Jeg har samme udfordring som Martin - og har spekuleret en del på den bedste løsning ... 1) Jeg har flere kontanter stående, end der er dækket af bankernes indskydergaranti (750k). Jeg stoler ikke på, at der er nogle banker der er sikre - i disse tider kan selv de største banker gå konkurs fra den ene dag til den anden og jeg gider ganske enkelt ikke at gamble på hverken Nykredit eller Danske Bank. 2) Jeg gider ikke gamble med de penge jeg har tjent. Jeg "gambler" til daglkigt i forhold til mine forretninger - men det er på områder, som jeg kender til. Jeg gider ikke financiel gambling - for det har jeg ingen forstand på, og jeg gider heller ikke at få det. Det er simpelthen ikke min interesse. Så den løsning jeg er ude efter skal være så godt som 100% sikker og ikke kræve hverken viden eller løbende administration. 3) Modsat Martin har jeg ikke lyst til, at binde de penge jeg har lige nu. Når jeg får lidt flere penge vil jeg dog nok betale gælden i mit hus helt ud. Det er måske ikke den smarteste financielle disposition, men jeg har det bare SÅ uendeligt meget bedre, når jeg er gældfri (p.t. er det kun realkredit jeg skylder - alt andet er der sparet op til og købt kontant). For modsat Martin tror jeg stadig på bolig markedet. Ikke lige på kort sigt, men jeg er 110% sikker på, at ejendomspriser indenfor de næste 10 år igen bliver højere end de var da de toppede sidste gang (vel omkring 2007). Jeg har i hvert fald ikke kunne finde en eneste periode i den danske historie, hvor ejendomspriserne ikke steg over en 10 års periode. Og så er det iøvrigt en af de eneste investeringer man kan bruge til noget praktisk samtidig - man kan ikke bo i aktier, obligationer eller olieoptioner :) 4) Jeg har overvejet at dele pengene op over flere banker, så der aldrig står mere end 750k i hver. Det vil naturligvis reducere risikoen - omend den ikke forsvinder helt. Jeg er lidt usikker på, om jeg kan få dækket 750k i hver eneste bank fuldt ud, hvis flere af dem krakker samtidig. Nogle der ved det? 5) Jeg kan godt leve med et lille inflationstab. Hellere det end at løbe nogen som helst risiko med mine kontanter. Det var vist det meste af mine overvejelser. Gode forslag er velkomne - men som sagt, løsninger der kræver viden, løbende administration, risici eller at jeg i det hele taget skal bruge tid og energi på det er ikke aktuelle for mig :) |
Der er mange som køber kunst som investering.
Hvordan det gøres helt rigtigt kan andre svare meget bedre på, men noget ala:
- Vælg de etablerede kunstnere (helst døde og anerkendte)
- køb kun allerede handlede kunstværker
(de er solgt flere gange, så kan man følge hvordan prisen går op for hver gang) - køb kun på de store anerkendte auktionshuse
(Sikrer dig den rette omtale, og sikring mod falskneri ) - Sørg for omtale af kunstneren/kunstværket
(Forøger prisen, efterspørgslen)
Udlån kunstværket til museer, så er du fri for at bruge penge på forsikring af dette.
Investering er lidt på den lange bane, men handler med flere hundrede %%% avance, kan da også ske på en forholdsvis kort tidshorisont.