Jeg er ikke enig med dig i din forklaring angående rekruttere og træne andre. Jeg tjener først penge på en jeg træner, når denne person har en omsætning i sin forretning. Jeg kan træne folk som jeg ikke tjener penge på, men som kan give mig en indtægt om f.eks. 1 år. Jeg skal ikke ind og rekruttere 50 mennesker (bruger dit ord for ikke at skabe misforståelse). Pyramidespil handler i bund og grund om at være først og se en masse der smider penge efter ingenting i håb om at vinde på folk der gør det samme. Pyramidespil giver meget meget lidt mulighed for at skabe sig en passiv indtægt. Og man kan vel aldrig komme til at "tjene" mere end den der sidder over en...er vi enige så langt. Der er intet af ovenstående der "matcher" MLM. Jeg kan hjælpe en igang i næste uge, som sagtens kan komme til at tjene mere end mig. Man kan sagtens tjene gode penge uden at rekruttere en eneste!! Som nævnt andet steds...Carnegie samt andre har sagt "Jeg vil hellere have 1% af 100 mands arbejde end 100% af mit eget". Dette har intet med MLM at gøre, ved ikke om MLM fantes dengang MLM handler for mig om at skabe "små" forretninger der kan vokse sig store, jeg vil hellere have 20 forretninger som jeg har hjulpet til god omsætning end 1000 som ligger og slås med omsætningen og hvor flere opgiver, selvom de måske i første omgang giver bedre indtægt. Hvis vi sammenligner lidt med et is koncept, så kommer der jævnligt folk ind til butikkerne og spørger om råd til at starte lignende butik op andetsteds - de spørger ikke hovedsædet men de en franchisetagere (forskellen er selvfølgelig at i MLM så har mange en forud indtaget holdning, er skeptisk og derved sjældent henvender sig for at høre om forretningsmuligheden), hvis hovedsædet havde belønnet franchisetager for at hjælpe nye igang...Tror du så at det handlede om at få så mange nye som muligt eller at hjælpe igang bedst muligt. Men kort sagt og en ting som jeg har nævnt flere gange tidligere herinde. Jeg er i bund og grund ligeglad med om de folk jeg hjælper igang investerer 500 kr. eller 5.000 kr. Jeg donere gerne pengene til et godt formål for at vise at det ikke handler om at rekruttere.
Problemet som jeg ser med MLM er at nogle snakker om at det er nemt. Jeg er ret sikker på at alle der har tjent penge vil sige at det er hårdt arbejde. Jeg har en kollega som i et år tog til Polen hver 3. uge, det første år var det en stor udgift for ham, men efter 1 års hårdt arbejde - 20 køreture frem og tilbage er ikke en dans på roser... Nu viser branchen sig jo forskelligt frem, herinde siger "vi" en masse, og som det kan ses i stort set hvert indlæg, så er det ofte at der kan misforstås. Nu er du som du selv nævner ikke interesseret i MLM - det tror jeg absolut heller ikke Kiyosaki er, men han valgte at undersøge konceptet. Måske er det bare mig, men jeg mener den mest troværdige form for vurdering kommer efter en personlig dialog hvor det er hele konceptet der gemnemgås og ikke bare uddrag i små dele. Amino folket har flere gange haft den der "fortæl lige kort hvad det drejer sig om", send mig lige... hvad er det for produkter...osv. Det er at gøre sig selv en bjørnetjeneste...
Okay, det er fair nok, folk er jo så forskellige Jeg vil da gerne høre en ekspert der har vurderet konceptet og understøtter dine synspunkter...Jeg har intet imod kritik, og lytter da når folk kommer med en vurdering - hvis de har vurderet det grundigt.
