Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad skal jeg tage i avance og hvordan beregner jeg den?

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)
Tilmeldt 18. Oct 10
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:

Tre83:

Jeg tager det ikke hårdt :-) Men jeg ved hvad jeg snakker om, så jeg synes ikke du skal give ham et dårligt råd. Hans konkurrenters priser kan han ikke bruge til noget som helst når han skal regne sine egne salgspriser ud, med mindre han aftager præcis de samme varer i de samme antal til de samme priser fra de samme leverandører!

Mark up og avance og andre udtryk kan hverken han eller andre ikke bruge til at regne sine priser ud, han skal bruge sine egne tal som jeg tidligere har nævnt. Men jo, han kan sikkert godt sige; nå min største konkurrent tager x kroner for en vare, jeg har en der ligner, så sælger jeg den 10% billigere. Men det er ikke seriøst, og det er ikke sådan han opnår den største indtjening. Når han har så har lavet sin kalkyle, kan han godt sammenligne sine priser med sine konkurenters, og se om det ser fornuftigt ud. Men det andet er amatøragtigt.

Sorry men dit råd er direkte skræmmende, når der er tale om handel med fysiske produkter! Fair nok at din kalkyle virker ved programmering, design osv, og den sikkert også virker ved produktion af et produkt...

Men hvis man ik tager udgangspunkt i markedsprisen, så går det totalt galt. Bare spørg Fona eller Merlin, hva deres fortjeneste er på et TV kontra omkostningerne, og du vil få dig dit livs chok! Det lille eksempel beviser blot, at din fremgangsmåde ik er holdbar...
Og self skal han kigge på sine omkostninger osv i forløbet, men trådstarter er nødtil at tage udgangspunkt i markedsprisen og lave kalkyler derfra!

Markedet omkring programmering, design osv. kan jeg ikke sige så meget om, men jeg er uddannet HD i regnskab og revision så jeg ved godt hvordan man laver det her. Selvfølgelig skal han kigge på markedspriserne, som jeg også skriver, men det er ikke det første man gør. Man kan da ikke tage udgangspunkt i andres priser,  med mindre kan køber på de samme vilkår! Du tror da forhåbentlig ikke at Fona eller Merlin beregner deres priser ud fra deres konkurrenters?

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15052
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:34
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tre83:

Markedet omkring programmering, design osv. kan jeg ikke sige så meget om, men jeg er uddannet HD i regnskab og revision så jeg ved godt hvordan man laver det her. Selvfølgelig skal han kigge på markedspriserne, som jeg også skriver, men det er ikke det første man gør. Man kan da ikke tage udgangspunkt i andres priser,  med mindre kan køber på de samme vilkår! Du tror da forhåbentlig ikke at Fona eller Merlin beregner deres priser ud fra deres konkurrenters?

Jeg tror du trænger til en smule erhvervserfaring, især med den sidste sætning, som du skrev...

For den tyder da virkelig på, at du lever i en teori-verden, hvor alt bare skal udregnes efter en smart formel, mens vi andre lever i en praktisk verden, hvor formler oftest kan rende og hoppe, og hvor det hele er meget mere kompliceret end 3 tal og et =...

Sorry for de hårde ord, men ud fra dine indlæg, så er er det vist sandheden...

Tilmeldt 18. Oct 10
Skrevet kl. 14:39

Fashion-Seller:

Tre83:

Jeg tror du trænger til en smule erhvervserfaring, især med den sidste sætning, som du skrev...

For den tyder da virkelig på, at du lever i en teori-verden, hvor alt bare skal udregnes efter en smart formel, mens vi andre lever i en praktisk verden, hvor formler oftest kan rende og hoppe, og hvor det hele er meget mere kompliceret end 3 tal og et =...

Sorry for de hårde ord, men ud fra dine indlæg, så er er det vist sandheden...

Så hvis vi går ud fra du har ret, så skulle Fona, Merlin, Elgiganten osv alle tage samme pris for den samme vare? Sådan ser virkeligheden jo ikke ud. Man kan sikkert godt overleve ved at sidde og sjusse sig frem, men det er ikke sådan man opnår største indtjening. Er det ikke det det handler om?

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:45

Tre83:

Så hvis vi går ud fra du har ret, så skulle Fona, Merlin, Elgiganten osv alle tage samme pris for den samme vare? Sådan ser virkeligheden jo ikke ud. Man kan sikkert godt overleve ved at sidde og sjusse sig frem, men det er ikke sådan man opnår største indtjening. Er det ikke det det handler om?

