Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Placering af penge i farlige tider

Side 2 ud af 11 (109 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 2. Aug 10
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså hvis de penge ikke skal bruges foreløbigt, og ikke skal mistes ville jeg placere dem i banken. Ikke nødvendigvis Danske Bank, men undersøge markedet og hvilke renter der evt. kan gives i større banker som f.eks. Nordea, Sydbank osv. Banker der formentlig ikke går ned.

Hvis overskuddet fra boligsalget er under 750.000 kr. vil jeg placere dem i en bank i eu, hvor der er den højeste rente overhovedet. Kender ikke særlig meget til garantierne i f.eks. USA. 

Guld er også en mulighed - men det er jo i forvejen steget meget. Men når markederne er usikre er guld jo en sikker havn. Det er bare også blevet for meget spekulation - hvis man altså ikke er til det. 

Gå efter banken - så kan du sove trygt:) 

Tilmeldt 26. May 09
Indlæg ialt: 656
Skrevet kl. 10:39
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Du kunne jo også bruge et par håndører på at komme ind i politik. Du er jo forholdsvis kendt og dermed selvskrevet til en ministerpost. Du får en fed hyre og goder man normalt kun drømmer om samt en pension der vil kunne betale en strandvejsvilla. Arbejde skal du ikke da dine konsulenter og spindoktorer gør alt arbejdet for dig. Det er en ren win win

xxx

Fra København Ø
Tilmeldt 7. Sep 08
Indlæg ialt: 215
Fra  Europanet.dk Skrevet kl. 10:46

Hej Martin

Jeg vil foreslå

1. Dit eget forslag i indlæg 1
  2. Eller forslag i indlæg 2, hvis du vil satse lidt også
  3. Gå ind på www.mybanker.dk, hvis du vil bruge lidt tid på at
    undersøge tilbud om forrentning.

Iøvrigt svært at spå om, hvornår det er "farlige tider" at placere sine penge på de finansielle markeder. Er det nu, her i begyndelsen af 2011? Eller i 1997, hvor alt ser godt og lovende ud?

Fra Odense C
Tilmeldt 24. Jul 10
Indlæg ialt: 823
Fra  tersef Skrevet kl. 10:59

både og, man kan bore endnu dybere nu. - så du kan komme ned til endnu mere olie, det vil sige at vi faktisk kun har brugt 20% af vores olie, selfølgelig vokser virksomhedernes behov for olie.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15006
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 22:42
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Vitality Source:

Som jeg læser oplægget er Martin ude efter det bedste afkast uden at løbe den store risiko.

Hvis han ik vil løbe nogen risiko, så skal Martin vel inflationssikre sine penge... Det hjælper en bankrente i hvertfald ik imod... Som det ser ud pt, så taber han 1-2% årligt på købekraften, og det er vel ik en risikofri investering?

Vitality Source:

Og man kommer bare ikke uden om at på kort sigt og mellemlangt sigt er både ejendomme, guld osv. relativt riskikabelt. Bevares, guld er tradionielt en "safe haven" som med CHF'en, men toppen kan vi være tæt på...det er der jo ingen der ved - eftersom vi alle fik én på kinden i 2009...

Hva er toppen? Hvordan måles det? Og ud fra hvilke kriterier vurderes det?

Når nogen snakker om toppe på oliepriserne, guldpriserne, ejendomspriserne mm, så sammenligner de altid med fortiden. Nogle tider, som vi ik har mere, hvor en masse ting var anderledes...

Alle siger f.eks at benzin er røv dyrt idag. Næsten 13 kr literen. Men tager man benzinprisen fra 1970 og ganger den op med inflationen alene, så ville en liter benzin idag skulle koste over 25 kr. Så hvordan kan man f.eks sige, at benzinen idag er dyrer end i 1970, når det ik er tilfældet?
Idag betales et større tal pr liter, men målt ud fra individets indtægt, så udgør prisen en meget mindre andel...

Så drop alle de der tanker om, at vi har nået toppen, eller vi er på vej mod toppen, når du ik opsætter nogle kriterier, som dette måles ud fra.

Guld er dyre idag, end det var for 5 år siden, men guld vil om 10 år være endnu dyre, da guld er inflationssikret. Dvs det vil som minimum følge den årlige inflation, og dermed stige år for år...

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

https://shop.cosmos-co.eu/da/

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 01:23

Vitality Source:

Hvis du havde læst mit indlæg på side 3, vil du se at jeg i et meget realistisk scenarie anbefaler ham at låne sig selv pengene. Dette med et afkast på 6 %. Lad os bare holde fast i din inflationsrate på 2%. Så får han 4% ud af det, men så gi´r Danske Bank også kun 0,75%. Det er den relative investering jeg sammenligner.

