Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vi jager de bedste væk

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 6 person

Hvor er det dog trist, at skiftende regeringer gennem de sidste 10-20 år har fået smadret vores institutioner i en sådan grad, at det bedste personale vi har - de mest dedikerede og elskede mennesker, ikke længere gider at stå model til forringelserne.

Denne gang er det Bo Schiøler, der igennem 50 år har ledet Vesterbro Ungdomsgårds musik og teateraktiviteter, som går og smækker med døren. Selvom han nu er 65 år ville han gerne være blevet lidt længere, men han føler øjensynligt at tæppet er rævet væk under det gode arbejde som han og andre har lavet der gennem en menneskealder.

Som Bo Schiøler udtaler i Politiken i dag: "Ungdomsgården har for mig altid været mere en idé end en bygning. Så når ideen er væk, er der ikke noget tilbage"

Jeg kender ikke Bo personligt, men jeg kender flere der gennem tiden har gået på Vesterbro Ungdomsgård og alle haft kæmpe udbytte af Bo's dybtfølte engagement i stedet og alle ungerne. Der er ingen tvivl om, at den mand har gjort en kæmpe forskel for Vesterbro igennem, 50 år. Men nu er det slut. Og hvorfor?

Vores institutioner er desværre i stigende grad blevet døde kasser, hvor vi propper ligeså (halv-) døde bogholder typer ind for at "ekspedere" vores børn. Det er blevet så stift, resurserne så små og kravende til alverdens papirnusseri så høje, at færre og færre af de mennesker der faktisk er i stand til at gøre en kæmpe forskel for børnene simpelt hen ikke gider mere. I stedet for får vi så nogle kedelige typer, der gider alt der der papir-pis og tåbelige begrænsinger i rammerne.

I samme takt som de fleste andre arbejdspladser er blevet bedre og bedre, med selvstyrende grupper, personligt ansvar, flextid, fede frokostordninger og hæve-sænke border, har vi ladet institutionerne gå den direkte modsatte vej - mere topstyring, færre resurser, mindre personlig frihed og ansvar og dårligere fysiske rammer.

Det er mildt sagt en katastrofe!
Vi smider de bedste kræfter vi har på porten. Vi jager de folk væk, som kan skabe de bedste rammer for vores børn til fordel fra nogle grå embedsmænd og visionsløse parodier på pædagoer og lærere.

Jeg håber Bo Schiølers afgang fra Vesterbros Ungdomsgård kan sætte nogle tanker i gang hos de ansvarlige politikere - og alle os andre. Hvad er det vi vil med vores institutioner? Hvad er det for nogle folk vi ønsker skal tage sig af vores børn?

Hvis vi ønsker folk som Bo Schiøler i fremtiden - og det er vi mange der gør, så er det afgørende nødvendigt, at der laves helt og aldeles om på rammerne, så disse folk tiltrækkes og fastholdes. I dag gør vi det modsatte. Institutionerne jager i stigende grad de bedste folk, som Bo, væk. Deres faglige stolthed kan simpelt hen ikke leve med, at arbejde under de rammer de er underlagt i dag. Og det er i sandhed trist!

Desværre ser det ud til at udviklingen fortsætter i den forkerte retning. Der er i disse år grupper der kæmper indædt for at "akademisere" institutionerne og uddannelserne yderligere.

Nu snakker de om at flytte Folkeskolelærer-uddannelsen ind under universiteterne for at tiltrække flere af dem der stræber efter universitetsgrader. Det vil uden tvivl tiltrække flere af de akademisk interesserede, men det vil med garanti også jage de bedste håndværkere væk - dem der brænder for ungerne af et fuldt og godt hjerte og som er villige til at gå gennem ild og vand for dem.

Fortsætter vi ud af det spor ender vores institutioner, som en blanding mellem en Hitler Jugend ungdomslejr og et Rumænsk børnehjem!

NU må der gøres noget!
Vi må - som befolkning, forældre og borgere kræve, at retningen ændres. Vi må kræve at rammerne radikalt laves om, så de folk der faktisk er bedst for vores børn igen tiltrækkes af arbejdet og ikke jages væk og smides på porten. Vi bør stille de samme høje krav til institutionerne, som vi (med rette) gør til vores arbejdspladser.

Topstyrring og forældede management principper må og skal droppes. Vi må og skal overlade mere frihed til, at de bedste "håndværkere" kan udføre deres håndværk indenfor rimelige rammer. Vi må og skal genetablere nogle instititioner som netop de bedste pædagoger og lærere føler sig tiltrukket af i stedet for det modsatte, som sker i dag.

Det positive er, at det ikke engang behøver at koste ret meget mere. Det her er ikke primimært et spørgsmål om penge. Det er et spørgsmål om holdinger. Det er et spørgsmål om, at benytte nogle lidt mere moderne ledelsesprincipper, der giver medarbejderne meget mere frihed i arbejdet og inspirere dem til at gøre noget godt - i stedet for bare iskoldt at følge stive skemaer.

