|
Når nu en diskussion kan blive så omfattende på her, kan jeg simplethen ikke lade være med at tænke på bogen "Taberfabrikken" af Ole Birk Olesen (som efterfølgende for øvrigt er i Folketingen for Liberal Alliance), som jeg læste for nogle år siden. Forfatteren får fortalt om den sociale velfærd, dens indførelse og ikke mindst dens virkning erfter forfatterens mening. Bl.a. er forfatterens opfattelse, at velfærdsstaten faktisk skaber mindst lige så mange problemer som den løser. Og ikke mindst den væsentlige opfattelse som jeg deler : det er jo udbetaling af sociale ydelser, der faktisk er kommet til at bestemme lønniveauet og dermed konkurrence-evnen i dette land. Man kan da ikke bebrejde folk, at de ikke vil arbejde, hvis det ikke kan betale sig for dem. Omvendt er der jo en masse hulens jobs, der kan og bør udføres, men som ikke har den værdi som matche en offentlig udbetaling. Altså en "skruen uden ende", hvor arbejdsgiverne jo faktisk er i direkte konkurrence med den offentlige (vor alle sammens) kasse (min egen udlægning)! Bogen er faktisk lidt af en gyser og kan ikke anbefales til de, der ynder at opretholde et unuanceret forhold til systemerne og disse formål og virkninger i vort ellers stadige dejlige og velfungerende land. |
Brian Schou Larsen | bannerprint.dk:Når nu en diskussion kan blive så omfattende på her, kan jeg simplethen ikke lade være med at tænke på bogen "Taberfabrikken" af Ole Birk Olesen (som efterfølgende for øvrigt er i Folketingen for Liberal Alliance), som jeg læste for nogle år siden. Forfatteren får fortalt om den sociale velfærd, dens indførelse og ikke mindst dens virkning erfter forfatterens mening.
Bl.a. er forfatterens opfattelse, at velfærdsstaten faktisk skaber mindst lige så mange problemer som den løser. Og ikke mindst den væsentlige opfattelse som jeg deler : det er jo udbetaling af sociale ydelser, der faktisk er kommet til at bestemme lønniveauet og dermed konkurrence-evnen i dette land.
Man kan da ikke bebrejde folk, at de ikke vil arbejde, hvis det ikke kan betale sig for dem. Omvendt er der jo en masse hulens jobs, der kan og bør udføres, men som ikke har den værdi som matche en offentlig udbetaling. Altså en "skruen uden ende", hvor arbejdsgiverne jo faktisk er i direkte konkurrence med den offentlige (vor alle sammens) kasse (min egen udlægning)!
Bogen er faktisk lidt af en gyser og kan ikke anbefales til de, der ynder at opretholde et unuanceret forhold til systemerne og disse formål og virkninger i vort ellers stadige dejlige og velfungerende land.
Ville jo efterfølgende finde nogle links, for de nysgerrige, der ønsker lidt anderledes betragtninger på vort samfund, finde links til bogshops, der havde bogen, men kan se den er udsolgt fra forlaget.
Men til gengæld fandt jeg ud af, at man kan downloade bogen "Taberfabrikken" gratis fra forfatterens egen hjemmeside .
Nu kan jeg godt se det kan virke lidt som propaganda for Liberal Alliance, men jeg læste den faktisk før jeg var opmærksom på forfatterens stillingtagen ift. parti, så synes naturligvis stadig alle skal læse den, uagtet evt. partifarve, omend ikke andet af nysgerrighed.
Bliv gratis medlem