Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ungdomshuset t-shirt

Side 10 ud af 13 (125 indlæg)
Tilmeldt 15. Jun 05
Indlæg ialt: 294
Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Nu rettede mit indlæg sig mest mod daginstituionsområdet. Det er korrekt, at skattestoppet sætter en stopper for bare at hæve beskatningen. Jeg er dog af den opfattelse, at det langt fra er løsningen bare at hæve skatten. Hvis vi bare kunne hæve skatten med 1% hver gang, der var et emne oppe, som vi sympatiserer med og ønsker forbedret, så tror jeg sgu, at vores konkurrenceevne ikke holder mange år. Det er bestemt ikke særlig visionært evig og altid at bringe beskatningen ind i billedet, når vi snakker om at finansierer velfærdsgoder. Desuden er det heller ikke særlig relevant ud fra et makroøkonomisk synspunkt eftersom, der er andre mere hensigtsmæssige finansieringsformer. Økonomer diskuterer i øjeblikket bla. om fjernelsen af topskatten er selvfinansierende eller ej, og diskussionen er centreret omkring om den er fuld eller tilnærmelsesvis selvfinansieret. Så hvis man begynder at ligge 1% til skatten til alle de formål, man gerne vil bidrage til, så får det hurtigt den modsatte effekt. Derfor er det langt mere hensigtsmæssigt at sige, at man vil give folkeskolerne 1% mere i stedet for et andet område, fordi jeg kunne da ikke være mere enig i, at folkeskolerne, ældreområdet, sygehusvæsenet osv. skal have flere penge, men spørgsmålet er bare på bekostning af hvem.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:32
Du må være lidt mere konsekvent i din argumentation, ellers bliver det let lidt forvrøvlet :)

Du henviste til at kommunerne selv kan bestemme. Men hvis borgerne i f.eks. Holbæk, på demokratisk vis, vælger nogle politikere der gerne vil hæve skatten for at forbedre f.eks. skolerne eller daginstitutioner, så må de ikke. Selvom dette valg ikke går ud over andre, der ikke bor i Holbæk.

Uanset hvilke argumenter du kan have for ikke at hæve skatten, bør det vel i sidste ende være op til vælgerne om de vil have det eller ej. Og sålænge beslutningen om, hvorvidt det kan ske ligger 100% i folketingen kan man ikke skyde skylden på kommunerne, når de gerne vil bruge flere penge på et område, men ikke må skaffe de penge det kræver. Så ligger ansvaret hos regeringen.

En ting er i hvert fald helt sikkert - de resurser jeg mener der burde ofres på folkeskolen er helt umulige at finde indenfor de eksisterende kommunale budgetter, uanset hvordan de vender og drejer dem. Jeg vil nemlig ikke bare have at det skal være en lille smule bedre - jeg ville gerne have at det blev MEGET bedre, at ungerne får MEGET bedre lokaler og møbler (f.eks. de hæve-sænke borde som nærmest er et krav på ethvert kontor i dag!), og at der var MANGE flere penge til f.eks. at kunne tage ungerne med ud i den virkelige verden og se og røre ved den.
Tilmeldt 15. Jun 05
Skrevet kl. 15:01
Jeg ved ikke lige, hvor den manglende konsekvens ligger. Min argumentation omkring spin og misinformerede forældre relaterede specielt til daginstitutionsområdet og specielt til de strejker, der bla. var i Århus.

Det er nemt at skyde skylden på regeringen for den manglende velfærd på visse områder, når man argumenterer for højere skat. Din ræsonnement omkring at højere skat indenfor en kommune kun rammer kommunens borgere er ikke altid rigtig. Du ønsker næppe, at din kommune ender som eksempelvis Farum, og regeringen har tidligere været inde og hjælpe andre nødlidende kommuner, som ikke har kunne få finanserne til at slå til. I det hele taget er det med at hæve skatten typisk et udtryk for manglende makroøkomonisk viden. Du aner jo ikke, hvad der sker, hvis din kommune hæver skatten 1%. Du ved ikke, hvor skæringspunktet er i forhold til, hvor mange der skal flytte til nabokommunerne, og andre faktorer som har indflydelse på sådan en beslutning.

Du har ret i, at vores demokrati er sådan indrettet, at vi stemmer om dem, vi tror vil kunne styre landet på bedst mulig vis. Hvis man ønsker, at kommunerne selv skal kunne regulere skatten, og man ellers prioriterer det højt, så stemmer man på de partier, som ønsker dette. Desuden så synes jeg, at det er en dårlig argumentation udelukkende at give regeringen skylden. Hvis man hver eneste gang skulle sætte sig tilbage med armene over kors og give regeringen skylden, så ville der ikke ske meget konstruktivt. Vi opererer alle med begrænsede midler, og det gør kommunerne også. Hvis de synes, at de får for lidt penge, så må de omfordele eller skaffe dem på alternativ vis. Vi kan jo ikke bare blive med at opprioritere alle områder, og bede og flere og flere penge, så ender vi jo på fallitens rand.