Hvis du tjekker efter, så er priserne stortset identiske, og de følger hinanden... Dvs sætter Elgiganten en iPod ned i pris, så følger alle andre efter. Det samme gælder Tv, cd´er, DVD, computere osv...
Elgiganten vil være billigt, og de er tit en lille bitte smule billigere, men det er virkelig ik meget (under normale omstændigheder)...

Jeg har aldrig sagt at man skal sjusse sig frem!!! Jeg sagde, at man er nødtil at tage udgangspunkt i markedspriserne, og derefter regne tilbage. Og jeg kender ik avancen i den omtalte branche, men hvis man går ind i en branche, og ik kender noget så simpelt som standard avancerne, så er man allerede der, godt på vej til at dumme sig big time mange gange...

Og jo self vil man opnå den største indtjening. Men hvis Elgiganten køre et Sony TV til 3000 kr, så hjælper det jo ik noget, at Fona tager 6000 kr blot fordi det er her, at indtjeningen peaker!
Så er de ligesom nødtil at følge med ned i pris, for at få glade kunder, eller bare for at få kunder overhovedet!

Tilmeldt 16. Jun 09
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 14:47

Til trådstarer og mange af dem der har skrevet svar

Mange af de ting der bliver sagt synes jeg personligt er lidt noget vrøvl. Der er mange ting der bliver kaldt "forkerte" og mange ting der bliver sagt er det "rigtige". Men skidt nu med det - hver sin mening Smile

Jeg vil vurdere at der er 3 prisfastsættelsesmetoder:

1. Den omkostningsorienteret - hvor du baserer din pris ud fra dine omkostninger og den avance du ønsker.

2. Konkurrentorienteret - hvor du baserer din pris og ikke mindst avance ud fra konkurrenternes priser.

3. markedsføringsorienteret - hvor du tænker på kunder + omverdenen og så finder en passende avance.

Jeg vil næsten altid mene at man skal starte med at kigge på sine mål, efterspørgslen, konkurrencen, omverdensforhold, parametre og omkostningsforhold før man begynder at finde sin endelig pris/avance.

Hvis det er en helt ny teknologi du vil sælge vil jeg udover ovenstående også overveje at bruge en skimming prisstrategi (sælge dyrt i introduktionsperioden til dem der  vil betale - innovatorerne) eller en penetration prisstrategi (sælge billigt i introduktionsfasen)

Mvh + held og lykke!

Tilmeldt 18. Oct 10
Skrevet kl. 15:06

Til trådstarer og mange af dem der har skrevet svar

Mange af de ting der bliver sagt synes jeg personligt er lidt noget vrøvl. Der er mange ting der bliver kaldt "forkerte" og mange ting der bliver sagt er det "rigtige". Men skidt nu med det - hver sin mening Smile

1. Den omkostningsorienteret - hvor du baserer din pris ud fra dine omkostninger og den avance du ønsker.

2. Konkurrentorienteret - hvor du baserer din pris og ikke mindst avance ud fra konkurrenternes priser.

3. markedsføringsorienteret - hvor du tænker på kunder + omverdenen og så finder en passende avance.

Jeg vil næsten altid mene at man skal starte med at kigge på sine mål, efterspørgslen, konkurrencen, omverdensforhold, parametre og omkostningsforhold før man begynder at finde sin endelig pris/avance.

Hvis det er en helt ny teknologi du vil sælge vil jeg udover ovenstående også overveje at bruge en skimming prisstrategi (sælge dyrt i introduktionsperioden til dem der  vil betale - innovatorerne) eller en penetration prisstrategi (sælge billigt i introduktionsfasen)

Mvh + held og lykke!

Du har ret i at man skal regne de forskellige parametre som omkostningsforhold, afsætning osv ind i en kalkyle for at finde en salgspris. Men dine prisfastsættelsesmetoder er lidt alternative, fx. ved din metode nr.2; hvordan skal man kunne fastsætte sine priser efter sine konkurrenters priser når man ikke kender deres dækningsbidrag? Og selv om man gjorde, skal man stadig indkøbe de samme varer i de samme mængder til de samme priser fra de samme leverandører.

Fra Viborg
Tilmeldt 28. Nov 08
Indlæg ialt: 279
Fra  Kidzshop.dk (MyAgenzy A/S) Skrevet kl. 15:29

Tre83:

AnnetteD:

Tre83:

Men jeg ved hvad jeg snakker om, så jeg synes ikke du skal give ham et dårligt råd. 

