Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad skal jeg tage i avance og hvordan beregner jeg den?

Side 3 ud af 3 (27 indlæg)
Tilmeldt 16. Jun 09
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Til jer begge

Vi er vist mere eller mindre enige :-) Jeg tror på at de 3 nævnte fastsættelsesmetoder bruges meget i praktisk, men der er selvfølgelig mange ting der spiller ind udover.

I har begge også snakket om en vigtig ting: Kundernes reaktioner på prisen/prisændringer - også kaldet priselasticitet. Man må ikke glemme at hvis prisen på fx mælk ændres med 20% vil det være minimalt hvad der sker med efterspørgslen i forhold  til hvis prisen på en ny smart dvd eller lignende ændres med 20 %. Nogle gange kan det betale sig at sætte prisen ned og andre gange er det bedre at have en høj pris. Der findes også eksempler hvor salget falder når prisen sættes ned, uden produktet har ændret sig.

God vind :-)

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15064
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 15:55

Vi er vist mere eller mindre enige :-) 

Nu var min pointe mere, at der var ingen grund til at opfinde den dybe tallerken, når andre allerede har gjort det...

Der er jo oftest en grund til, hvorfor en konkurrent tager den pris, som de gør:

• Produktet kan afsættes til prisen uden at det ødelægger efterspørgslet
  • Det er eksklusivt/discount, og derfor afspejler prisen efterspørgslen vs investeringen
  • Der er hård konkurrence på produktet, hvilket prisen afspejler
  • Der er lav omsætningshastighed på produktet, hvilket avancen og prisen afspejler
  • Der kræves branding af navnet/produktet, hvilket prisen afspejler
  • osv

Derfor kan man ligeså godt tage alle de gratis fordele, som markedet nu giver en, og arbejde der ud fra...

Hvis man gør, som den anden bruger foreslår, så ender man med at lave 500 beregninger, og spilde en masse tid på ting, som man reelt via en basal markedsundersøgelse kan finde ud af...
Så hvorfor gøre det mere kompliceret, end højest nødvendigt?

Tilmeldt 16. Jun 09
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 16:01

De ting du nævner har jo mere eller mindre noget at gøre med de prisfastsættelsesmetoder jeg nævnte + omverdensforhold. Men iorden :-)

Som sagt, vi er vist mere eller mindre enige og jeg tror trådstarter har fået mere information til eftertanke :-) Jeg vil så give dig ret i at det den anden bruger foreslår med diverse beregninger osv. ikke altid er lige smart.

Tilmeldt 18. Oct 10
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 16:02

Fashion-Seller:

Tre83:

Du har ret i at man skal regne de forskellige parametre som omkostningsforhold, afsætning osv ind i en kalkyle for at finde en salgspris. Men dine prisfastsættelsesmetoder er lidt alternative, fx. ved din metode nr.2; hvordan skal man kunne fastsætte sine priser efter sine konkurrenters priser når man ikke kender deres dækningsbidrag? Og selv om man gjorde, skal man stadig indkøbe de samme varer i de samme mængder til de samme priser fra de samme leverandører.

Er konkurrentens dækningsbidrag ik totalt underordnet, med mindre I køre en 99999% identisk forretning med præcist samme omkostninger, lagerbindinger, leverandører, lønninger, huslejer osv?
Og hvis konkurrenten kan købe 10.000 stk hjem af en vare, men du kun kan købe 1.000 stk, så er det da klart, at deres indkøbspriser er bedre. Men det betyder da ik noget, når du skal sælge dine varer! I er vel begge interesseret i at tjene penge, så de dumper jo ik priserne ned i et niveau, hvor du taber penge, og de lige holder skindet på næsen...

Igen du er meget teori orienteret, og det er direkte skræmmende, hvis du har en uddannelse, hvor teori fylder så meget, men hvor basal praktisk udfoldelse intet fylder!

