Til jer begge Vi er vist mere eller mindre enige :-) Jeg tror på at de 3 nævnte fastsættelsesmetoder bruges meget i praktisk, men der er selvfølgelig mange ting der spiller ind udover. I har begge også snakket om en vigtig ting: Kundernes reaktioner på prisen/prisændringer - også kaldet priselasticitet. Man må ikke glemme at hvis prisen på fx mælk ændres med 20% vil det være minimalt hvad der sker med efterspørgslen i forhold til hvis prisen på en ny smart dvd eller lignende ændres med 20 %. Nogle gange kan det betale sig at sætte prisen ned og andre gange er det bedre at have en høj pris. Der findes også eksempler hvor salget falder når prisen sættes ned, uden produktet har ændret sig.
|
Iværksætteren(y):Vi er vist mere eller mindre enige :-)
Nu var min pointe mere, at der var ingen grund til at opfinde den dybe tallerken, når andre allerede har gjort det...
Der er jo oftest en grund til, hvorfor en konkurrent tager den pris, som de gør:
- Produktet kan afsættes til prisen uden at det ødelægger efterspørgslet
- Det er eksklusivt/discount, og derfor afspejler prisen efterspørgslen vs investeringen
- Der er hård konkurrence på produktet, hvilket prisen afspejler
- Der er lav omsætningshastighed på produktet, hvilket avancen og prisen afspejler
- Der kræves branding af navnet/produktet, hvilket prisen afspejler
- osv
Derfor kan man ligeså godt tage alle de gratis fordele, som markedet nu giver en, og arbejde der ud fra...
Hvis man gør, som den anden bruger foreslår, så ender man med at lave 500 beregninger, og spilde en masse tid på ting, som man reelt via en basal markedsundersøgelse kan finde ud af...
Så hvorfor gøre det mere kompliceret, end højest nødvendigt?