-
Det skal blilve nemmere at etablere virksomhed i Schleswig-Holstein
18/09-17
Den nye regering i Schleswig-Holstein vil gøre det nemmere for skandinaviske virksomheder at etablere virksomhed.
Uddrag fra den nye koalitionsaftale:
“Vi vil udbygge Schleswig-Holstein til et kompetencecenter for økonomiske forbindelser mellem Skandinavien og Tyskland, hvilket vil gøre det nemmere at etablere virksomhed i vores forbundsland og mindske de reguleringsmæssige hindringer”.
„Wir werden Schleswig-Holstein zudem als Kompetenzzentrum für deutsch-skandinavische Wirtschaftsbeziehungen ausbauen, um entsprechende Ansiedlungen in unserem Bundesland zu erleichtern und dabei regulatorische Hemmnisse abbauen“ (Kilde: https://www.ndr.de/nachrichten/schleswig-holstein/koalitionsvertrag218.pdf).
Sammen med tysk erhvervsfremme kan du hos os få mere at vide om fordelene ved en etablering i Schleswig-Holstein. Læs mere om etablering af virksomhed her.
tyskrevision, 18.09.2017
Kontakt: Benjamin J. Feindt, Steuerberater & Partner, info@tyskrevision.com
-
Danske byggeselskaber i Tyskland bør kontrollere obligatoriske bidrag til SOKA-Bau
05/04-17
Arbejdsgivere indenfor byggebranchen har i Tyskland ofte pligt til at betale bidrag til den såkaldte SOKA-Bau, som er byggebranchens overordnede ferie- og lønudligningskasse.
Et medlemskab i udligningskasser kræves, enten fordi man er omfattet af en overenskomst eller fordi en overenskomst er generelt bindende. De obligatoriske bidrag beløber sig til ca. 20% af bruttolønnen. Heraf bliver ferie, uddannelse og pensionsordning finansieret. I aktuelle domme har den højeste tyske Arbejdsret (BAG) afgjort, at byggevirksomheder, som ikke er undergivet tyske overenskomster for
– oktober 2007 til december 2011
– januar til december 2014
ikke automatisk skal betale bidrag, fordi den bindende virkning ikke var lovlig. For året 2013 forventes en lignende dom i december 2016. Afgørelser for årene efter 2014 kan endnu ikke forudses.
Gamle sager, hvor der før oktober 2007 forelå en generelt bindende overenskomst, bør nøje kontrolleres. Muligvis har den stadigvæk gyldighed.
Fordi det retslige grundlag er bortfaldet, skal SOKA-Bau betale bidragene tilbage. Ydelser, som SOKA-Bau allerede har betalt og for hvilke retsgrundlaget også mangler, skal fratrækkes erstatningen.
Danske virksomheder bør i hvert tilfælde kontrollere, om de har væsentlige erstatningskrav til SOKA-Bau.
Man skal være opmærksom på, at tilbagebetalingskrav forældes 3 år efter at man har fået kendskab til dommen hhv. 10 år efter indbetalingen til SOKA-Bau.
Tilfælde, hvor der er blevet betalt p.g.a. en lovgyldig dom kan være problematiske. Her bliver tilbagesøgningen mere kompliceret.
Domme:
BAG, Beschluss vom 21. 09. 2016 ,10 ABR 48/15; Vorinstanz: Landesarbeitsgericht Berlin-Brandenburg, Beschluss vom 21. 08. 2015, 6 BVL 5006/14 zu AVE VTV 2014
BAG, Beschluss vom 21. 09. 2016, 10 ABR 33/15, Vorinstanz: Landesarbeitsgericht Berlin-Brandenburg, Beschluss 17. 04. 2015, 2 BVL 5001/14, 2 BVL 5002/14
BAG, Beschluss vom 25.1. 2017, 10 ABR 34/15 zu AVE VTV 2012
tyskrevision | TR Steuerberater, 05.04.2017
Kontakt: Benjamin J. Feindt, Steuerberater & Partner, mail: bjf@tyskrevision.com
-
Tysk skat: Fastsættelse af personlige udgifter til arbejdsværelse i hjemmet
07/03-17
Hvis man i Tyskland arbejder hjemmefra, fordi en arbejdsplads hos arbejdsgiveren ikke står til rådighed, kan udgifterne til arbejdsværelset i hjemmet fradrages i den skattepligtige indkomst.
Dette er maksimalt muligt op til et beløb svarende til 1.250 EUR. Men hvis arbejdsværelset i hjemmet danner fokus for den erhvervsmæssige hovedaktivitet, kan udgifterne fradrages uanset deres størrelse.
Hvis to ægtefæller begge arbejder hjemmefra i det samme arbejdsværelse, kunne man hidtil kun få et samlet fradrag for udgifterne til arbejdsværelset (maks. 1.250 EUR).