Jeg håber at Bo's sørgelige afgang fra Vesterbros Ungdomsgår i det mindste kan være med til sætte skub i en revolution. Det har vi brug for.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 31. Aug 09
Indlæg ialt: 200
Fra  Mobilteknik A/S Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Super godt indlæg der beskriver den nedtur vi desværre snart ser alle steder, egoismen blomstre i sin fulde flor og dem som lægger deres hjerte i tingene bliver presset væk fordi der er en eller anden lokalpolitiker der tror man kan spare 1000kr. på at  ændre en helt masse.

og når man opdager man tog fejl, er det ofte for sent...

Tankevækkende.

Fra København K
Tilmeldt 2. Apr 08
Indlæg ialt: 3636
Fra  Online Marketing Bureauet ApS Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det handler jo om  akademikere, der skal skaffe jobs til akademikere. Og så handler det om et statsapparat , som for at sikre sin egen eksistens, og for at sikre stemmer til de politikere som kun tænker på statslige udvidelser, ansætter sine egne nærmeste i stedet for at tænke på hvad der er til befolkningens bedste.

Det er diskussionen om kolde hænder vs varme hænder en gang til. Administration vs produktivitet.

Husk det næste gang i stemmer på et parti som kun tænker på at maksimere statsapparatet.

Billige anmeldelser til dit firma her: https://onlinemarketingbureauet.dk/anmeldelser-firma/

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 13:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg tror desværre revolutionen udebliver.

Forestil dig en gruppe pensionister i spisestuen på plejehjemmet. Måltidet er spist og nu er det tid til dessert. Så bliver der stillet tallerkener på bordet foran nogle af beboerne, men ikke dem alle. Ikke fordi de ikke alle kunne tænke sig dessert, men fordi nogle ikke har råd.

Lyder det som noget der foregår i USA?

Det sker på et dansk plejehjem, hver dag. 

Der er nogen der ved det foregår, politikerne på rådhuset, de gamles børn og personalet på plejehjemmet. Ingen reagerer, eller finder det anstødeligt nok til at de vil stå frem.

I de år den borgerlige regering har siddet ved roret er min ejendom steget i værdi, så at hvis jeg ellers kunne sælge den til vurderingen, ville kunne leve af renterne fra salget alene. Resten af mit liv, - med Topskat og det hele.

Der er 70.000 mennesker i min kommune, 40% af dem har en disponibel indkomst på over 300.000 kr.

Hvornår var det lige præcis at det samfund jeg lever i blev så fattigt, at fadet ikke bliver budt rundt om bordet?

Det gjorde det i det øjeblik, jeg satte kryds ved det parti som jeg syntes varetog mine interesser bedst. Et kryds jeg satte, fordi politikerne fører symbolpolitik og lefler for vælgerne. Mit kryds blev ikke bare købt, - jeg solgte det.

Det gjorde rigtigt mange med mig, og vi er ligeglade med hvad pengene bruges til. Bare der foreligger en kvittering. Intet er for småt til at blíve reguleret og bogført. Vi er en nation af krejlere, men vi vil ikke snydes. Vi vil vide om der er 2.3 % flere bleskift på vuggestuen end tidligere, - og vi vil vide hvor lorten kommer fra.

Det er det tyranni, alle dem der har stemt VKO har besluttet der skal være, fordi vi har givet politikerne lov til at gøre som de gør.

Det bliver selvfølgelig anderledes når jeg kommer på plejehjem. Får jeg ingen dessert opretter jeg en hadegruppe på FaceBook.

Så kan de lære det, kan de!

Michael 

Fra Bjert
Tilmeldt 11. Apr 10
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jimi, jeg vil give dig fuldstændig ret. 

Hvorfor er det, at vi er blevet så egoistiske som samfund, at forhøjelse af skatten er det eneste mange ser som en løsning på alle problemer? I mine øjne er det, at jo længere op skatten kommer, desto større sovepude er der til alle i det offentlige system.

 

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Dyrebil:

Der er 70.000 mennesker i min kommune, 40% af dem har en disponibel indkomst på over 300.000 kr.

Ja, det overraskede også mig! Men men jeg tror ikke, at man skal havde så ondt af borgerne i Gentofte Kommune, en stor del af de ældre sidder huse med rigtigt rigtigt gode friværdier!
Det sørgelige er at vanetænkning, holder dem fra at tage nedsparingslån eller flytte i lejlighed.

Men omvendt så virker det faktisk som om at dem jeg har kendt af dem, er glade og det er jo det væsentligste.

 

Fra København K
Tilmeldt 2. Apr 08
Indlæg ialt: 3636
Fra  Online Marketing Bureauet ApS Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jacob

Fordi den eneste anden løsning er at vi skal skabe reelle resultater, og det simpelthen for hårdt for de forkælede danskere. Derfor stemmer man gerne videre til den store forbrugsfest. Denne gang skal det foregå i den kommunale og statslige administration, for den ved vi allesammen, kun vil os det godt.

Det varer sikkert heller ikke længe, så skal de private firmaer administreres af staten, for deres eget bedste , selvfølgelig.