Det er jo i bund og grund en alt for nem argumentation at bruge, når man siger: "Vi hæver bare skatten". Vi kender ikke konsekvenserne på sigt, men vi hæver dem bare. Du ved jo ikke, om X antal mennesker flytter fra kommunen og dermed så er procenten tabt eller, om det ligger en dæmper på aktiviteterne således, at procenten igen er tabt. Der er så mange faktorer at tage højde for, og derfor er det en argumentation, der skal understøttes med relevante undersøgelser og forudsigelser.

Vi er enig om, at folkeskolerne i nuværende beskaffenhed ikke er optimale, og jeg er enig i, at det skal ændres. En stor del af befolkningen heriblandt os to er nok også enige i de fleste af partiernes partiprogrammer, men vi har nok vidt forskellige holdningerne til, hvilke midler der skal bruges for at nå målene fremsat i partiprogrammerne. Ligeledes har vi denne diskussion, som bunder i, at er enige om emnets relevans, men vi er unige i midlerne til at løse problemet. Og hvis vi vender tilbage til manglende konsekvens, så mener jeg også, at din argumentation mangler konsekvens, fordi den er på ingen måder underbygget. Du påstulerer, at hvis man bare hæver skatten med 1%, så forsvinder den abe, der bliver kastet rundt. Sådan et påstulat skal underbygges, ellers er det ikke relevant, fordi vi ikke aner hvilke samfundsmæssige konsekvenser det har.

Det var vist lidt off-topic, og vi bliver nok næppe enige :)

Tilmeldt 29. Aug 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 15:12
Dato: 21-01-2007 13:22:06 Forfatter: Dimitri Hardorff
Hvis du efter at have skrevet en sætning, trykker ''shift + enter'', vil
det komme til at se sådan ud.

Hvis du i stedet kun trykker ''enter'' én gang, vil det se ud som i denne linie :)

Hej Dimitri

Tak for tippet. Jeg synes nemlig selv, at det er lidt irriterende med de kilometer langt mellemrum. :)

mvh.

James
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:36
NSE, man kan storts et aldrig være 100% sikker på udfaldet af politiske beslutninger, men det gælder jo både dine løsningsforslag og mine. Der er ingen forskel der, og det undrer mig derfor at du bruger det som argument for at en løsningmodel er dårligere end en anden.

Og så nævner du Farum. Her er problemet jo, at der er med al sansynlighed blev begået ulovligheder, og de kastede sig ud i spekulative investeringer for borgernes penge. I den sammenhæng synes jeg du skal huske at netop Venstre støttede "Farum-projektet" langt hen ad vejen, og at det var en venstre-mand i farum der ledede hele projektet - og nu sidder på anklagebænken.

Ulovligheder i den offentlige administration synes jeg ikke har ret meget at gøre med mulighederne for at få en bedre folkeskole. Og jeg er i virkeligheden lidt ligeglad med hvor ansvaret ligger. Jeg er blot pissetræt af at høre folk trække sagerne ud ved at kaste bolden fra kommuner til staten, og tilbage igen. Det virker meget på mig, som en dårlig undskylding for at gøre noget ved tingene.

Vi har aldrig være rigere end vi er nu, så selvfølgelig har vi råd til en meget bedre folkeskole. At gøre det til en diskusion om hvem der har ansvaret, om BUBL lyver og alt muligt andet er en gang ligegyldig udenomssnak.
Fra Helsingborg
Tilmeldt 26. Feb 06
Indlæg ialt: 2880
Skrevet kl. 15:45
Dato: 21-01-2007 15:11:32 Forfatter: James
Dato: 21-01-2007 13:22:06 Forfatter: Dimitri Hardorff
Hvis du efter at have skrevet en sætning, trykker ''shift + enter'', vil
det komme til at se sådan ud.

Hvis du i stedet kun trykker ''enter'' én gang, vil det se ud som i denne linie :)

Hej Dimitri

Tak for tippet. Jeg synes nemlig selv, at det er lidt irriterende med de kilometer langt mellemrum. :)

mvh.

James

Skulle det være en anden gang :)

Tilmeldt 15. Jun 05
Skrevet kl. 16:32
Man kan aldrig være sikker på noget og slet ikke indenfor politik, men man kan beregne sig frem og opstille scenarier, som man kan træffe beslutningerne ud fra. Jeg er ikke på noget tidspunkt kommet med noget løsningsforslag, jeg har derimod pointeret problematikken i dine udsagn. Jeg har skrevet, at en af løsningerne kunne være at finde midlerne indenfor de eksisterende rammer, men jeg har ikke gjort det til mit løsningsforslag - det var mere en modpol til dit løsningsforslag, og jeg har heller ikke argumenteret for dette løsningsforslag. Min argumentation i især det sidste indlæg er centeret om, at du ikke har nogen idé, om hvordan effekten af dit løsningsforslag vil være. Man bliver nød til at have nogle makroøkonomiske undersøgelser af, hvordan det påvirker samfundet som helhed og en kommune, når skatteprocenten hæves 1% og eksperters udsagn, som dermed understøtter ens forslag. Det nytter jo ikke noget bare at fremføre et forslag, som udelukkende er baseret på ens subjektive holdninger til, hvordan samfundet skal skrues sammen. Man kan selvfølgelig argumenterer for, at det er ligegyldigt, hvordan samfundet og lokalsamfundet reagere på det, fordi en hævning af skatten er en ideologisk holdning til hvordan det skal finansieres.   