Den tyske skattedomstol (Bundesfinanzhof) har i en dom fra 15.12.2016 (offentliggjort den 22.02.2017) afgjort, at man ikke længere holder fast ved denne retsopfattelse. Det maksimale fradrag skal anvendes personrelateret, således at givetvis begge ægtefæller kan fradrage det maximale beløb på 1.250 EUR.
Arbejdsgrupper, hvor et arbejdsværelse i hjemmet hyppigt finder anvendelse er lærere, undervisere, dommere, autorer, sagkyndige, journalister, IT-rådgivere, handelsagenter og lignende.
tyskrevision | TR Steuerberater, 06.03.2017
Kontakt: Roman Guscharzek, Steuerberater, mail: rg(at)tyskrevision.com
-
Se hvordan du får tysk skattelempfelse, hvis du er plejekrævende og har udenlandsk bopæl
28/02-17
Ved langvarige helbredsproblemer kan det i Tyskland betale sig at anmode om en handicapattest og få skattelempelse. Afhængigt af invadilitetsgrad kan man få fast skattefradrag (op til 1.420 EUR).
I Tyskland får personer, som ikke længere kan klare sig selv mærket “H” i deres handicapattest. Dette medfører en skattelempelse på 3.700 EUR.
Den tyske skattedomstol har med skrivelse fra 19.08.2016 meddelt, at mærket “H” ikke længere er tvingende, for at gøre skattefradraget på 3.700 EUR gældende. Fra 2017 er det tilstrækkeligt, hvis den pågældende person er klassificeret i trin 4 eller 5 iht. det tyske plejeniveau.
Der er dog særlige betingelser for udstedelsen af en handicap-attest, hvis man bor i udlandet. Her bliver attesten i praksis ofte kun udstedt, hvis den pågældende person arbejder i Tyskland og herigennem har en relevant relation til landet.
Tyske pensionister, der er bosat i udlandet, får ofte ikke udstedt en handicapattest, fordi de ikke længere har en direkte relation til Tyskland. Men det er netop denne aldersgruppe, der hyppigst rammes af kronisk sygdom og invaliditet.
Det tyske socialdomstol (Bundessozialgericht, BSG) har allerede i 2007 i en dom afsagt, at der skal udstedes en handicapattest til disse personer, hvis det herigennem bliver muligt at få økonomiske fordele.
Dette er især tilfældet, hvis mere end 90% af indtægterne kommer fra Tyskland eller de udenlandske indtægter ligger under det tyske grundfradrag på 8.652 EUR. Indtægterne skal beregnes i henhold til tysk lov, hvilket betyder at den muligvis lavere skattepligtige indkomst danner grundlaget. Hvis betingelserne er opfyldt, kan man anmode om at blive behandlet som fuldt skattepligtig, hvilket har til følge, at det faste handicapfradrag kan fratrækkes i skat. Ved en begrænset skattepligt er det ikke muligt at få fradrag.
De pågældende personer bør anmode om en tysk handicap-attest og henvise til dommen fra den tyske socialdomstol BSG fra 05.072007 (B 9/9a SB 2/07 R).
tyskrevision | TR Steuerberater, 28.02.2017
Kontakt: Roman Guscharzek, Steuerberater, mail: rg@tyskrevision.com
-
Private udgifter til firmabil er fradragsberettigede i Tyskland
16/02-17
Den 15.02.2017 offentliggjorde den tyske skattedomstol (BFH) flere domme fra den 30.11.2016, som omhandlede arbejdstageres private udgifter i forbindelse med en firmabil.
Hvis en arbejdstager må benytte firmabilen til privat kørsel, betragtes dette som et personalegode, der ansættes og beskattes som løn. Beskatningen foretages som regel efter den såkaldte 1%-metode. Herved ansættes 1% af bilens bruttolistepris som den månedlige beskatningsværdi.
Men hvis en arbejdstager privat har udgifter til firmabilen, kan disse formindske den økonomiske fordel til 0 Euro.
Den tyske skattedomstol har allerede i tidligere domme afgjort, at den økonomiske fordel forringes, hvis arbejdstageren betaler ”brugsafgifter” for bilen til sin arbejdsgiver.
Nu blev der i en dom fastsat, at direkte private udgifter til bilen sænker den økonomiske fordel. Det kan være udgifter til benzin, værksted, forsikring, inspektion og lignende.
Hvis man altså benytter firmabilen privat og bliver beskattet i lønafregningen, kan man få skattefradrag for de private udgifter til bilen.
Udgifterne kan gøres gældende i selvangivelsen, hvis de ikke har været angivet i den månedlige lønafregning. De skal dokumenteres overfor Finanzamt for at blive godkendt som reklameudgifter (Werbungskosten) i den tyske selvangivelse.
tyskrevision | TR Steuerberater, 16.02.2017
Kontakt: Roman Guscharzek, Steuerberater, mail: rg(at)tyskrevision.com
-
Få tyskskattefradrag, hvis du flytter til Tyskland for at arbejde
06/02-17
Det kan være hårdt og stressende at flytte, ligegyldigt om det er privat eller relateret til arbejdet. Derfor kan det være en trøst, at den tyske lovgivning i nogle tilfælde gør det muligt at fratrække udgifter til flytning i skat. Det gælder også, hvis man flytter fra Danmark til Tyskland for at arbejde i Tyskland.
