Hej Tommy
Du fortjener et svar.
Nu bliver du ved med at tage ting med ind i debatten, som der er sagen uvedkomne. Fx så begynder du at snakke om en dame i jylland. Hvad har det med sagen at gøre. Og hvad har det med at gøre, at være fattig????
Det er at ændre fokus, istedet for at forholde sig til det emne vi diskuterer. Det kan godt ske at når man får nogle premier, der kan betragtes som en indtægt, så skal de selvfølgelig fratrækkes en kontanthjælp, det samme kan man resikrere på dagpenge.
Du trækker sager omkring ejenbolig ind, som også er sagen uvedkomne. Du går ind og snakker om angst, som jeg ikke aner hvor du har fået fra.
Fakta er at pigebarnet har været på kontanthjælp siden hun var 16 år, hun har et barn. Hun ryger, har en hund(før i tiden fik man tilskud til dyr), hun har en lejlighed til 7400 kr. Sammen med det betegnes hun som fattig, selvom at en alm. ufaglært arbejder, ikke får udbetalt nær så meget.
Og går man ind og siger at en ufaglært ikke har råd til egen bolig, så trækker du det om som at det var noget andet. Kom lidt ind. Det virker for mig meget redikalt hvar du vil diskutere. Er det hvad de lavt lønnede(i mine øjne dem der er reelt fattig, fx dem på deltid og andet der ikke får tilskud), eller er det dem der bliver arbejdsløs......og har så meget formue, at det er ligegyldigt.
Det virker for mig, der er meget sammen med folk der tjener meget mindre end mig(jeg har jo mit firma der giver godt selvom jeg ikke er tilfreds), og får udbetalt mellem 10 og 12 tusser om månden, at du er lidt mere end almindelig arrogant med dine holdninger. For det der startede det hele var at jeg kommenterede at mange faktisk overvejede at komme på kontanthjælp fordi at de stadig ville kunne opveje deres levestandart på det, istedet for at skulle knokle for en ussel løn. Og så snakker du om fast ejendom og formuer.....og ærligt, der er faktisk ingen der har nogen formue, alt bliver ædt op af de udgifter som man skal have idag+tillæg(luksus). Og så nytter det ikke at du drejer en masse ting ind, og trækker en masse tilbage. For det virker useriøst, og på mig der er i det miljø at du ikke aner hvad du snakker om.
Og det er efterhånden generalt for denne debat. Folk arbejder røven ud af bukserne for at deres arbejde ikke skal ryge til polen eller kina. Og så får man som tak, ingen respekt, og at det faktisk er en gang pjat man har gang i. Det er da pinligt.
/Kenneth
Hej Kenneth,
Tak for dit svar. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvilket miljø du tror at jeg bevæger mig i, men det lader til at du har læst mine indlæg i en helt forkert tone, for jeg har på ingen måde haft til hensigt at være arrogant eller ikke værdsætte ufaglærtes indsats på arbejdsmarkedet.
Med hensyn til det med angst. Det første indslag jeg så om Carina, var i Aftenshowet hvor hun blev præsenteret som en i 30erne som havde været ude af arbejdsmarket i nogle år grundet angst. I dagene efter svinger hun så mellem det scenarie og så at have været på kontanthjælp siden hun var 16 år.
Jeg har forholdt mig til det første jeg fik at vide og Jesper her fra tråden kom med et link fra BT hvor de havde korrigeret det fra 20 år på kontanthjælp til "nogle år".
Det jeg mente, da jeg oprindeligt svarede på dit indlæg som vist nok drejede sig om at nogle af dine kolleger snakkede om at sige op og gå på kontanthjælp (ret mig gerne hvis jeg husker forkert), var at hele debatten får det til at lyde som om, at det er lykken at være på kontanthjælp.
Med mindre du er så "heldig" at blive placeret på en hylde hvor du får lov at passe dig selv grundet sygdom, så vil du blive mødt med krav om aktivering og en ordentlig bunke beaurakrati (stavning?) og i det hele taget en tilværelse der ikke er specielt morsom.
Det jeg mener er, at det på ingen måde er let tjente penge, selvom det giver mere end at arbejde som ufaglært. Jeg kan sagtens forstå at man føler sig trådt på, jeg er jo selv en af dem der på papiret er ufaglært og har prøvet at arbejde for mindre end hvad dagpengene (i mit tilfælde) gav.
Men glæden ved ikke at være underlagt et system der fra dag 1 umyndiggører dig og efter rystende manges mening intet gør for at hjælpe folk videre, den overstiger langt de få tusinde ekstra det giver at ligge derhjemme på sofaen.
Jeg kan stadig ikke helt se hvor jeg har drejet ting ind og trukket ting tilbage. Jeg vil godt prøve igen at forklare hvad jeg har ment.
Hvis du skal på kontanthjælp, så skal du først udtjene de muligheder du har for at forsørge dig selv. Det betyder blandt andet, at hvis du har en opsparing - jeg ved ikke hvad bagatelgrænsen er - så skal du først leve af den, før du kan blive berettiget til kontanthjælp.
Ikke for at blande noget helt 3. ind i det, men betaler du til a-kasse og derfor hører til det der vist hedder forsikrede arbejdsløse, så må du gerne have og beholde din opsparing.
Jeg mente også at man ikke måtte eje hus og bil, men der har du så fortalt at reglerne er anderledes og det kan meget vel være.
Jeg håber at det har givet en lidt større forståelse for de ting jeg har skrevet eller også har jeg gjort det endnu værre ved at svare klokken kvart i et om natten heh, men ellers må du hellere end gerne spørge ind til det.
Med venlig hilsen
Tommy