Tilmeld dig det daglige nyhedsbrev.
Tweet |
Relaterede ToplistehistorierSe hele Toplisten for kategorien Administration & Penge |
Relaterede BoblereVi kunne desværre ikke finde nogle relaterede boblere! |
Tilmeld dig det daglige nyhedsbrev.
sponsorplay
Læste den godt, men tag lige de tal med et gran salt. En stor del af beløbet er overskudsdeling, hvilket ikke har noget med skat at gøre, men nærmere er en betaling for den olie og gas der hentes op.
Slettet bruger
Uanset hvordan du vender og drejer det så er der stadigvæk langt fra 0 kr til 2.900.000.000 kr. Hovedparten af den resterende skattebetaling er kulbrinteskat.
Jesper Norbøll
Jeg ved ikke hvor meget hold der stadig er i dette, men for en 3-4 år tilbage læste jeg, at hvis Mærsk flyttede hele koncernen inklusiv arbejdspladserne ud af Danmark, så ville den danske stat miste omkring 80% af bruttonationalproduktet - altså det indtægtsgrundlag staten har på baggrund af afgifter, skatter og indirekte skatter m.v. som kommer i form af skat fra de ansattes lønninger m.m.
Så hvis Mærsk blev smidt på porten af en eller anden regerings-tosse, så er det sidste søm også knaldet i Danmark's økonomiske ligkiste.
/Jesper
sponsorplay
Ja, men der er også langt fra 2,9 mia. til 9,5 mia. :) Nu kender vi jo heller ikke det danske resultat alene, men at det samlede resultat er beskattet med omkring 48%, er jo en direkte fejl, når en stor del af pengene er kulbrinteskat og overskudsdeling, der jo reelt ikke har noget med virksomhedsbeskatning at gøre. Vi ved heller ikke hvor stor en del af de 26,2 mia., der ligeledes er betaling for olie og gas i andre lande, og altså heller ikke en beskatning af indtjeningen.
sponsorplay
@Jesper - Folk kører jo ikke til Polen for at handle i Bilka og den danske del af Nordsøen bliver heller ikke helt let at flytte et par hundrede kilometer vest på.
Ukendt
Mon ikke maersk ville omlægge deres routings, hvis de blev pålagt at betale 7 mia. ;)