Hvis flytningen sker pga. arbejdet, bliver alle udgifter til flytningen accepteret som ”Werbungskosten” (udgifter i forbindelse med arbejdet). Hertil hører udgifter til:
- flyttefirma,
- kørsel til besigtigelse af ny bopæl,
- privat flyttekørsel,
- doppelt husleje (gammel og ny lejlighed)
Lovgiveren tillader derudover et standardfradrag, som regelmæssigt tilpasses af det tyske Bundesministerium für Finanzen. Dette gør sig især betalt, hvis der ikke er nogen faktiske udgifter som f.eks. til flyttefirma. Der gøres forskel på ledige og gifte og der indrømmes et ekstra beløb for hvert barn.
Under visse omstændigheder er det muligt at få et større fradrag. Specielt hvis det drejer sig om flytning til udlandet eller hvis man indenfor de sidste 5 år allerede er flyttet pga. arbejdet.
En flytning anses især for arbejdsrelateret i forbindelse med
- en ny arbejdsplads / et nyt arbejdssted
- en forkortelse af transport til og fra arbejde med mindst en time
Hvis flytningen er arbejdsrelateret iht. punkt b, er det uden betydning, at den er gennemført på privat foranledning. Udgifterne kan fradrages i skat og den skattemæssige virkning hænger sammen med den personlige tyske skattesats.
Det er også muligt at få fradrag i skat, hvis flytningen ikke er arbejdsrelateret, dog kun for flyttefirmaets lønomkostninger i Form af ”haushaltsnahe Dienstleistungen” (tjenesteydelser i hjemmet). Der kan fratrækkes 20% af lønomkostningerne i den skattepligtige indkomst, dog maks. 1.200 EUR.
tyskrevision |TR Steuerberater, 06.02.2017
Kontakt: Roman Guscharzek, Steuerberater, mail: rg(at)tyskrevision.com
-
Skat ved udlejning af danske privatpersoners tyske ejendom
24/01-17
Hvis du bor i Danmark og udlejer en ejendom i Tyskland, skal du angive dine indtægter på begge sider af grænsen.
Gevinst eller tab i den tyske ejendom bliver beregnet efter de respektive nationale regler.
Efter de tyske regler skal indtægter i forbindelse med udlejning angives til Finanzamt i den tyske selvangivelse (som regel til det regionale skattekontor, hvor ejendommen er beliggende).
På dette grundlag fastsætter det tyske skattekontor skatten.
I Danmark bliver skatten på indtægter i forbindelse med den tyske ejendom beregnet efter de danske regler og den skat du har betalt i Tyskland, kan modregnes.
Det er vigtigt at forstå, at indtægter i forbindelse med udlejningen skal angives til skattemyndighederne i Tyskland og i Danmark.
tyskrevision | TR Steuerberater, 23.01.2017
Kontakt: Roman Guscharzek, Steuerberater, mail: rg(at)tyskrevision.com
-
Fra 2017 indberetter udenlandske myndigheder automatisk bankdata til skattemyndighederne
11/01-17
Personer med bankkonto på Caymanøerne har hidtil ikke behøvet at være bange for, at myndighederne i hjemlandet får noget at vide om kontoen i skattedomicilet. Men fra 2017 bliver oplysninger som bankkontosaldi indberettet til Tyskland fra udenlandske myndigheder – og omvendt. Også informationsudvekslingen med Danmark bliver optimeret.
Overenskomsten om automatisk udveksling af bankdata indebærer, at alle ”pengeinstituter” i de pågældende lande videresender oplysninger om deres udenlandske kunder til de ansvarlige skattemyndigheder i hjemlandet.
Videresendelsen af oplysninger foregår i flere skridt. Først overfører banken de afgørende oplysninger til skattemyndighederne i hjemlandet.
Skattemyndigheden sender oplysningerne til det ansvarlige skattevæsen. Her bliver oplysningerne kontrolleret med henblik på, om mulige indtægter fra denne konto er blevet dokumenteret. Videresendte oplysninger er:
- – Navn, adresse, fødselsdato og fødested på alle registreringspligtige personer
- – Kontonummer,
- – Årssaldi for pågældende bankkonti og
- – krediteret kapitaludbytte, inklusive indløsningsbeløb og salgs-provenu
Første udveksling af bankdata sker i september 2017 for året 2016.
Blandt andet følgende lande har skrevet under på aftalen om automatisk udveksling af bankdata:
Bahamas, Barbados, Belgien, Danmark, Forenede Arabiske Emirater, Tyskland, Grenada, Holland, Irland, Island, Isle of Man, Liechtenstein, Luxembourg, Macao, Malta, Marshalløerne, Mauritius, Monaco, San Marino, Schweiz, Seychellerne, USA, Qatar, Østrig, Guernsey, Jersey, Bermuda, Jomfruøerne, Caymanøerne, Gibraltar, og mange flere.