Det er jo lige præcis det jeg mener, hvis du vil bruge dine konkurrenters salgspriser til at udregne eller finde din egen pris, skal din virksomhed operere under de præcis samme forudsætninger. Man justere sine priser i korrelance med markedet efter man har fundet sin salgspris,  men først er man nødt til at finde ud af om det hele hænger sammen.

Jeg har da også selv erhvervserfaring, det var en af forudsætningerne for at jeg kunne gennemføre uddannelsen, men hvad har det med sagen at gøre? Og ja der er meget teori, det er kompliceret stof, mere end det er beskrevet her. Men inden det her bliver en diskussion der fylder 100 indlæg, skal man også kende trådstarterens situation. Der er enorm forskel på at sælge 100 og 100.000 enheder om året, og man kan ikke behandle situationer ens. Men som jeg skrev i det første indlæg, var det nok en ide at han fik "fagfolk" til at kigge på det. Så dyrt er det heller ikke, og medmindre det er en regulær "hobbyvirksomhed" kan det sikkert også betale sig.

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 16:34

Iværksætteren(y):

De ting du nævner har jo mere eller mindre noget at gøre med de prisfastsættelsesmetoder jeg nævnte + omverdensforhold. Men iorden :-)

Vi er helt enige, og  min kommentar var os mere i forhold til den anden bruger ;D

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 16:37

Tre83:

Det er jo lige præcis det jeg mener, hvis du vil bruge dine konkurrenters salgspriser til at udregne eller finde din egen pris, skal din virksomhed operere under de præcis samme forudsætninger. Man justere sine priser i korrelance med markedet efter man har fundet sin salgspris,  men først er man nødt til at finde ud af om det hele hænger sammen.

Du læser ik det jeg skriver... Jeg skrev jo, at din konkurrents indkøbspris, avance osv var totalt irrelevant med mindre de to virksomheder var 9999999% identiske. Og hvor mange er det?
Jeg har aldrig set to virksomheder, som var 100% identiske, og det kommer formegentlig aldrig til at ske!

Tre83:

Jeg har da også selv erhvervserfaring, det var en af forudsætningerne for at jeg kunne gennemføre uddannelsen, men hvad har det med sagen at gøre? Og ja der er meget teori, det er kompliceret stof, mere end det er beskrevet her. Men inden det her bliver en diskussion der fylder 100 indlæg, skal man også kende trådstarterens situation. Der er enorm forskel på at sælge 100 og 100.000 enheder om året, og man kan ikke behandle situationer ens. Men som jeg skrev i det første indlæg, var det nok en ide at han fik "fagfolk" til at kigge på det. Så dyrt er det heller ikke, og medmindre det er en regulær "hobbyvirksomhed" kan det sikkert også betale sig.

Jeg giver op!

Opfind du endelig hjulet, den dybe tallerken, bilen, isterninge posen osv... Så arbejder vi andre videre fra 2010 stadiet, hvor alle disse ting allerede er opfundet...

Tilmeldt 18. Oct 10
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 16:58

Fashion-Seller:

Tre83:

Du læser ik det jeg skriver... Jeg skrev jo, at din konkurrents indkøbspris, avance osv var totalt irrelevant med mindre de to virksomheder var 9999999% identiske. Og hvor mange er det?
Jeg har aldrig set to virksomheder, som var 100% identiske, og det kommer formegentlig aldrig til at ske!

Tre83:

Jeg giver op!

Opfind du endelig hjulet, den dybe tallerken, bilen, isterninge posen osv... Så arbejder vi andre videre fra 2010 stadiet, hvor alle disse ting allerede er opfundet...

Hehe Big Smile Jeg behøver (heldigvis) ikke opfinde noget, jeg benytter mig bare af det som nogle meget kloge hoveder har fundet på.  Men hvad har det at gøre med det jeg har skrevet? Big Smile

Side 3 ud af 3 (27 indlæg)