-
Glemte rabatter på telefonregningen koster erhvervskunder dyrt
12/05-15
Artikel fra online sitet Version2.
Glemte rabatter på telefonregningen koster erhvervskunder
dyrt
Der er masser af tilfælde, hvor erhvervskunder betaler for
meget til teleselskaberne. Som regel fordi rabatterne ikke bliver trukket fra,
siger rådgivere.
Af Jesper Kildebogaard
Mandag, 2. juni 2014 - 12:50
9,5 millioner kroner mener Odense Kommune at have betalt for
meget til TDC gennem de seneste tre år, og nu kræver kommunen pengene tilbage,
mens TDC mener, at regningerne gennem tiden har været rigtige nok.
Og den slags sager er slet ikke usædvanlige, selvom det
samlede beløb, kommunen føler sig snydt for, i dette tilfælde er blevet ganske
højt. Sådan lyder vurderingen fra to telerådgivere, der til dagligt hjælper virksomheder
med ikke at betale for meget for telefonydelserne.
»Vi finder en hel del fejlfaktureringer, og det er noget,
som kunden normalt ikke selv ser, for det er temmelig uoverskueligt hos alle
teleselskaberne. Man kan ikke på fakturaerne se, præcist hvad man betaler for.
Et af teleselskaberne skriver for eksempel ikke hvor mange minutter, en
medarbejder har talt i telefon, kun antal opkald og samlet pris. Så kan man
ikke se, hvad det har kostet i minuttet, og så bliver regningen bare betalt,
selvom der måske er fejl i,« siger Jesper Asger Hansen, projektchef hos
Xpertel.
Først når en kunde beder om at få udspecificerede regninger
og dykker ned i tallene, er det muligt at se, om der er betalt for meget. Og
det er altså ikke usædvanligt, mens Jesper Asger Hansen aldrig har oplevet fejl
den anden vej.
»Der er altid charget for meget. Jeg har ikke oplevet et
eneste tilfælde, hvor det var til kundens fordel. Undskyldningen fra
teleselskaberne, når vi påpeger fejl, er som regel den samme, nemlig at der var
en fejl i deres billing-system,« siger han.
Sjusk med rabatter hos teleselskaberne
Den klassiske fejl er, når telekunden ikke får den rabat,
som blev aftalt med teleselskabet.
»Næsten alle erhvervskunder har aftaler, som giver dem bedre
priser end standardpriserne. Og så er man helt afhængig af, at de vilkår bliver
lagt rigtigt ind i maskinen, der fakturerer. Vi har set masser af eksempler på,
at der sker fejl her, og det er ekstremt svært at opdage. Det er ikke vores
erfaring, at det er bevidst snyd hos teleselskaberne, men at det mere handler
om sjusk,« siger Torben Rune, direktør for Netplan.
Og selvom det måske kan være små rabatter, som ikke bliver
trukket, kan det hurtigt løbe op, især hvis man har mange medarbejdere og
abonnementer.
»Vi har lige haft en kunde, som ikke fik den lovede rabat på
en fiberforbindelse. Det var 126.000 kroner over to år, de skulle have tilbage.
Hos en anden kunde, et større firma, fik de en million kroner tilbage, fordi
gamle abonnementer ikke var blevet slettet, da man indgik en ny aftale. Så
betalte de dobbeltabonnement for deres mobiltelefoner,« siger Jesper Asger
Hansen.
Færdige pakker passer ikke til virksomheder
Men hvorfor er det så svært at overskue, når man i dag tit
kan få flatrate-abonnementer med ubegrænset tale eller færdige pakkeløsninger
ligesom privatkunder tit køber i dag?
»Kravet er tit, at alle i firmaet skal have samme mængde
data og taleminutter i pakken, selvom det måske kun er en tredjedel, som har
brug for en stor pakke, og resten kunne have nøjedes med meget mindre,« siger
Jesper Asger Hansen.
Der er også tit områder, som ikke er inkluderet i pakken,
for eksempel besøg i udlandet. Og derfor får erhvervskunder tit en skræddersyet
løsning, der passer til lige netop deres behov, forklarer Torben Rune.
»Fik alle det samme abonnement, er der måske dyre hjørner,
for eksempel at bruge telefonen i udlandet, og så kan det hurtigt blive dyrt
igen. Så aftalerne er tit meget mere granulerede, så man måske får en god pris
på at bruge telefonen i Tyskland, hvis man tit har sælgere på besøg der,« siger
han.
Analyse med 50.000 parametre
Derfor er det også svært at overskue de aftaler, et firma
har lavet, og sammenholde det med det beløb, som teleselskaberne opkræver i
sidste ende. Begge rådgiverfirmaer bruger regneark med over 50.000 celler for
at kunne plotte alt ind – for eksempel prisen på en sms i hvert af verdens
lande. Så bliver samtlige priser og alt forbrug i detaljer lagt ind, og så skal
den samlede pris helst passe med det, som teleselskabet har opkrævet.