Den automatiske indberetning øger presset på skattesnydere og det kan derfor anbefales, at efterberette kapitaludbytte fra udlandet. En selvanmeldelse er kun strafnedsættende, hvis skattevæsenet ikke har oplysninger om udbyttet forliggende. Dette betyder, at en selvanmeldelse ikke er strafnedsættende efter den automatiske indberetning.
tyskrevision | TR Steuerberater, 11.01.2017
Kontakt: Roman Guscharzek, Steuerberater, mail: rg@tyskrevision.com
-
Dansk-tysk skattekalender 2017
20/12-16
Alle virksomheder skal overholde skattefrister og datoer for afregning og indbetaling og hvis man er aktiv i både Danmark og Tyskland er man nødt til at holde øje med fristerne i begge lande.
For at gøre det lidt nemmere, finder du her de aktuelle danske og tyske datoer for indberetninger, angivelser og betalinger i januar, februar og marts 2017 .
Se skattekalenderen for 1. kvartal 2017 her
tyskrevision, december 2016
-
Vejen til et tysk kapitalselskab - hvis det skal gå stærkt
24/10-16
I 2016 varer det mindst 8 uger, inden et tysk GmbH er etableret og hvis man er rigtig uheldig kan det tage helt op til 6 måneder. Man kan ikke forudse og kun meget begrænset påvirke, hvor hurtigt de tyske myndigheder i Tyskland arbejder.
Som entreprenør kan man godt være i den situation, at man gerne vil påbegynde aktiviteterne i Tyskland straks og ikke har tid og lyst til at vente på registreringen. Et skuffeselskab afkorter den lange etableringsproces og ”on top omkostningerne” er overskuelige.
Hvorfor en hurtig etablering?
- Du har tidsnært brug for et tysk moms-ID-nummer, f. eks. til momsfri leverancer fra Danmark til Tyskland.
- Du planer at etablere et tysk GmbH og har lovet at ansætte en tysk medarbejder fra ”i morgen”. Så kan du registrere sin danske virksomhed som arbejdsgiver i Tyskland, anmelde medarbejderen og senere afmelde firmaet og medarbejderen igen, når det tyske selskab er registreret. Dette er en mulighed, men det betyder en del administrativt arbejde både for arbejdsgiver og for medarbejder, som frafalder ved køb af et skuffeselskab.
- Du ønsker at indgå lejekontrakter her og nu med dit tyske selskab (fremfor først at tegne kontrakt med din danske virksomhed og senere ”flytte” kontrakten til det tyske GmbH, når det er på plads).
- Du er enig med en stor tysk kunde over et salg, men kunden accepterer kun et tysk selskab som leverandør.
- Du har simpelthen ikke lyst til at vente uger eller måneder på de tyske myndigheder.
Ulempen ved skuffeselskaber er først og fremmest, at købet af et skuffeselskab er dyrere end den ”normale” etablering. Købsprisen er afhængig af sælgeren og af retsformen – et Unternehmergesellschaft (ligner det danske IVS) er billigere end et Aktiengesellschaft (ligner A/S).
Desuden kan det være en udfordring at finde den rigtige sælger. I pressen finder man ofte advarsler om, at køber skal være helt sikker på, at hele indskudskapitalen er til selskabets rådighed. Men i den dansk-tyske erhvervspraksis er andre, mere simple tinge også vigtige: Hvem har bogført indtil nu? Har man en åbningsbalance? Fungerer videresending af post, som en tredjemand sender til den gamle adresse? Kan man kommunikere med selskabets bank og får man straks adgang til kontoen? – og der er flere andre praksisspørgsmål. Et ”hurtigt selskab” betyder ikke nødvendigvis et ”nemt selskab”.
I Tyskland tager en ”normal” etablering længere og længere tid. Efter det første møde med notaren skal der åbnes en tysk bankkonto, indskudskapitalen skal overføres til den tyske bank og overførselsbeviset skal sendes til notaren. I næste skridt indleverer notaren anmeldelsen af selskabet til Handelsregisteret og registreringsprocessen sætter i gang. Tidligere var 2 ugers bearbejdelse en tommelfingerregel, men det kan man ikke længere stole på.
Først efter indregistreringen i Handelsregisteret begynder den næste myndighed (Finanzamt) at arbejde. Hvis der er udenlandske anpartshavere, er skattemyndighederne specielt kritiske med hensyn til Unternehmereigenschaft og ledelsens faktiske opholdssted. Ofte tager en Finanzamtmedarbejder ud til selskabets adresse, inden virksomheden får et skattenummer. Og det betyder, at processen tager endnu længere tid. Hvis myndighederne har spørgsmål, skriver de (med posten) – entreprenøren skal svare, og så mister man hurtigt en eller to uger mere.
