på Amino

Oplevelser med udlejer

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
Amino-karma 55
Fra Hjørring
Tilmeldt 3. feb 09
Indlæg ialt: 16
Steen Engbjerg
Skrevet Skrev: 12-02-2009 kl. 11:10

Hej.

Jeg har p.t. gang i følgende oplevelse med en udlejer, hvor vi ikke har lavet en lejekontrakt.
Dette var oprindeligt baseret på at vi havde en mundtlig aftale, og at vi "vel er voksne mennesker"
Det er så gået over!
Den oprindelige aftale gik på at jeg betalte 2000.- kr. om måneden i leje, og heraf er 500 til el.
Der er ingen anden varme kilde i lokalet, der er knap 90 kvm i et gammelt mejeri.
Udlejer monterede 3 små varmeblæsere på hylder på væggen som varmekilde, og da de to brændte hurtigt af, satte jeg selv en ekstra ind.
Her den 29 Januar modtog jeg så, håndleveret i min postkasse, en faktura på el. faktureret den 29/12 og med en opgørelse af et forbrug ifølge måler (som er monteret i udlejers del af bygningen) på ca 8800.-
Dette gjaldt perioden fra den 1/7 2007 til 31/12 2008. Udlejer havde så "beregnet" at jeg kun havde indbetalt 2250.- af de 8800.- og ville nu have differencen indbetalt.
Dette har jeg så nu i samråd med min advokat, og ifølge råd fra Kirsten her på Amino, valgt at gøre skriftlig indsigelse imod i et anbefalet brev.

Undervejs har jeg gjort den erfaring at erhvervslejeloven (og den almindelige ligeså) automatisk træder i kraft, forsåvidt at der ikke ligger en skriftlig lejeaftale. Dette kan jeg så henholde mig til, i det tilfælde at udlejer fastholder sit krav. Bl.a. kan man ikke, heller ikke MED en lejekontrakt, opkræve en forhøjelse bagud, uden varsel. Selv med lovligt varsel kan udlejer max kræve en forhøjelse godtgjort 5 måneder bagud. Der er flere ting i lejeloven, som gør sig gældende her, men lige p.t. afventer jeg et udspil fra udlejer, der har modtaget min indsigelse her i tirsdags.
Jeg skal nok holde jer orienteret herinde om sagens videre forløb.

Amino-karma 299
Fra Rungsted Kyst
Tilmeldt 5. aug 08
Indlæg ialt: 81
Kirsten Dalum
Skrevet Skrev: 18-02-2009 kl. 23:52

Hej Steen,

Hvad er status i din sag?

Med venlig hilsen

Kirsten Dalum

Dalum Law Consulting smba

 

Dalum Law Consulting smba  - et stærkt fokus på erhvervslejeret

www.dalum-law.dk  

 

 

Amino-karma 55
Fra Hjørring
Tilmeldt 3. feb 09
Indlæg ialt: 16
Steen Engbjerg
Skrevet Skrev: 20-02-2009 kl. 19:25

Hej Kirsten.

Udlejer har nu fremsendt en meddelelse om at såfremt beløbet ikke var modtaget inden 8 dage, ville strømmen for lejemålet UDEN yderligere varsel blive afbrudt. Denne "rykker" er så tilbagedateret til den 13/1, altså næsten en måned inden betalingsfristen udløb på den oprindelige faktura. Jeg er netop hjemvendt fra ferie, så ser den først nu, da den lige som sidst bare er lagt i min postkasse, så der ikke er poststempler til at godtgøre dateringer af brevvekslingen.

Udlejer har overhovedet ikke reageret på mit anbefalede brev, der ellers må tilskrives en opsættende virkning på kravet. Så..-nu må jeg jo nok snart bringe en advokat ind i sagen. Skal forbi lejemålet i morgen lørdag og se, om han igen har udøvet selvtægt ved at blokere for min adgang til lejemålet, eller om der blot er blevet afbrudt for strømmen.

Jeg har flyttet mine ting ud af lejemålet, så de få ting, der er tilbage, tager ikke skade af at stå uopvarmet, og så må jeg jo bare arbejde om dagen med at flytte det sidste.

  • Amino Karma for indlæg: 3
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)

RSS-feed