Men selvom man faktisk får lige præcis det, man har betalt
for, er det ikke ensbetydende med, at alt så er godt. For måske er priserne,
man betaler, generelt for høje.
-
Mobilt dataforbrug = Brænde penge af..
04/05-15
Efterhånden
har de fleste virksomheder købt ”Smartphones” til deres medarbejdere, og i den
forbindelse, skal der også købes data pakker fra teleudbyderen.
Teleudbyderne
er hurtige til at tilbyde virksomhederne datapakker med ubegrænset dataforbrug,
og sælger det som en ”Forsikring” til virksomhederne, da data udover det
begrænsede forbrug i en almindelig data pakke, takseres meget højt. Dette sker
i særdeleshed efter 4G netværket tilbydes hos de fleste større teleudbydere.
Teleudbyderen forsikrer dermed virksomheden, at der ikke vil komme
ekstraregninger på højt takseret mere data forbrug. Virksomhederne lokkes med
at sætte ubegrænset data pakker på samtlige af virksomhedens mobiltelefoner,
mod en høj rabatsats.
<v:path o:connecttype="rect" gradientshapeok="t" o:extrusionok="f">
Efter
gennemgang af adskillige virksomheders tale og data forbrug, kan XPERTEL
konstatere, at det gennemsnitlige data forbrug ikke overstiger 1½ Gb
dataforbrug per måned. Der er naturligvis nogle få der er ”Tunge” brugere, men
for at hente mails og en gang i mellem at søge på internettet, har en
mobiltelefon ikke brug for mere end maksimalt 1 Gb data pakke per måned. Man
skal jo også have i mente, at når man er på en WiFi forbindelse, bruger man
ikke data fra data pakken.
Grunden til
at teleudbyderne kan slippe afsted med disse tilbud, er at virksomhederne ikke
har nogen idé om hvor meget data der bliver brugt på månedsbasis, på hver enkel
mobiltelefon.
I en
virksomhed der har 100 aktive mobiltelefoner, vil der typisk kun være ca. 10-12
”Tunge” brugere der har behov for en 10+ Gb data pakke, mens de resterende
kunne nøjes med en 1-2 Gb data pakke med ”Speeddrop”. XPERTEL erfarer at dette
ville blive væsentligt billigere, end hvis alle havde ubegrænset data, selvom
der gives en stor rabat på pakkerne.
Det er
derfor en dyr ”Forsikring” virksomhederne siger ja til, når de tager imod de
tilbud teleudbyderne frivilligt kommer og tilbyder.
I
forbindelse med udarbejdelsen af en analyse på disse områder, har XPERTEL
hjulpet flere virksomheder med at få justeret data pakkerne, så de stemmer
overens med det aktuelle forbrug, så de ikke brænder penge af på noget der ikke
biliver brugt.
-
04/05-15
Teleselskaberne udnytter danske
virksomheders uvidenhed!
Danske virksomheder
bruger unødige store omkostninger på bla. tele og data, blot pga. af manglende
viden!
Vi kender til det alle sammen, når der skal forhandles nye
prisaftaler med nuværende teleoperatør, så hedder produkterne ikke det samme
som før, og tele/data pakkerne er anderledes ”Skruet” sammen. Når vi spørger
teleoperatøren hvorfor, får vi at vide at det er for at imødekomme markedets
behov og udvikling, og så bliver der lovet en besparelse, i forbindelse med
indgåelse af en ny aftale. Men uden en detaljeret viden om hver medarbejders individuelle
forbrugsmønster, samt indsigt i alternative prissætninger, er det umuligt at
tjekke teleoperatørens nye tilbud, og derfor må virksomheden stole blindt på
teleoperatøren. Uden at overdrive, svarer det til som landmand, at ”Lade ulven
vogte sine får”.
Tag ikke fejl, grunden til ”Forbedringerne i den nye
aftale”, er udelukkende for at øge omsætningen for teleoperatøren, og ikke som
ellers oplyst, hjælpe kunden til besparelser og bedre løsninger. Der bliver som
regel lovet besparelser på de månedlige udgifter, samt besparelser af de
administrative omkostninger, når teleoperatøren tilbyder at forlænge en aftale
med 24 eller 36 måneder. Ved at være ”Klædt på” til disse forhandlinger, kan
virksomheden gennemskue en bundlinje difference, samt fremforhandle en årlig
udgiftspost med en tydelig besparelse i sigte.
Hvad er så løsningen?
Mange danske virksomheder har desværre folk ansat, der ikke
tør indrømme fejl og mangler, folk der ikke tager imod hjælp når de får den
tilbudt, af frygt for at udstille egne svagheder, i stedet for at gøre det de
netop er gode til, og så overlade de områder hvor de ikke har den fornødne
forstand, til eksterne eksperter. Det ville øge produktiviteten, lønsomheden,
bundlinjen og ikke mindst frigøre interne ressourcer.