Denne syntes jeg nu er lidt speciel at kommentere... Ja der er rigtig mange der ikke tjener det store, men hårdt arbejde...her mener jeg faktisk at problemet er. Hvornår arbejder man hårdt? Sælgere...der er ingen der sælger for mig. Jeg har pt. to typer i min forretning...Kunder, de køber selv deres produkter via internettet, varerne kommer direkte fra firmaets lager. Jeg har oftest ikke noget lager. Forretningsbyggere...Alle!! har deres egen forretning hvor det handler om den omsætning de laver i deres egen forretning. Lad os lave eksemplet med dig: Du hjælpes igang af mig, så handler det om din forretning og den omsætning der genereres i din forretning. Jo højere den er jo bedre for dig, der er ikke en masse under dig der "arbejder hårdt" for dig, som jeg skriver om min kollega der tog til Polen - så er det nærmere den/dem over dig som laver det hårde arbejde indtil du tjener penge. Hvis man arbejder hårdt men ikke for noget ud af det, så skal man hurtigt stoppe op, tale med nogle af kollega'erne og finde ud af om man laver fejl...eksempelvis havde jeg en kollega i mediabranchen engang, han lavede 90 opkald om dagen 0 møder, 0 ordre og dette fortsatte 14 dage selvom man forsøgte at tale med ham. I MLM skal man selvfølgelig lytte til folk der har gode råd og erfaringer for de fleste har jo lavet mange fejl i deres opstart....så kan man vælge at give op eller lytte og lære... |
Hej igen
Efter at have finkæmmet jeres 2 indlæg så får det mig ikke til at ændre stort på mit indlæg.
Jeg syndes personligt ikke der er den store forskel om i får penge før eller efter personen der er rekruttere begynder at sælge. Jeg tror lidt at jeg laver en meget generel betragtning omkring ligheder som i så afviser på vegne af hele branchen fordi det ikke er det mest relevante i forhold til netop den MLM virksomhed i beskæftiger jer med. Det er jo faktisk for at være nuanceret at jeg gør meget ud af at forklare hvilke dele og hvornår jeg mener det kommer til at ligne et pyramidespil. Hvis de virksomheder i arbejder med ikke bruger de dynamikker i ret høj grad så er ligheden med et pyramidespil ikke ret stor og det er jo godt. Man bliver heller ikke nazist fordi man bruger nogen af de samme retoriske tricks som en vis diktator så der er som udgangspunkt ikke noget galt i det. Det er bare vigtigt at være bevist om det så man ikke træder over en grænse uforvarende. Jeg arbejder selv med spildynamikker og bruger også lignede dynamikker i mit arbejde uden at det jeg laver bliver forkert af den grund.
Sandheden er at man så vidt jeg har forstået sagtens kan designe et MLM koncept der i realiteten er et pyramidespil. Det betyder ikke at alle MLM firmaer er pyramidespil men at det er en fare man skal holde øje med fordi det ikke er særlig smart at blive fanget i sådan et. Jeg er derfor ked af at alle fare totalt i flint hver gang nogen siger det højt i stedet for at forholde sig til det så det bliver lettere at pege de virksomheder ud der ligger langt ude i gråzonen.
Omkring forskellen på spil og forretning så er forskellen jo at spil økonomisk er et zero sum game. Det er forretning ikke! Det betyder at hvis du designer en MLM der meget belønner det at rekruttere kontra det at sælge så bliver det i realiteten et zero sum game fordi man ikke belønner folk for at gøre det som gør at virksomheden producere værdig nemlig at sælge produkter til kunder.
Jeg taler på intet tidspunkt om alle i branchen men om hvad jeres forretningskoncept giver muglighed for. Man skal nok regne med at der er gode og dårlige folk i alle brancher. Det betyder at man kan forvente at nogen vil prøve at bruge koncepterne på den måde. Hvis ikke i indser det så giver i dem der måtte ønske at gøre det en beskyttelse som hverken i eller nogen andre er interesseret i.
Når jeg har en anke omkring hvad man tjener som MLM sælger så er det selvfølgelig kr/time eller $/time ellers vil det jo ikke være sammenligneligt. Jeg kan bare ikke se hvorfor en MLM sælger kan sælge mere pr. time i gennemsnit. Hvis han sælger det samme så og der skal betales penge til folk op i kæden så må der jo være nogen der får mindre. Mit gæt ville være at det var sælgeren!