Kom godt i gang med Arbejdsmiljøet og APV !
Alle virksomheder, der har ansatte, skal drøfte arbejdsmiljøet mindst én gang om året - dette er et lovkrav. I små virksomheder skal drøftelsen ske direkte med de ansatte. Et godt udgangspunkt for den årlige drøftelse af arbejdsmiljøet er virksomhedens ArbejdsPladsVurdering (APV), som alle virksomheder, der har ansatte, skal udarbejde - ligeledes et lovkrav.
En APV skal udarbejdes allerede, når den første medarbejder ansættes og derefter, hvis der sker ændringer i arbejdet, der har betydning for arbejdsmiljøet. Mindst hvert 3. år skal der udarbejdes en ny APV.
APV er et redskab, hvor arbejdsgiver og arbejdstager i fællesskab arbejder for at sikre et sundt arbejdsmiljø, såvel fysisk som psykisk. En APV synliggør de problemer og risici, der kan være forbundet med arbejdet i den enkelte virksomhed og muliggør løsninger af de konkrete problemer. På kurset gennemgår vi det nødvendige indhold af den årlige drøftelse af arbejdsmiljøet og APV. Vi giver også anvisninger på, hvordan I gennemfører den årlige drøftelse af arbejdsmiljøet, hvordan I udarbejder en APV og giver konkrete bud på, hvor I kan finde hjælp og vejledning.
Et kursus hvor deltagerne får
Nogle juridiske og praktiske retningslinjer, der kan benyttes i forbindelse med virksomhedens ArbejdsPladsVurdering. Derudover er der nogle helt kontante fordele ved at have det rette arbejdsmiljø, herunder mindre sygefravær, færre udgifter til vikar, mindre produktionstab, højere motivation af medarbejderne og et bedre image
Kursets indhold
Kort gennemgang af lovgrundlaget
Sikkerheds- og sundhedsarbejdets organisering
Lovgrundlaget for arbejdspladsvurdering, APV
Praktisk håndtering og gennemførelse af APV
Hvordan anvendes APV-undersøgelsens resultater, herunder inddragelse af sygefravær
Udarbejdelse af handlingsplan
Lovgrundlaget for den årlige drøftelse af arbejdsmiljøet
Praktisk håndtering og gennemførelse af den årlige arbejdsmiljø drøftelse
Hvordan anvender vi APV-undersøgelsens resultater i den årlige drøftelse af arbejdsmiljøet ?
Hvordan tilrettelægger vi et fornuftigt arbejde med arbejdsmiljøet i virksomheden ?
Undervisere
Susan Sloth og Lotte Skjoldemose beskæftiger sig med arbejds- og ansættelsesret og generelle arbejdsmarkedsforhold, herunder både arbejdsmiljø, individuel ansættelsesret og kollektiv arbejdsret.
Susan og Lotte er uddannede jurister fra Københavns Universitet. De har begge stor erfaring med rådgivning om ansættelsesretlige og arbejdsmiljømæssige problemstillinger og har igennem mange år tilrettelagt og undervist på kurser for ikke-jurister. De lægger vægt på at gøre juraen konkret og praktisk, så juraen kan anvendes i praksis i virksomheden.