Ja aktiekurser er også et udtryk for forventningerne til en virksomhed. Derfor kan forventningerne netop sammenlignes.
Hvad er det af muligheder, som Facebook egentlig har? Altså vi er da enige om, at information om folk er værdifuldt - og det har de. Mange forestiller sig en verden i fremtiden, hvor computeren er omkring os; i bilen, i TVet, i dine Google-briller. Man kan like steder, man er, blive venner med andre face to face, kommunikere med andre og få relevante reklamer ud fra ens informationer (hobbyer m.m.). Her passer Facebook jo rigtig godt ind, da de har informationen.
Men man skal huske på, hvem der skal tage os derhen. Hvem er mon dygtigst til at designe og få produceret hardwaren? Hvem er dygtigst til at lave softwaren? Tjenesterne? Det er netop dem - Apple, Google, Samsung - der skal tage os derhen, og det er dem, der har kontrollen med alt deres proprietary software. Som jeg ser det, er Facebook faktisk dårligst gearet til fremtiden.
Jeg skrev en lignende kommentar her på buzz til en tidligere nyhed. Tillader mig lige at kopiere den ind igen.
---
Jeg ved udmærket at værdien af FB er værdisat efter potentiale og andre faktorer, men lad os for sjov lige lave en sammenligning med Apple (med de data jeg lige kunne finde / regne mig frem til).
Apples værdi: ca. $500 milliarder
Facebooks: ca. $50 millarder
Altså Apple er 10 gange mere værd end Facebook. Lad os så lige kigge på regnskaberne for 2011:
Omsætning Apple: $108 milliarder
Facebook: $3,7 milliarder
Apple har en omsætning på omkring 30 gange Facebook.
Profit Apple: $34 milliarder
Facebook: $1 milliard
Apple har en indtjening på over 30 gange FBs.
Er Facebook værdisat for højt? Hvordan skal de indfri de tilsyneladende vilde forventninger aktionærerne har til dem?
Jeg ved udmærket at værdien af FB er værdisat efter potentiale og andre faktorer, men lad os for sjov lige lave en sammenligning med Apple (med de data jeg lige kunne finde / regne mig frem til).
Apples værdi:ca. $500 milliarder
Facebooks:ca. $50 millarder
Altså Apple er 10 gange mere værd end Facebook. Lad os så lige kigge på regnskaberne for 2011:
Omsætning Apple:$108 milliarder
Facebook:$3,7 milliarder
Apple har en omsætning på omkring 30 gange Facebook.
Profit Apple:$34 milliarder
Facebook:$1 milliard
Apple har en indtjening på over 30 gange FBs.
Er Facebook værdisat for højt? Hvordan skal de indfri de tilsyneladende vilde forventninger aktionærerne har til dem?