Danske virksomheder kunne spare millioner, blot ved at
indrømme, at de ikke har den fornødne forstand på tele/data markedet, og dermed
outsource indkøb af tele/data ydelser til uvildige eksperter.
Det er dokumenteret, at danske virksomheder, har kunnet
spare millioner ved at være bedre oplyst om teleselskabernes virksomheds
strategier. Det er konkluderet, at teleselskaberne lever på uvidenhed fra deres
kunder, mht. priser og produkter der leveres af deres telefoni leverandør i
dag, samt mulighederne for at indhente bedre priser på de produkter og ydelser,
der bliver købt hos telefonioperatørerne i dag.
Fordi telefoni markedet er en størrelse der er en ”Kamæleon”
værdig, er det praktisk umuligt for en virksomhed at gennemskue, hvordan de
bedste priser opnås, grundet manglende tid til gennemskuelse af hvad
teleselskaberne tilbyder, såvel prismæssigt som optimering af aktuelle løsnings
forhold.
Det ville kræve en konstant ”Finger på pulsen”, samt vide
præcis hvad produkterne kan forhandles til i dag, frem for, hvad der blev lovet
af rabatsatser, da aftalen blev indgået for 2-3 år siden.
Med de rigtige værktøjer og den aktuelle viden (Knowhow)
ville danske virksomheder kunne forhandle med teleselskaberne, og på den måde
opnå de bedste priser markedet kan tilbyde på det aktuelle tidspunkt.
Virksomhedernes indkøbsafdelinger har ikke en chance,
medmindre der på lige fod med andre store indkøb, er specialister ansat, eller
de udliciterer opgaven til en uvildig samarbejdspartner, der har specialiseret
sig i netop indkøb af tele/data aftaler.
”I XPERTEL kan vi desværre ikke hjælpe alle virksomheder der
henvender sig, men cirka 8 ud af 10 virksomheder, har vi fremforhandlet
væsentligt bedre tele/data priser til. Dette er grundet vores spidskompetence
netop er indsigt og overblik på telefoni og data markedet, samt årelang
erfaring med forhandlinger med nutidens største teleudbydere på det
skandinaviske marked.” -forklarer Flemming Ulrich Bøgh, der er CEO i
analysevirksomheden XPERTEL ApS.
”Jeg ved problemet med manglende viden ikke blot er på
tele/data området, men desværre rækker ind over mange indkøbsområder i en
virksomhed, hvor ledelserne i virksomhederne tror, at indkøbsafdelingen kan
være eksperter på alle områder. Dette resulterer oftest i mange dyre løsninger
for hver enkelt virksomhed, i stedet for de helt rigtige, optimale og lønsomme
løsninger.”
-
Forhandlingens mester” flytter adresse og udvider
04/05-15
”Forhandlingens mester” flytter
adresse og udvider, så endnu flere virksomheder kan få glæde af XPERTELs
ekspertise, og dermed få del i alle millionerne.
XPERTELs postnummer forbliver 2900, når selskabet senere
på måneden flytter i nye lokaler. Fra de nye rammer fortsætter arbejdet med at sikre
danske virksomheder store besparelser i et uigennemsigtigt telemarked.
Rådgivningsvirksomheden
XPERTEL kalder sig selv for telebranchens Robin Hood. Og selv om der hverken er
tale om tyveri eller hjælp til fattige, er der noget om snakken. I mere end 15
år har virksomheden gransket telebranchen og dens brug af uigennemskuelige
prismodeller og abonnementsløsninger. Denne ekspertviden gør XPERTEL brug af når de forhandler telefoni og
data aftaler og opnår besparelser for deres kunder.
"Vores
arbejde handler helt enkelt om at kappe den snabel, som telebranchen har nede i
danske virksomheders pengekasse" siger han og fortsætter:
"Selv
som privat forbruger kan det være svært at gennemskue, hvilket mobilabonnement
der er mest fordelagtigt for lige netop mig. Forestil dig så at skulle finde
den bedste løsning til alle medarbejderne i en større virksomhed. Her er man i
den grad afhængig af den rådgivning, som det enkelte teleselskab giver, men den
vil jo aldrig være uvildig."
Gennem
grundige analyser af virksomhedens reelle forbrug og telemarkedet her og nu, fremforhandler teleeksperterne hos XPERTEL de mest fordelagtige priser. Men meget af arbejdet går ifølge
Flemming Ulrich Bøgh ud på at skabe en bevidsthed hos virksomhederne om ikke at
lade sig forblinde af teleselskabernes varme luft.
Telebranchen i ”Kejserens nye klæder”
"Vi
oplever stadig, at mange virksomheder tager teleselskabernes løfter om guld og
grønne skove for gode varer. De tør simpelthen ikke at sige, at kejseren ikke
har noget tøj på. Og det koster altså dyrt i den sidste ende," udtaler
Flemming Ulrich Bøgh og fortæller, at virksomhederne med XPERTELs hjælp i
gennemsnit sparer 27 % af deres årlige telefoniomkostninger.