Det betyder dog ikke, at en ”normal” registrering er ikke mulig eller vanskelig i Tyskland – det er en solid løsning og hvis alt er, som det skal være, bliver selskabet altid registreret. Det er dog ikke den bedste løsning, hvis det skal gå stærkt og entreprenøren er under tidsmæssigt pres.
tyskrevision | TR Steuerberater, Oktober 2016
Benjamin J. Feindt, Steuerberater & Partner, mail: bjf@tyskrevision.com
-
Bonus fra den tyske sygeforsikring
17/10-16
En udbetalt bonus fra den tyske sygeforsikring for sundhedsfremmende aktiviteter må ikke mindske det skattemæssige fradrag.
Det tyske Finanzamt havde hidtil den opfattelse, at det drejede sig om en tilbagebetaling af sygekassebidrag, hvis en tysk sygeforsikring udbetalte et tilskud til deres medlemmers sundhedsfremmende aktiviteter. Rent skattemæssigt sænkede det derfor forsikringstagerens udgifter til sygekassebidrag.
Den tyske Bundesfinanzhof har nu i en dom fra 01.06.2016 (X R 17/15) fastslået, at bonusudbetalinger ikke automatisk må medføre en modregning i sygekassebidragene. Det skal undersøges, hvorfor sygeforsikringen har givet et tilskud.
Hvis sygeforsikringen har ydet tilskud til sundhedsfremmende aktiviteter, som forsikringstageren selv betaler, er der ifølge Bundesfinanzhof ikke tale om en erstatning af betalte sygekassebidrag. Bonus bliver betalt, fordi forsikringstageren selv betaler for sundhedsfremmende aktiviteter og har intet at gøre med basisforsikringen.
Derfor bør forsikringstagere, som har modtaget et tilskud fra deres sygekasse til sundhedsfremmende aktiviteter kontrollere deres tyske skat og i givet fald gøre indsigelse, hvis bonus er blevet modregnet.
tyskrevision | TR Steuerberater, 17.10.2016
Kontakt: Roman Guscharzek, Steuerberater, mail: rg(at)tyskrevision.com
-
Mød tyskrevision på Tysklandmesse i Odense
10/10-16
I samarbejde med Arbejdsgiverne inviterer Business Tyskland e.V. til en Tysklandmesse i Odense den 26. oktober 2016, hvor tyske eksperter på dansk rådgiver om etablering på det tyske marked.
Her kan du bl.a. møde Thorsten Manewald fra tyskrevision, som i en workshop informerer om “Skat, revision, fordele og ulemper ved etablering i Tyskland”.
Der kan være mange udfordringer, hvis man vil starte forretning i Tyskland. I Business Tyskland understøtter tyskrevision sammen med andre nordtyske eksperter danske virksomheder, som vil erobre det tyske marked.
Et eksempel på en vellykket etablering finder du her: Business Tyskland – Stories.
Tysklandmesse – Etablering i Tyskland på dansk
Tid og sted:
26. oktober 2016 fra kl. 14.00
Arbejdsgiverne, Magnoliavej 2 – 4, 5250 Odense SV
Tilmeld dig her og nu (Prisen for deltagelse er 500 DKK ekskl. moms)
Tilmelding skal ske senest den 21.10.2016 kl. 12.00.
Download invitation som PDF
tyskrevision, 10.10.2016
-
Dansk-tysk skattekalender oktober - december 2016
27/09-16
Alle virksomheder skal overholde skattefrister og datoer for afregning og indbetaling og hvis man er aktiv i både Danmark og Tyskland er man nødt til at holde øje med fristerne i begge lande.
For at gøre det lidt nemmere, finder du de aktuelle danske og tyske datoer for indberetninger, angivelser og betalinger i oktober, november og december 2016 i vores dansk-tyske skattekalender for oktober, november og december.
.
På vores service-side kan du finde den Dansk-Tyske skattekalender 2016 og mange andre nyttige redskaber.
tyskrevision, 27.09.2016
-
tyskrevision prækvalificeret som konsulent til programmet strategisk kompetenceudvikling hos Væksthus Syddanmark
22/09-16
Væksthus Syddanmark tilbyder et skræddersyet udviklingsprogram til Region Syddanmarks vækstvirksomheder. Det indeholder 4 forskellige spor, som leverer løsninger, som virksomheder har behov for til at skabe vækst.
tyskrevision er p.t. den eneste tyske virksomhed som er prækvalificeret som rådgiver på området ”målrettet strategieksekvering”. Dette spor giver ledere værktøjer til at udvikle konurrencedygtige strategier og omsætte dem til værdiskabende handlinger.
I nogle tilfælde er der mulighed for finansiering af omkostninger til rådgivning ved etablering på det tyske marked.
