Som sagt flere gange er det OK det er hemmeligt men forstår intet hvad vi debattere især vis ligger nogle tal frem mv. Derved fuld ud ok , men jeg ved bare intet hvad vi debattere og jeg kan ikke få respons i tråden hvad det er da du ikke skriver det . Håber du forstår det er OK med mig , jeg ved bare intet hvad vi debattere tit , da du ikke skriver det |
Hvis jeg lyder bitter i dette indlæg er det altså ikke tilfældet - min puls er helt normal.
Lundsby:Problemet er grundlæggende at markedsføring foregår via mund-til-mund imellem betroede parter.
Lundsby - jeg synes alle dine kommentarer bærer ekstremt kraftigt præg af, at lige meget hvor mange fakta vi smider på bordet, så vil du altid mene, at MLM er for uintelligente mennesker - og at MLM i din optik aldrig kan betragtes som "ægte business", men samtidig bærer din kommentarer også kraftigt præg af, at du langt fra har styr på alle aspekter af konceptet.
(igen - dette er ikke et surt opstød eller et angreb, jeg forsøger bare at informere om, hvordan disse kommentarer lyder på mig)
F.eks. ovenstående bemærkning: Du har lige fået at vide, at markedsføring også foregår via Facebook, Twitter, flyers, messer, webinarer mv. De personer, som evt. bliver tegnet op via disse kanaler, er jo IKKE betroede parter.
Derudover kan jeg stadig ikke se det negative i, at man deler sin viden/glæde/erfaring omkring et produkt med sine venner og familie - men lige præcis denne detalje kan nok diskuteres i en uendelighed.
Lundsby:Hvis man tager et eksempel hvor man skulle sælge et sundhedsprodukt, og havde hørt en historie om hvordan det i et tilfælde havde kureret kræft i bugspytkirtlen, når man så sidder overfor en person der har den sygdom ville man så undlade at fortælle historien! Nej, vel! Selvom det man solgt på ingen måde var klassicificeret som lægemiddel imod kræft, så ville personen efter mødet havde købt og måske endda fået et lille håb om at overleve og hvis jeg pitchede rigtigt godt ville de måske også tro at de var på til en bedre økonomi. Problemet er bare at min rolle i sådan et tilfælde efter min overbevisning, er dybt forkastelig. Det der gør den det er at jeg ville tjene penge på det, ellers havde det faktisk været ok.
Nu er eksemplet med kræft eller sygdom jo lidt ekstremt - og vi er enige, hvis du presser en ven, eller enhver anden til at købe et produkt på den måde, så er det forkasteligt.
Men hvad hvis nu, hvis du har selv har haft kræft (igen, jeg ved godt eksemplet er lidt ekstremt) - og din kræft er forsvundet, mens du har brugt dette produkt?
Hvis du selv er 100% overbevist om, at det var dette produkt, der gjorde udslaget?
Ville det så ikke være forkasteligt at UNDLADE at nævne dette, hvis du havde en ven med kræft?
Det er jo samme problemstilling med numerologi, astrologi, akupunktur etc. etc. Det kan ikke 100% bevises, men rigtig mange mennesker vil sværge på, at de har fået et bedre liv pga. dette.
Ikke at MLM-branchen skal sammenlignes med disse kategorier, men jeg er da enig i, at nogle firmaers produkter er ovre i denne genre.
Men L'oreal lover jo f.eks. også, at kvinder kan få 80% længere vipper - hvilket er lodret løgn, Actimel lover at du kan blive sundere, til kr. 40,- pr. liter - hvilket er korrekt, men undersøgelser har vist, at du får PRÆCIS samme effekt ud af at spise almindelig yoghurt, til kr. 8,- pr. liter.
Den danske stat lokker også med drømme om mere fritid, mere tid til familien og flere penge til at rejse -> Du skal bare spille Lotto.
Det jeg prøver at sige er, at dette foregår i mange brancher - og ikke kun i MLM. Som jeg ser det, er det ikke branche-specifikt. Det er menneske-specifikt.
Falsk markedsføring er forkasteligt og uetisk - lige meget hvilken branche det bliver brugt i!
De produkter jeg selv har i helse-kategorien, har jeg ALTID testet på mig selv først - inden jeg prøver at pitche noget som helst til nogen.
Og det er faktisk her, at jeg synes MLM er MERE moralsk, end f.eks. affiliate marketing, hvor du pusher produkter, som du ikke selv har prøvet eller kender noget til, - eller når ekspedienten i Matas udtaler sig om positive egenskaber ved et produkt, som hun heller ikke selv har prøvet.
Forstår du hvor jeg vil hen?
Lundsby:En anden vigtig ting for MLM som ser det placebo effekten, tro kan flytte bjerge, og så et MLM bør komme med et budskab, som man syntes godt. Anti-rynke creme, skønhedsprodukter, sundhedsprodukter må være oplagte, fordi deres virkning i højgrad handler om brugerens egen vurdering, og hvem vil ikke gerne være blevet smukkere, sundhed og oveni købet kunne tjene penge på!
Jeg sælger også kaffemaskiner, dyrefoder, smykker og vandfiltre. Alle sammen produkter uden hokus pokus og heller ikke produkter der skal sælges på mærkelige egenskaber, der ikke kan dokumenteres. Derudover har folk altid mulighed for at teste produktet, inden de siger ja tak.
Så igen - jeg kan godt forstå din argumentation, men den er umådelig unuanceret - og dækker kun en brøkdel af hele branchen - så jeg synes det er ærgerligt, at du (så vidt jeg kan tolke) baserer dine holdninger på dette meget spinkle kendskab til firmaerne og produkterne.