Take it or leave it. Sandheden om MLM: Det kan ikke bestrides at måden at sælge produkter gennem netværk er genial, fordi det er hammer svært at slå igennem på markedet i dag, og fordi metoden giver sælger et forspring. Når det så er sagt, så må man også konstatere at MLM sælgere er kynikere uden skrupler, fordi hvis vi tager et basalt salgsforløb, så er der på den ene side en køber og den anden side en sælger. I et normalt salgs forløb vil sælger være velvidende om at køber som udgangspunkt er skeptisk over for produktet, og ikke har tillid til sælger på forhånd, dette er en barriere som sælger skal igennem for at lave et salg, og dette kan en god sælger. En MLM sælger er kynisk fordi, han/ hun udnytter at være forbi den barriere allerede og fremstår selv som en slags garant for at dette produkt som vedkommende nu sælger er i orden, og det er et musthave, så køber ikke har mulighed for at være skeptisk eller slet ikke har sine naturlige forsvarsmekanismer parat, for vi kender jo hinanden, så det er helt i orden at handle. Som følge af det behøver en MLM sælger egentligt ikke være en god sælger, (ikke sagt at han/ hun ikke kan være det) men bare være en med et stort netværk, for at få succes, men vedkommende skal selvfølgelig også være god til at udbygge dette netværk. |
Ok, jeg synes godt nok at MLM-hetzen efterhånden er ved at tage overhånd.
Jeg har selv været ude med riven efter nogen, men det skyldes deres klare misforståelse af MLM konceptet.
Konceptet i sig selv er ikke så ringe, som mange gør det til - men i og med at rigtigt mange vildledes af deres upline, så ender det skidt.
Dette indlæg synes jeg nu går i rette med hele MLM som platform og jeg er ikke enig i det.
I alle de jobs jeg har haft gennem tiderne, har jeg haft venner og familie som kunder. Det kunne være radio/tv, hvidevarer, køkkener og meget andet godt og derfor er jeg ikke en skrupelløs djævel, fordi jeg sælger til mit netværk, vel?
Skal man have succes i MLM, så kan man ikke leve af sit netværk alene (altså de mennesker, som man kendte, da man gik ind i MLM). Man skal altså ud og opsøge nye kunder og disse forbliver sådan set kunder hele tiden. De kan ikke alle være din downline. Nogle køber altså direkte, som var de gået ned i supermarkedet - og andre vælger at blive forhandler.
Din kritik er ikke berettiget. Beklager.