Læs mere om Strategisk Kompetenceudvikling på væksthus Syddanmarks hjemmeside.
tyskrevision, den 22.09.2016
Kontakt hos tyskrevision: Benjamin J. Feindt, Steuerberater & Partner, Mail: bjf@tyskrevision.com
-
Tyske kunder interesserer sig for mindre virksomheders balancer
13/09-16
I Tyskland offentliggøres bestemte virksomheders årsregnskaber i det tyske Statstidende, Bundesanzeiger. Dette gælder specielt for selskabsformerne GmbH, UG, GmbH & Co. KG. Enhver kan gratis og uden registrering søge og finde oplysninger om virksomheder i www.bundesanzeiger.de.
I Bundesanzeiger bliver virksomheders årsregnskaber efterspurgt 42 millioner gange om året; 80% af søgningerne handler om mindre virksomheder. Statistisk set bliver hvert årsregnskab opsøgt 38 gange pr. år (kilde: www.bundesanzeiger.de, Bereich Daten und Statistiken). Ifølge en forespørgsel hos Bundesanzeiger er det især virksomhedernes kunder, der interesserer sig for disse informationer.
Ved mindre virksomheders får offentligheden stillet en sammendraget balance samt noter til rådighed.
Jo større en virksomhed er, desto mere detailleret skal de informationer der offentliggøres være. Virksomheder, som ikke vil offentliggøre deres oplysninger, kommer som regel ikke uden om en opdeling eller et skift i selskabsformen. Vi tilbyder sparring om såvel balancepolitik som undgåelse af offentliggørelsepligten.
tyskrevision | TR Steuerberater, 13.09.2016
Kontakt Benjamin Feindt, Steuerberater & partner, Mail bjf@tyskrevision.com
Kontakt: Benjamin J. Feindt, Steuerberater & Partner, mail: bjf@tyskrevision.com
-
Mindre skat som grænsependler
27/06-16
Arbejdstagere, som bor i Tyskland og er ansat hos en dansk arbejdsgiver, betaler fuld skat af deres løn i Danmark. Dette kan alt efter lønnens størrelse føre til en skattemæssig belastning på op til 51,50% (uden arbejdsmarkedsbidrag). I nogle tilfælde er det dog muligt at flytte beskatningen af den danske arbejdsløn til Tyskland, og det bør man også gøre.
Hvorfor kan det ikke være lige meget, hvilket land der beskatter indkomsten? Beskatningen af indtægter er ofte højere i Danmark end i Tyskland, fordi de sociale ydelser betales via skatten i Danmark. Derfor kan det være attraktivt at få flyttet beskatningen af lønnen til Tyskland. En flytning foreligger iht. dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Tyskland, hvis arbejdstagerens bopæl ligger i Tyskland, og en del af arbejdet samtidig bliver gennemført udenfor Danmark. De indtægter, som ikke bliver beskattet i Danmark, bliver som regel beskattet i bopælslandet Tyskland. Hvis man i Tyskland har en lavere trækprocent, betaler en lønflytning sig i hvert fald for den skattepligtige.
En yderligere skattebesparelse er mulig i Tyskland, fordi man her kan trække arbejdsrelaterede udgifter fra. Som eksempler kan nævnes dobbelt husførelse og arbejdsværelse. Udover de arbejdsrelaterede udgifter kan andre omkostninger også være med til at sænke skatten. Det kan være omkostninger ved sygdom, donationer, håndværkerydelser og børnepasning m.fl.
Ved en flytning af arbejdslønnen fra Danmark til Tyskland, og med de ekstra muligheder der er for fradrag, kan den samlede skat i begge lande sænkes.
Men hvem kan/bør foretage lønforflyttelsen? Hyppigst er det arbejdstagere, som ofte arbejder i udlandet som f.eks. lastbilchaufører, piloter, ingeniører, bygningsarbejdere eller arbejdstagere med en hjemmearbejdsplads. I disse erhverv er hyppige udlandsophold næsten en regel. Det er vigtigt, nøjagtigt at dokumentere udlandsopholdene, for at begge lande anerkender die skattemæssige konsekvenser. Bedst er en bekræftelse fra arbejdsgiveren på udlandsophold eller en arbejdskontrakt som feks. indeholder faste arbejdsdage hjemmefra.
Hertil er det enkelt og forståeligt. Men OBS: Hvis flytningen medfører at for meget af lønnen ikke bliver indtjent i Danmark, har det konsekvenser for socialforsikringspligten i begge lande. Derfor bør ansatte i Danmark med tysk bopæl inden arbejdsophold udenfor kongeriget informere sig om de mulige følger. Skattebesparelsen afhænger som altid af de personlige forhold.
Er det ikke alt for indviklet at holde styr på? Økonomisk kan en opdeling i ovenstående tilfælde betale sig. Men desværre har man ingen valgmuligheder ved beskatningsspørgsmål. Hvis man ignorerer dobbeltbeskatningsoverenskomsten, risikerer man, at det ene land inddriver skattefordringer, hvorimod det andet land f.eks. nægter en refusion p.g.a. ikke overholdte frister eller manglende formaliteter. Det gælder om at undgå denne faktiske dobbeltbeskatning.
tyskrevision | TR Steuerberater, 27. Juni 2016
Kontakt: Dipl.-Finanzwirt Roman Guscharzek, Steuerberater, mail: rg@tyskrevision.com
-
Skuffeselskab - hurtig etablering i Tyskland
14/06-16
Har du brug for en hurtig og nem etablering af et tysk selskab? Nogle gange skal det bare gå stærkt, fordi der er opstået en situation, hvor du har brug for en tysk juridisk struktur her og nu.