Farum blev nævnt, som et eksempel på en Kommune der har haft det svært, og det har kostet borgerne. Baggrunden for hvorfor de er havnet i den situation er på sin vis ligegyldigt, fordi det var det økonomiske uføre og hvordan den blev håndteret efterfølgende. Det er rigtigt, at det var en Venstre-mand, men regenringen havde ingen anelser om det, og det kunne ligeså vel have været en enerådig politikker fra et andet parti, der havde stået i spidsen.

Jeg er enig med dig, at hele den debat der er omkring hvem, der bærer ansvaret, er ved at tage overhånd. Personligt ville jeg gerne have en afbureaukratisering, få slanket den offenlige sektor og få den optimeret ud fra de samme principper, som vi ser i erhvervslivet, men det er en hel anden debat.  

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 16:57
Det vil ikke være spor svært for de rette embedsmænd at finde data frem der viser hvad der sker i en kommune hvis de hæver eller sænker skatten. Før skattestoppet var det jo helt almindeligt at der foregik justeringer lokalt. Nogle vil foretrække et højt niveau på f.eks. Folkeskolen, med en lidt højere skat til følge, og nogle vil foretrække det modsatte, men jeg tror vi skal ud i ekstremer for at det vil få ret mange til at flytte til eller fra en kommune. Men som sagt, det burde ikke være særligt svært at dokkumentere disse effekter. Jeg er bare ikke den rette til det. Jeg er blot en ud af rigtig mange forældre og borgere, som gerne vil have at der afsættes langt flere penge til Folkeskolen, uanset hvor de så iøvrigt bliver hentet henne.

Og det skal gerne gå stærkt! For man behøver ikke at være hverken økonom eller videnskabsmand for at se at skolerne er nedslidte (og nogle gange ligefrem sundhedsskadelige at være i, men da arbejdsmiljøloven ike gælder for skolebørn, så er det bare ærgeligt ...), der er flere elever i klasserne, deres møbler er forældede i forhold til hvad vi andre forlanger, faglokaler er mangelfulde og alt for meget af undervisningsmaterialet er nedslidt eller meget gammelt og forældet. Jeg kan ikke vente ret længe på at der bliver gjort noget alvorligt ved dette. Mine børn skal om ikke så lang tid i skole (den ældste er 4 nu) og hvis ikke der sker noget drastisk så "tvinges" vi over på privatskolerne. Og jeg tror ikke det er sundt for udviklingen af Folkeskolen, og prioriteringen af denne, at de mest resursestærke forældre fravælger den. Jeg vil heller have en god Folkeskole for alle.

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 17:36
Dato: 21-01-2007 13:17:22
Forfatter: James

Hej Lone

At udrette det umulige er min sidegecheft. ;)

Men jeg kan se, at min seneste mail ikke huer dig sønderligt. Jeg er også ked af, hvis du er blevet stødt af det. Men det er nu ikke ondt ment.

Jeg synes du er en ret god debattør; men emnet er bare ved at hænge mig ud af halsen og det er simpelthen bare ikke så vigtigt for mig, at få ret i min mening.

Jeg kunne godt kigge rundt efter fix og fakta; men jeg har ligeså meget lyst til det, som jeg har lyst til at donere rygmarv uden bedøvelse.

Hvis du insisterer på det; så kan jeg da godt gøre mig anstrengelsen.
Men du kunne også acceptere min holdning som den er og nu hvor den ikke bliver underbygget med fakta... Jamen så brug det dog imod mig og underminer mine ord.

Jeg er bare virkelig træt af, at snakke om det ungdomshus.
Igen er dette ris til egen røv. ;)

Mvh.

James

PS. Jeg ved ikke hvorfor den laver så store mellemrum. Der er kun 1 linies afstand når jeg skriver det.

Hej James.

Jeg har stillet alle dine argumenter op og stillet spørgsmålstegn ved dem - og skrevet fakta der modsiger dine påstande.  Hvad mere vil du have mig til? :-)
Jeg er ked af det. Men jeg kan ikke acceptere din holdning til Ungdomhuset, da det i store træk er en fordom. En beskyldning du altså kun verificerer ved at nægte at underbygge dine udtalelser med facts.

Men jeg KAN acceptere, at du ikke vil diskutere det længere. Så tak for denne gang. Jeg håber, at du ser lyset en dag :-)  - I mellemtiden krydser jeg fingre for, at der ikke er mere vold at finde i Ungdomshusets fremtid.

Nu hvor du ikke gider "diskutere det Ungdomshus" mere, så kan vi måske mødes hér i næste uge og diskutere det nye?  Der går rygter om en ny, fredelig besættelse i næste uge.

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 17:37
Biz:
Hehe. Jeg var klar over, at jeg ville miste sympati på den udtalelse! :-)

Side 10 ud af 13 (125 indlæg)