Jeg har selv kunder der er blevet klogere i forhold til pris. Jeg er ganske klar over der også findes kunder der ikke kun tænker med pungen
Vi skal vel alle have mest ud af vores penge, men der er så forskel på hvad vi fokusere på.
Ikke nødvendigvis, for nogle har simpelt hen ikke forstået hvad ting rent faktisk koster. Et rigtig godt eksempel er hjemmesider/webhoteller, rigtig mange spørger, hvem kan lave en billig hjemmeside til mig, den skal kunne det alt, og jeg har 2000 kr! Det kan også tydeligt ses på de bud der ofte kommer ind,de går på jeg kan lave en hjemmeside til dig for XXXXkr uden de overhovedet ved hvordan hjemmesiden skal se ud og kunne. Hvis de startede med at sige, jeg kunne godt tænke mig en hjemmeside som skal kunne følgende..., hvad koster det? De ville få et realistisk bud, der ville være flere der ville byde ind, fordi det åbner for dialog, når nogle seer, 2000kr, det gidder de ikke byde ind på, det er for lidt for den givne opgave. Det kan godt være kunden kun havde afsat 2000kr men gennem den dialog som der kommer finder ud af at hvis vi nu putter 3000 kr i det i stedet, får de lige skal have og måske en udvikler som måske ikke kun tænker på at smutte ned i banken hurtigsts muligt. Det samme gælder webhoteller, rigtig meget debat på amino drejer sig om hvor får jeg det billigste webhotel, i stedet burde det dreje sig om hvor får jeg et webhotel som opfylder mit behov. Det er generelt er rigtig meget af debatten på amino drejer sig om pris, det er meget få gange der egentlig bliver snakket om problemstillingen, så spørgeren rent faktisk får noget mere ud af det end bare et hurtigt tilbud. Uanset om en kunde betaler XXX eller YYY hos mig skulle der gerne være sådan at når kunden lægger røret på efter en samtale eller jeg går ud af døren hos kunden så skal kunden have haft en god "oplevelse", relationen mellem mig og kunden skal være blevet stærkere, så de har lyst til at bruge mig igen, hvis kunden ikke har haft den oplevelse, så har jeg fejlet(som udgangspunkt). Hvis kunden kun tænker, det var godt nok dyrt, selvom de har fået opfyldt deres behov, så skal kunden måske overveje om de har fejlbedømt det leverede i forhold til den pris de forventede.(jeg siger ikke at leverandør ikke kan prissætte forkert, men udgangspunket må være at de fleste ved hvad de er værd.) Jeg kunne godt tænke mig at Amino handlede mere om at hjælpe hinanden, vejlede, og godt gammeldags konsulent/rådgivning, i stedet for bare hvor får jeg det hurtigst, billigst eller hvorhurtig kan jeg sælge dig en vare og gerne hæve pengene i morgen. Men jeg tror måske at jeg er for gammeldags! |
Nicolay:Det samme gælder webhoteller, rigtig meget debat på amino drejer sig om hvor får jeg det billigste webhotel, i stedet burde det dreje sig om hvor får jeg et webhotel som opfylder mit behov.
Det er generelt er rigtig meget af debatten på amino drejer sig om pris, det er meget få gange der egentlig bliver snakket om problemstillingen, så spørgeren rent faktisk får noget mere ud af det end bare et hurtigt tilbud.
Korrekt ! Debatten her på amino går oftere og oftere på pris og ikke behov og der er pr. erfaring ret klogt at se på hvilken løsning har man brug for på længere sigt i stedet for bare at finde noget discount.
Kan da godt forstå at købere gerne ser vi arbejder til 150,-kr i timen som selvstændig - men prøv lige at se det fra vores side. Vi vil ikke underbetales eller underbyde hinanden herinde eller arbejde til en løn som en Inder.
Enkelte mener vi bare kan fakturere mere af vores tid ud som vi bruger som selvstændig - Vi kan jo ikke sidde og fakturere ud for den tid vi bruger på kurser eller administration. Og de kurser vi har brug for ligger på ca. 20.000 for et enkelt kursus med tilsvarende Microsoft exam . ..
Men debatten bærer for meget præg en masse indlæg fra nogle som IKKE er selvstændig iværksættere og aldrig bliver det - og derfor kan man heller ikke udtale sig om hvad en freelance IT konsulent bør koste indenfor et bestemt område. .. og det får jeg muligvis en masse 1 stjerner fra , men det er en realitet.
Det er desværre først den dag men er 100% selvstændig man opdager hvad det kræver og hvad det koster