Mht. risiko så er det ikke afkast man måler det i, men - populært sagt - de svingninger et aktiv kan gøre over tid. Jo større svingninger jo større risiko.

Jeg har læst det, men det kræver jo at han har gæld...

Jeg har ik sagt at inflationen er 2%!!!
Jeg skrev: "Det hjælper en bankrente i hvertfald ik imod... Som det ser ud pt, så taber han 1-2% årligt på købekraften, og det er vel ik en risikofri investering?"

Inflationen er på 4-5% i 2011, og så hjælper 2,75-3% i banken nada... Og vi kan ligeså godt vænne os til 4-5% måske højere inflationsrater over de næste mange mange år! Der er kommet så mange "trykte" penge i cirkulation, at de naturligt udhuler værdierne af eksisterende penge.

Vitality Source:

Kig på en graf over udviklingen i guld og CPI (US forbruger-prisindeks). Så vil du se at guldprisen svinger rigtig meget - og derved påtager han sig en større risiko end han har lyst til - som jeg tolker det.

Så nu skal jeg sammenligne verden anno 2011 med tidligere tider, hvor alle forholdene var anderledes? Kan du ik se, at du laver den med benzin igen. Du vil have, at sammenligningen sker direkte, selvom alle omkringliggende forhold er anderledes.
Det er sandt, at guldprisen siden 2004 er steget unaturligt, men det er også sandt, at det var i 2004 kom de første tydelige tegn på et kommende kollaps i økonomien...

Vitality Source:

Det er iøvrigt en tynd kop te - det der med at guld er inflationssikret. Det er efterhånden blevet påvist flere gange at det ikke holder. Guld er snarere et tilflugtssted i krisetider - men mere pga massepsykologiske årsager end rationalitet - eller måske netop pga det...

Okay jamen jeg vil da gerne se de påståede beviser... Bemærk jeg skrev inflationssikret, og ik profitsikkert. For det kan godt være, at guld om 5 år koster mindre end i dag, men hvis du kan få samme mængde æg, brød, mel, mælk osv, som det år hvor du købte guldet, så passer tingene sammen som altid ;D
Råvarer, jord (grunde) og ejendomme er det eneste sikre at investere i på denne jord. Alt andet er forbundet med en risiko for enten direkte tab eller tab pga inflationen...

Vitality Source:

Og så er det jo alt besværet med at handle guld - for hvordan er det nu lige man gør (med lave omkostninger også)?

Ja alt er besværligt, hvis man vil gøre det besværligt... Man ringer til sin bank, bestiller xxx ounce eller for xxx euro/kr, og så kommer det 2-10 dage senere. Man putter det derefter i en box. Mega besværligt, og så koster det det samme som at handle aktier ;D

PS
Der er en ekstra fordel ved guld. Udvindingen er lavere end forbruget i industrien. Med andre ord, så forbruges der mere guld end der udvindes årligt. Så guld vil i de kommende år have en naturlig stigning, som skyldes udbud og efterspørgsel...

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 02:30

50% banken - 25% Nordea aktier - 25% APM aktier (selvom du skriver du ikke stoler på aktier). Behold APM aktier så længe prisen er over 90 dollars pr. tønde

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 12:51

Vitality Source:

:) Okay, så la' os bare kalde det en forringelse af købekraften -  på dine 1-2 %...det jeg prøver at forholde mig til er - som sagt - den relative investering...6 % vs 2,75 %. That's it..og ja, det kræver gæld...og vis mig den større virksomhed som ikke har en driftskredit og sikkert også langfristet gæld.

OG - som sagt - så går debatoplægget ud på at finde en god placering med godt afkast uden for meget besvær til Martin (selvom jeg iøvrigt synes dette her er en spændende diskussion)

Har han gæld, så er jeg skam helt enig med dig... Det ville være en genial løsning!

Vitality Source:

Naivt at tro at guld kan redde din røv i fremtiden  - for hvis det var så enkelt, så burde alle dem med bear-holdning (ja, faktisk alle) fra debatten http://www.amino.dk/forums/t/119116.aspx (er krisen overstået?) jo købe guld....og hvad sker der så, hvis alle køber guld.....

Du skriver at inflationen i 2011 er 4-5%. Hvorfor? Det sidste inflationstal oplyst fra ECB var årlig inflation i feb. på 2,4 % i EU.

Nu bliver det her rimlig omfattende og teknisk at diskutere på skrift... Så jeg vil lige gøre det meget kort og præcist ;D

I de officielle inflationstal tager man ik alting med, da det få tallene til at se værre ud, end de egentlig er. Lidt på samme måde, som når man beregner arbejdsløshed. Så holder man også grupper af mennesker ude at statestikken, da de blot forværre tallene, selvom de reelt er arbejdsløse. Men sådan foregår det, og det er åbenbart accepteret.
Så ja de officiele tal siger 2,4-3% inflation, men den underliggende inflation er nærmere 4-5%...