Det er skam ikke et dårligt råd at han skal finde ud af hvad markup butikker/værkssteder skal ha' som minum for at de kan/vil sælge hans varer. Først herefter kan han begynde at regne hvilke priser han vil vejl. butikkerne.

Trådstarteren snakker om hvor meget han skal beregne i avance, så går jeg ud fra det er på hans egne varer. Han kan altså ikke bruge butikkernes og forhandlernes avance til noget hvis han vil levere til dem. Det han skal bruge fra dem er deres forventede afsætning, og den skal han bruge til at regne sine salgspriser ud.

Det er altså ikke fordi jeg ikke vil følge denne til dørs, men jeg må altså opgive. Det er ærgeligt du ikke vil lytte til fx fashion-sellers..

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 15:38
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Iværksætteren(y):

Som udgangspunkt er din liste jo god, men i praksis er det altså meget mere kompliceret, end det er stillet op her, når det er detail enten B2B eller B2C.

1: Du kan ønske en avance alt det du vil, men du er nødtil at indordne dig under branche forhold... Dvs konkurrenternes priser vil spille ind på din avance, og de vil altså have stor indflydelse...

2: Sådan er de fleste idag nødtil at basere deres priser, hvis de altså ønsker omsætning og glade kunder... Bemærk dette er ment i forhold til fysiske produkter og ik services!

3: Den benytter de færreste vel? For der er risikoen for en ik rentabel forretning jo enormt stor!

Iværksætteren(y):

Der er en masse parametre, som spiller ind, men konkurrenterne har en giga indflydelse på din omsætning, dine priser og dine mulige volumer...

Tilmeldt 18. Oct 10
Skrevet kl. 15:42

AnnetteD:

Tre83:

AnnetteD:

Tre83:

Men jeg ved hvad jeg snakker om, så jeg synes ikke du skal give ham et dårligt råd. 

Det er skam ikke et dårligt råd at han skal finde ud af hvad markup butikker/værkssteder skal ha' som minum for at de kan/vil sælge hans varer. Først herefter kan han begynde at regne hvilke priser han vil vejl. butikkerne.

Trådstarteren snakker om hvor meget han skal beregne i avance, så går jeg ud fra det er på hans egne varer. Han kan altså ikke bruge butikkernes og forhandlernes avance til noget hvis han vil levere til dem. Det han skal bruge fra dem er deres forventede afsætning, og den skal han bruge til at regne sine salgspriser ud.

Det er altså ikke fordi jeg ikke vil følge denne til dørs, men jeg må altså opgive. Det er ærgeligt du ikke vil lytte til fx fashion-sellers..

Lad os lige slå fast at det ikke er mig der har behov for at lytte. Det er trådstarteren der spørger om råd, så det er op til ham at finde ud af hvem der skal lyttes til. Hvad der duer for ham finder han selv ud af, men det er ikke for sjov der findes uddannelser til det her. Jeg gider ikke bruge min tid på at diskutere, men det er ærgeligt du ikke vil komme med nogen argumentation, men i stedet sige " jeg må opgive". Det er lidt for nemt :-)

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 15:42

Tre83:

Du har ret i at man skal regne de forskellige parametre som omkostningsforhold, afsætning osv ind i en kalkyle for at finde en salgspris. Men dine prisfastsættelsesmetoder er lidt alternative, fx. ved din metode nr.2; hvordan skal man kunne fastsætte sine priser efter sine konkurrenters priser når man ikke kender deres dækningsbidrag? Og selv om man gjorde, skal man stadig indkøbe de samme varer i de samme mængder til de samme priser fra de samme leverandører.

Er konkurrentens dækningsbidrag ik totalt underordnet, med mindre I køre en 99999% identisk forretning med præcist samme omkostninger, lagerbindinger, leverandører, lønninger, huslejer osv?
Og hvis konkurrenten kan købe 10.000 stk hjem af en vare, men du kun kan købe 1.000 stk, så er det da klart, at deres indkøbspriser er bedre. Men det betyder da ik noget, når du skal sælge dine varer! I er vel begge interesseret i at tjene penge, så de dumper jo ik priserne ned i et niveau, hvor du taber penge, og de lige holder skindet på næsen...

Igen du er meget teori orienteret, og det er direkte skræmmende, hvis du har en uddannelse, hvor teori fylder så meget, men hvor basal praktisk udfoldelse intet fylder!

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)