Den gang der sad nogle politikere og havde fingeren på pulsen, de dage er forbi for længe siden. Nu står den på Cafè Lattè, brunch og Gucci tasker hos selv de mest " folkelige " politikere, og de ansætter deres venner, selvfølgelig gør de det.

De eneste der faktisk er TVUNGET til at have fingeren på pulsen, er erhvervslivet. Har de ikke det, så forsvinder de. I kommune og stat er der ingen konsekvens, der hæver vi bare skatterne, flere afgifter, flere besparelser og så går vi på cafè bagefter, sammen med administrations-overklassen.

Gad vide hvor længe det kan fortsætte ?

Billige anmeldelser til dit firma her: https://onlinemarketingbureauet.dk/anmeldelser-firma/

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg tror ikke det handler ret meget om penge, budgetter og skatter. Det handler i langt højere grad om, at politikerne igennem de sidste årtier i stigende grad har indført en tåbelig topstyrring af alle detaljer. Man lader ganske enkelt ikke de ellers dygtige håndværkere udføre det arbejde de er uddannet til. Det er uanstændigt og det giver dårlige resultater. Det ved ved alle vi andre godt - og ingen af os leder vores egne virksomheder på samme åndssvage måde, som det offentlige gør.

Pædagoger og lærerer råber ikke på højere løn. Er det ikke bemærkelsesværdigt? De tænkermere på ungerne end sig selv! Det de savner er bedre vilkår på institutionerne, mere lokal handlefrihed og mindre papirnusseri. Dem der er rigtig gode til børn er sjældent gode "bogholdere" - og omvendt. Alligevel er det bogholdertyperne, som den nuværende ledelse tiltrækker - og den skubber de andre, de bedste, væk.

Pengene i det offentlige system er ikke gået til at skabe bedre institutioner - de er gået til at ansætte flere DJØF'ere, HK'ere og andet ligegyldigt administrativt personale. Dette administrative personale opfinder så endnu flere adinistrative opgaver, som de med deres omhyggelige akademiske argumenter får overbevist politikerne om er vigtige.

Statistikkerne får overbevist politikerne om, at der skal mere data på bordet - data som håndværkerne så skal spilde deres tid på at indsamle i stedet for at tage sig af ungerne. Økonomerne kræver det samme - med samme resultater. Og politikerne har ikke nosser nok til, at sige til de her landsskadelige DJØF-terrorister, at de skal lukke røven. Og de tør ikke skære ned på netop disse grupper af ansatte.

Måske skyldes det at over halvdelen af dem der i dag sidder i folketingen selv er DJØF'ere ...

Fra Odense NV
Tilmeldt 8. Jan 10
Indlæg ialt: 260
Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Off topic:

Hvis du ikke var så fandens god til søgemaskineoptimering - og ikke havde iværksættergenet - så er jeg overbevist om, at vi havde set dig i folketinget i en eller anden form. 

Du har en mening om rigtig mange områder i det danske system, og man kan føle at du oprigtigt går meget op i nå ud til andre med disse.

Du er ikke den eneste herinde, der kunne have en udemærket karriere som politiker - ikke fordi jeg ville foretrække denne - men du efter min mening til gengæld den, der har de bedste evner til at formulere det ned til noget, som alle herinde kan forstå, men samtidig også består af ganske velskrevet formuleringer.

Det er ikke alle punkter, du tidligere har lagt frem, som jeg kan se mig enig i. Men jeg anerkender din færdighed i at skrive interessante og relevante indlæg, og din viljestyrke til at ville bidrage med forandring.

On topic:

Dette punkt er jeg dog ganske enig i. Det er endnu et eksempel på, at man næsten fristes til at tro, at Danmark bevidst forsøger at få alle dygtige og succesfulde borgere til at udvandre fra landet. I al beskedenhed kan man jo næsten sige, at Danmark er et fantastisk land for socialt belastede tilfælde, men et trist land for stort set alle andre, og man kan kun håbe på en revolution (hvis det er tilladt at bruge i denne sammenhæng) inden for en nær fremtid.

Fra København K
Tilmeldt 2. Apr 08
Indlæg ialt: 3636
Fra  Online Marketing Bureauet ApS Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Hyldig:
og man kan kun håbe på en revolution (hvis det er tilladt at bruge i denne sammenhæng) inden for en nær fremtid.

Lad os nu se. Netop det her er Liberal Alliances største mærkesag, og de vinder stort frem. Kan de så beholde højrefløjen ved magten, er der store muligheder for at der virkelig bliver slanket igennem på de kommunale administrative områder.

Når Hr og Fru Jensen får fremlagt data, og det gør de, så kan de vælge imellem at betale mere i skat, eller få fyret de folk som kun sidder og behandler ligegyldigt data. Jeg håber jeg ved hvad de vælger. Om ikke andet, sker det af sig selv. Vi har simpelthen ikke råd til de skånejobs som DJØFERNE her har fået

Billige anmeldelser til dit firma her: https://onlinemarketingbureauet.dk/anmeldelser-firma/

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)