I Danmark kan et selskab registreres online på Erhvervs- og Selskabsstyrelsens hjemmeside i løbet af et par minutter. Et tysk selskab derimod skal stiftes hos en tysk notar og registreres i det tyske handelsregister, hvilket kan tage rigtig lang tid. De tyske myndigheder kontrollerer især udenlandske andelshavere meget grundigt.
Hvis du vil afkorte etableringsprocessen, er det en mulighed at købe et såkaldt skuffeselskab (tysk: Vorratsgesellschaft). Et skuffeselskab er et selskab, der er blevet stiftet, for senere at blive aktiveret og selskabet ligger “i skuffen”, indtil det bliver solgt og kan være rammen for en ny virksomhed. Som køber indgår du ingen risici i forbindelse med tidligere forretningsaktiviteter. Et godt skuffeselskab råder over en bankkonto, som udviser selskabets uantastede indskudskapital.
Købet af et skuffeselskab afkorter den lange etableringsproces. Det nødvendige møde hos en tysk notar aftales med kort varsel og direkte efter mødet hos notaren kan selskabets ejer påbegynde sine aktiviteter.
Gennem en af vores forretningspartnere tilbyder vi færdigregistrerede og nystiftede selskaber, som giver dig adgang til en hurtig og nem etablering i Tyskland. Købsprisen sammensættes af indskudskapitalen og et servicebeløb, som ligger mellem 1.500 EUR og 2.500 EUR.
Læs mere: www.,tyskrevision.com
-
Fradrag i indkomst før skat kan blive dyrt for begrænset skattepligtige i Tyskland
08/06-16
Hvis man bor i udlandet og arbejder i Tyskland, er man som oftest begrænset skattepligtig i Tyskland. Indkomstskatten trækkes direkte hos arbejdsgiveren og afleveringen af en tysk selvangivelse er normalt frivillig.
Men ofte har man også omkostninger forbundet med arbejdet som f.eks. kørsel til og fra arbejde, tjenesterejser, arbejdsredskaber eller videreuddannelse. Der kan skattemæssigt tages hensyn til disse omkostninger, hvis man afleverer en tysk selvangivelse, eller hvis man får et fradrag på skattekortet.
Bemærk: Et fradrag på skattekortet forpligter til aflevering af en tysk selvangivelse. Udenlandske indtægter bliver herved ikke direkte skattepligtige, men forhøjer den tyske skattesats (progressionsforbehold). Selv om man har mange udgifter, kan de udenlandske indtægter muligvis føre til en efterbetaling af tysk indkomstskat.
Hvis man ikke har fået et fradrag registreret på skattekortet, kan man selv bestemme, om man vil aflevere en selvangivelse. Hvis man forventer at skulle efterbetale skat, undlader man at aflevere selvangivelse.
For at undgå en mulig efterbetaling kan det specielt i det år, hvor man påbegynder arbejdet i Tyskland, være en god idé ikke at registrere et fradrag på skattekortet. Udarbejdelsen af selvangivelsen viser, om en begrænset skattepligt kan betale sig på trods af udenlandske indtægter.
tyskrevision | TR Steuerberater, 02.06.2016
-
Fristen for aflevering af tysk selvangivelse ender den 31.05.2016
10/05-16
Den tyske selvangivelse for året 2015 skal afleveres til Finanzamt senest den 31.05.2016.
Især følgende persongrupper er forpligtede til at aflevere en tysk selvangivelse:
- Alle, som har haft ikke beskattede indtægter i det pågældende skatteår som f.eks. indtægter fra egen virksomhed, selvstændigt arbejde, udlejning, forpagtning, pension
- Alle, som bor og arbejder i Tyskland, men som også har indtægter fra et andet land
- Alle lønmodtagere, der er omfattet af de tyske skatteklasser 2, 3, 5 eller 6
- Alle lønmodtagere, som arbejder i Tyskland, og som har fået et fribeløb (skattefradrag)
Hvis man hører til i en eller flere af disse grupper, er man principielt forpligtet til at aflevere en tysk selvangivelse. Denne skal afleveres hos Finanzamt senest den 31.05.2016.
Dog kan den skattepligtige få en fristforlængelse til den 31.12.2016, hvis en tysk revisor udarbejder selvangivelsen.
tyskrevision | TR Steuerberater, 09.05.2016
Kontakt: Dipl.-Finanzwirt Roman Guscharzek, Steuerberater, Mail: rg@tyskrevision.com
-
18/04-16
Virksomheder med en egenkapital på op til 235.000 EUR og virksomheder, som udarbejder en overskudsopgørelse og som har et overskud på højst 100.000 EUR kan i Tyskland danne investeringsfradrag til anskaffelser i kommende regnskabsår. Dette betyder, at 40%, max. 200.000 EUR, til planlagte anskaffelser skattemæssigt kan angives forud.