Vitality Source:

Jamen kan du så ikke se at du selv "laver den med guld igen" - for hvorfor VED du at guld er inflationssikret i fremtiden?? Det må du jo bygge på historiske erfaringer/data...eller hvad?

Nej jeg bygger den faktisk på verdens nuværende tilstand, men lad mig komme ind på det senere ;D

Vitality Source:

Jah, det er nemt at ringe til banken og få dem til at købe guld...hvilken dansk bank sælger guld, fx? Jyske Bank og Danske Bank Og hvad tror du så de skal ha' i transaktionsomkostninger på det?! De skærer hårdt i kursen. Så kan det være at der hvor du er kunde er handelsomkostningerne lig den på aktier (tvivler dog).

Kan man ik købe fysisk guld i danske banker? Her i Tyskland foregår det på samme måde, som med en aktie eller valuta. Du har en købs og en salgskurs. Købskursen er en smule højere end salgskursen, og der betales et minimalt gebyr... Det er mega simpelt...

Vitality Source:

Det med guld som infaltionssikring hører efter min overbevisning "gamle dage" til. Det fungerer som safe haven i krisetider. Selv aktier har de sidste 20 år været en bedre inflationssikring end guld - og ejendomme har også været bedre end guld (se links længere nede).

Jeg magter ikke lige at smække en graf op med de ting du efterlyser, men har fundet et par kilder der viser det jeg skriver mht. guld vs inflation. Og ja, du kan sikkert finde det modsatte også. Men blot for at illustrere at dit dogme med guld er inflationssikret langtfra er endegyldigt.

Jeg har blot søgt på Google på "gold vs inflation" - og valgt de øverste links.

http://globaleconomicanalysis.blogspot.com/2007/02/is-gold-inflation-hedge.html

Nu starter det tekniske for alvor ;D

Jeg håber vi er helt enige i følgende påstand. Verden i dag bygger på vækst og gældssætning. Det er disse to ting, som holder hjulene igang.

Ud fra de to ting, kan følgende opsættes.
George Bush Junior gældsatte USA for et beløb i hans 8 år som præsident, som var større end det beløb, som samtlige præsidenter før ham gældssatte USA for tilsammen.
Allerede nu har Obama gældssat USA for et beløb, som er større end samtlige præsidenter før ham inkl George Bush Junior...

Hvor vil jeg så hen med ovenstående? Jo det vi ser nu, er effekten af renteregning fordelt ud over en årrække. Det er basalt matematik!
Hvis du tillægger et beløs 1% i rente, så stiger beløbet minimalt i starter, men efter f.eks 50 år, så er 1% i rente mange penge målt på årsbasis! Hvilket også er grunden til, at inflation findes (det skyldes også Nationalbankerne!)
Prøv at lave regnestykket med 1000 kr. Det første år koster det 10 kr i renter, mens det efter 50 år koster 16,45 kr i rente. Her tages ik højde for hverken inflation, rentestigninger mm.
Prøv så at lave samme regnestykke, hvor tallet er billiarder af kroner. Så skal du se stigninger i tallet!

Hvergang en bank låner 100 kr ud, så er de nødtil at skabe mere gæld for at kunne få 100 kr retur inkl renter. Det er meget basalt! Når rentetilskrivningen sker via private selskaber, som ik sender renterne i cirkulation igen, så er man nødtil at få gælden til at ekspendere unlimited, så længe man vil låne penge ud til personer, firmaer og lande. Alt andet vil være fysisk umuligt.
Det betyder at pengemængden hele tiden stiger, og dermed underminere de allerede eksisterende penge i omløb. Inflationen er hermed skabt...

Alt sammen skyldes måden hvorpå samfundet er skruet sammen. Nationalbankernes position og magt, samt at alt bygger på vækst, vækst, vækst, vækst og vækst! Naturlig eller unaturlig vækst er lige meget, så længde der er vækst!

Kigger man på dit link, så er der en spændende ting, som jeg falder over.

GOLD VS M3
Citat: "That last chart is crystal clear. Gold is simply not an inflation hedge for periods as long as 22 years and perhaps much much longer."

Nu spørger jeg så lidt dumt, men var gælden den samme for 22 år siden? Næppe. Hvor mange renter er der påløbet gælden i f.eks USA på 22 år? (jeg melder pas, da jeg ik kender tallet).

