske ville gøre (fordi du har taget de flere penge). Jeg syntes man dømmer folk utrolig hurtigt på amino, ved at sige "unge er ikke innovative, eller dumper priserne", eller "Unge ved ikke hvad de laver, og vi voksne ved mere". Jeg er selv ung, og det indrømmer jeg da gerne, men det betyder ikke, at jeg ikke er innovativ, ik ved hvad jeg laver, og at jeg prøver at dumpe priserne. Nogle gør måske, men vi behøves jo ikke generalisere alt for meget. Der findes utrolig mange folk på amino - selv unge mennesker (endda virkelig unge mennesker) der laver et utrolig godt stykke arbejde. Det kan godt være det ikke er nyt, men det behøves det heller ikke være, hvis de bare er innovative - Innovativ er ikke at lave noget bedre, det er at tage noget eksisterende, og gøre det på en anden, ny måde. Men hvor invention er at opfinde noget nyt, eller lave noget. Og improvement er at forbedre et eksisterende produkt. Så ja, hvis folk tænker ud af boksen, tager et eksisterende produkt, og gør det anderledes, eller gør noget ekstra for deres kunder. Det vil jeg sige er innovativt. Der findes rigtig gode eksempler på amino, med unge mennesker, der faktisk levere et super produkt, det kan godt være det er set før, men de brænder for det, tager det dybt seriøst, og de kan have utrolig mange kunder, fordi de gør den lille ekstra ting for deres kunder. (Og ja, nogle af dem, er langt fra de billigste inden for en given branche). Så jeg syntes, hvis alle brænder for deres produkt, levere en god service, og en pris de selv syntes om er rimelig til det de levere - Og forstår at markedet (Især inden for IT) udvikler sig utrolig hurtigt. Unge mennesker - som stadig er startups er utrolig gode til at flytte sig, og skifte retning. Kigger man i USA, er det ofte de startups der vinder, iforhold til de større firmaer? Og hele grunden ligger i, at i en startup, har du oftest ikke det overhead, som du har i større virksomheder, dette kan være forskellige former for administration etc - det handler om at kunne tilpasse sig et marked der vokser utrolig hurtigt, og hele tiden kommer der nye ting man skal holde styr på. Hvis man kan det, så chancen for man er en af dem der går videre i livet med success, og kommer til at sælge et produkt, som folk har 'brug' for, og at du kan komme til at tjene gode penge på det. Kan være utrolig stor :) Jeg siger ikke at firmaer der ikke er opdateret ikke vil kunne sælge et produkt eller en service, fordi de unge forhåbentligt vil være utrolig opdateret på hvad der sker rundt omkring i verdenen. Venlig Hilsen |
Server Service:Problemet er mere at der IKKE er plads til de erfarne og dem som har ansatte og som lever 100 % af deres forretning og det er synd for et iværksætter forum.
Der er MASSER af plads, jeg kender mange som lever af deres firma og som får kunder fra Amino. Du skal ikke undervurdere hvor mange seriøse firmaer der læser med herinde, men som bare ikke poster.
Server Service:Det er jo gang op gang man poster et emne og for skyld for alt fra at være arrogant , urimelig , har en 90ér agtig hjemmeside og ikke vil konkurrere med andre - desuden kan tonen være hård og person fikseret og meget usaglig.
Men overvej alligevel om der er noget af kritikken du kan bruge til at gøre din forretning bedre.
Server Service:Jeg er den der har fået nok af Amino og syns ikke der er plads til os proffer mere
Det er fordi du griber tingene forkert an, sorry to say. Der er seriøst MASSER af plads, men der er ikke så mange der griber chancen er kan finde ud af at navigere på et forum. Du har brugt en masse tid på at skrive på Amino freelancer, hvilket jeg mener er en stor fejl i din situation.
Hvis du i stedet for begyndte at blogge om alle de ting du ved om Mac (eller hvad det er du beskæftiger dig med) og kommer med tips fra alle de problemer du løser til hverdag, så bliver du langsomt kendt som ham der som bare ved alt om Mac og hvordan man optimerer og konfigurerer.
Du skal dele ud af din viden så kommer de større kunder automatisk. Du skal ikke være nervøs for konkurrenterne læser med og lærer af dig, de får jo ingen branding ved at læse med, men det gør du som ekspert. Husk igen at det kun er ganske få der skriver på Amino, i forhold til hvor mange der læser med.
Du skal skrive ekspert indhold og sørge for at markedsføre det på Amino, G+, Twitter, Facebook osv.
Set herfra er din tankegang lidt gammeldags i forhold til det at skaffe kunder på et forum. At sende priser ud på opgaver og forvente kunderne automatisk vil betale dig 500 kr. i timen er bare ikke sådan det fungerer. Brug i stedet tiden på personlig branding og branding af din virksomhed, og så kommer kunderne automatisk. Det er dog noget der tager tid. Personligt fik jeg intet ud af at hjælpe folk herinde med SEO det første år jeg var aktiv, men i dag kommer der løbende kunder fra Amino, og dem der kommer er netop dem som godt ved jeg ikke arbejder for 100 kr. i timen. Men det har taget RIGTIGT mange timer at nå dertil og vise mine kompetencer ved gratis at hjælpe folk, men det er jo en investering man kan overveje. Det koster ingen penge, men derimod tid, og den tid må man jo se om man har.
Jeg har personligt været rigtigt glad for den tid jeg har investeret herinde, selvom det var en hårdt opstart :-)
Så pladsen er her, spørgsmålet er om du vil bruge de midler der skal til, for at møve dig ind.