Ved fuld udnyttelse betaler man i fradragsåret ingen skat på indkomster op til 200.000 EUR.
Således er det muligt at foretage en skattemæssig styring. Fra 2016 er det ikke længere nødvendigt at bevise hensigten med investeringen og at angive investeringens funktion – det giver en større planlægningsfrihed.
-
Flere virksomheder bliver befriet for revisionspligten i Tyskland
18/04-16
I Tyskland er der kun revisionspligt for mellemstore og store virksomheder. Små virksomheder er ikke underlagt revisionspligtigt. Grænsen mellem en ”lille” og en ”mellemstor” virksomhed er blevet hævet. En tysk virksomhed er mellemstor, hvis den på to hinanden efterfølgende dage overskrider to af de tre nedenstående kriterier:
|
Hidtil |
Fra 2015 |
Balancesum |
> 4,48 Mio EUR |
> 6 Mio EUR |
Omsætning |
> 9,69 Mio EUR |
> 12 Mio EUR |
Medarbejdere |
> 50 |
> 50 |
Virksomheder kan ansøge om anvendelse af de fordelagtigere vilkår for regnskabsår, som starter efter den 31.12.2013.
Hvis de ovennævnte størrelsesordninger overskrides, men man alligevel gerne vil undgå en revision, kan dette opnås ved hjælp af strukturforandringer – i reglen dog kun før sidste opgørelsesdag.
-
Moms - skattefordele ved salg af varer fra Tyskland
24/03-14
Set med danske øjne er Tyskland et land med en lav skatteprocent.
Dette gælder specielt for moms. Den danske momssats ligger på 25 %, den tyske
derimod kun på 19 % henholdsvis 7 %. Denne differance kan erhvervsdrivende til
fordel udnytte.
De fleste kender
de momsmæssige fordele ved den såkaldte grænsehandel. Her sparer danske
privatpersoner penge i sær ved køb af fødevarer. Selv om varerne bliver bragt
til Danmark umiddelbart efter køb, betaler man kun den tyske momsafgift på 19 %
hhv. 7%. Grænsehandlen har specialiseret
sig i at udnytte netop denne fordel – og sælger danske produkter med den lavere
tyske moms.
”Mindre kendt er, at
man også som erhvervsdrivende eller virksomhed målrettet kan drage fordel
heraf”, siger Steuerberater Christian Kuth fra tyskrevision / TR Steuerberater i Flensborg, ”afgørende er salget af varerne
fra Tyskland”.
Ved et direkte salg
til private kunder kan produkterne tilbydes og sælges med tysk moms. Dette
gælder uden indskrænkelse, hvis kunden henter varen i Tyskland. For sælgeren
betyder det mindre moms og dermed mulighed for at sænke prisen og for at øge
omsætningen.
Hvis varen bliver leveret
fra Tyskland til danske privatkunder f.eks. gennem sælgeren eller en spedition,
gælder momsfordelen op til et samlet volumen på 280.000 DKK per år (ca. 37.500
EUR). Så snart denne leveringsgrænse overskrides, skal den tyske forhandler
betale moms i Danmark af denne og de kommende leveringer til danske kunder. Leveringsgrænsen
griber dog ikke, hvis den private danske køber henter varerne selv, eller bestiller
leveringen hos en tredjemand – dette betegnes som ”erweiterter Abholfall”
(udvidet afhentning).
Der kan også være
fordele ved grænseoverskridende handel med andre erhvervsdrivende og virksomheder.
Hvis varen sælges fra Tyskland til en dansk forretningsdrivende er leveringen
en såkaldt momsfri EU-levering
Derved opnår den
danske køber en likviditetsfordel, da han kun skal overføre nettoprisen til den
tyske sælger. Ved et køb i Danmark skal køber derimod betale moms og kan senere
få den refunderet af SKAT. Især ved et stort handelsvolumen kan dette føre til
en stor rentebesparelse. Ved EU-leveringer skal man være opmærksom på de
lovformelige regler om dokumentation (Gelangensbestätigung). Dog er den optimale dokumentation afhængig af omstændighederne og kan ikke
”skæres over en kam”. Tyskland har fra den 01.10.2013 indført nye regler som gælder og de er relevante for
virksomheder, som leverer varer fra Tyskland til andre EU-lande.
Facit: Med henblik på moms
kan det muligvis betale sig at sælge varerne fra Tyskland - selv for en dansk
erhvervsdrivende, som kun har danske kunder. Specielt hvis man også anslår
færre omkostninger til leje og lagerplads end i Danmark. Og bortset fra det,
åbnes muligheden for også at få en fod ind på det tyske marked helt af sig
selv.