Stigningen i guld pt er en indikation på, at flere og flere har fået øjnene op for, at verden bliver mere og mere forgældet, og det er simpelthen en ond cirkel, som ikke kan brydes... Når et land som f.eks USA har en gæld, hvor de ik engang længere er i stand til at betale renteafdragene, hvordan skal de så nogensinde komme af med gælden?
Der findes kun et svar, og det er devaluering... At gøre købe kraften i USD mindre, og gøre det besværligt for import varer på det amerikanske marked vs egen produktion.

Da ingen kan spå om fremtiden, men vi alle ved, at gælder bare stiger, så er guld faktisk inflationssikret. Måske ik målt over de sidste 22 år, men målt over de kommende år...

Og ja ejendomme er os inflationssikret, ligesom mange andre råvarer, som jeg allerede skrev i mit første indlæg ;D

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9749
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:37

Jeg har samme udfordring som Martin - og har spekuleret en del på den bedste løsning ...

1) Jeg har flere kontanter stående, end der er dækket af bankernes indskydergaranti (750k). Jeg stoler ikke på, at der er nogle banker der er sikre - i disse tider kan selv de største banker gå konkurs fra den ene dag til den anden og jeg gider ganske enkelt ikke at gamble på hverken Nykredit eller Danske Bank.

2) Jeg gider ikke gamble med de penge jeg har tjent. Jeg "gambler" til daglkigt i forhold til mine forretninger - men det er på områder, som jeg kender til. Jeg gider ikke financiel gambling - for det har jeg ingen forstand på, og jeg gider heller ikke at få det. Det er simpelthen ikke min interesse. Så den løsning jeg er ude efter skal være så godt som 100% sikker og ikke kræve hverken viden eller løbende administration.

3) Modsat Martin har jeg ikke lyst til, at binde de penge jeg har lige nu. Når jeg får lidt flere penge vil jeg dog nok betale gælden i mit hus helt ud. Det er måske ikke den smarteste financielle disposition, men jeg har det bare SÅ uendeligt meget bedre, når jeg er gældfri (p.t. er det kun realkredit jeg skylder - alt andet er der sparet op til og købt kontant).

Når gælden i huset er indfriet vil jeg udvide med mere egenproduktion af energi (bor på landet, så her er mange muligheder). Målet er, at sidde næsten gratis i vores dejlige hus (ejendomsskatten her i landzonen er kun 6.000 årligt for et hus på over 350 kvm :)) Men lige nu er der som sagt ikke helt penge nok til at indfri realkreditten, så den del af strategien må vente lidt ...

For modsat Martin tror jeg stadig på bolig markedet. Ikke lige på kort sigt, men jeg er 110% sikker på, at ejendomspriser indenfor de næste 10 år igen bliver højere end de var da de toppede sidste gang (vel omkring 2007). Jeg har i hvert fald ikke kunne finde en eneste periode i den danske historie, hvor ejendomspriserne ikke steg over en 10 års periode. Og så er det iøvrigt en af de eneste investeringer man kan bruge til noget praktisk samtidig - man kan ikke bo i aktier, obligationer eller olieoptioner :)

4) Jeg har overvejet at dele pengene op over flere banker, så der aldrig står mere end 750k i hver. Det vil naturligvis reducere risikoen - omend den ikke forsvinder helt. Jeg er lidt usikker på, om jeg kan få dækket 750k i hver eneste bank fuldt ud, hvis flere af dem krakker samtidig. Nogle der ved det?

Og så er der besværet med at holde styr på de forskellige konti, bank-logins osv. Jeg HADER den slags bøvl.

5) Jeg kan godt leve med et lille inflationstab. Hellere det end at løbe nogen som helst risiko med mine kontanter.

Det var vist det meste af mine overvejelser. Gode forslag er velkomne - men som sagt, løsninger der kræver viden, løbende administration, risici eller at jeg i det hele taget skal bruge tid og energi på det er ikke aktuelle for mig :)

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 13:49

Der er mange som køber kunst som investering.

Hvordan det gøres helt rigtigt kan andre svare meget bedre på, men noget ala:

• Vælg de etablerede kunstnere (helst døde og anerkendte)
  • køb kun allerede handlede kunstværker
    (de er solgt flere gange, så kan man følge hvordan prisen går op for hver gang)
  • køb kun på de store anerkendte auktionshuse
    (Sikrer dig den rette omtale, og sikring mod falskneri )
  • Sørg for omtale af kunstneren/kunstværket
    (Forøger prisen, efterspørgslen) 

Udlån kunstværket til museer, så er du fri for at bruge penge på forsikring af dette.

Investering er lidt på den lange bane, men handler med flere hundrede %%% avance, kan da også ske på en forholdsvis kort tidshorisont.

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Side 2 ud af 11 (109 indlæg)