TrustBuild lancerer nytænkende online platform
24/11-12
Hvordan ved du at håndværkeren du har fundet på nettet, er den bedst egnede til din opgave? Et nyt koncept for at finde, forhandle og give offentlig feedback til håndværkere er åbnet 1. november.
TrustBuild har lanceret en portal, hvor forbrugere og håndværkere kan indgå aftaler om håndværksopgaver online. Den nye portal udspringer fra ideen om, at gøre det nemmere for forbrugere, at finde den rigtige håndværker til deres håndværksopgave på egen hånd. Nøglen til dette ligger primært i den gennemsigtighed, som portalen tilbyder forbrugere og håndværkere. Servicen er gratis for forbrugere, som kan oprette deres håndværksopgave på portalen og modtage tilbud fra håndværkere, samt indgå aftaler med disse. Forbrugerne kan læse bedømmelser af håndværkerens tidligere udførte opgaver, og har således et grundlag for at vælge en egnet håndværker.
Tilbud afgives og forhandles mellem parterne via portalen, der fungerer som et organisk og uvildigt community uden central distribuering af, hvilke opgaver der går til hvilke håndværkere. Håndværkerne på portalen har ikke nogen organisatorisk relation til TrustBuild og alle håndværkere kan oprette sig.
Sitet giver også mulighed for, at håndværkere kan få et samlet overblik over kunder, opgaver og kommunikationen i forhold til disse. TrustBuild er også en ”Job Agent”, der notificerer håndværkeren med relevante opgaver fra håndværkerens valgte områder. Håndværkere betaler for servicen pr. håndværksopgave, de vinder via sitet, og betaling foregår først efter at håndværksopgaven er udført. På denne måde betaler håndværkeren først for servicen, når denne har fået udbytte af servicen.
TrustBuild er et tiltag, der kan være med til at ændre ved det faktum at danske forbrugere, ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, i ringe grad sender deres håndværksopgaver i udbud, eller for den sags skyld, forhandler om prisen for deres håndværksopgaver. Ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har størstedelen af forbrugerne mulighed for at få mere for deres penge end de får i dag, hvor kun hver tredje forhandler om prisen og hver femte indhenter flere tilbud. Dette går ikke kun ud over forbrugerne, men svækker også konkurrencen blandt håndværkere.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens tre gode råd om indgåelse af aftaler med en håndværker harmonerer i høj grad med den måde TrustBuild platformen fungerer:
* ”Vær præcis og detaljeret i din beskrivelse af opgaven”
* ”Få aftalen på skrift, også hvis den ændres undervejs”
* ”Forhandl om prisen og indhent flere tilbud”
Besøg www.trustbuild.dk hvis du ønsker at vide mere.