Jeg ser helt at det er et smba da jeg ikke ønsker at få pengene ud før lang tid efter mine studier, evt bruge evt overskud til fremtidige invistering - men alt til sin tid.
Men spørgsmålet er med hvor megen tilbagevirkende kraft kan det gøres.
Jeg er ikke på S.U. men på revalidering. der må jeg højst tjene 12.000 pr år ved siden af.
Før der kommer moralpredken vil jeg gerne sige at det på ikke har været for at tjene penge at hobby "virksomheden" men mere for at udvikle mig mere på innovativ tankegang, kundekontakt og salg. Det er måske noget naivt - men bagklog er et nyt spejl der lige er kommet i øsen ;)
Måske jeg er ovre i at skulle have en advokat til at kikke på tingene :S
Jeg ved ikke lige hvordan og hvorledes med moms. Men jeg har betalt moms da jeg har købt de varer jeg har solgt, men der skal vel også moms på salgsprisen jo - så screwed er jeg vel
Uden at vide hvor sure de er, er det ikke et område det sjovt.
Du låner i realiteten penge af staten når du ikke indbetaler moms, og det faktisk min. et protokol punkt eller supp. oplysning i et ApS (hvis det er slemt).
Så kontakt en revisor hurtigst muligt er nok den bedste ide.
Men det er vel noget med at jeg kan få momsen tilbage for inkøbet men skal tillægge det salgsprisen i stedet for og så betale det deraf?
Ja det er korrekt og det skal typisk afregnes hvert kvartal. Men regn 12 måneder tilbage og se hvornår du kom over 50.000,- kr. i omsætning. Hvis det kun er et par måneder siden, så kan en revisor redde meget.
altså jeg har vel stadigt hele 2010 til at angive noget min selvangivelsefor indtægter for iår går jeg ud fra?
Men som sagt får jeg revalidering og må højst tjene 12.000 pr år. Jeg ønsker inderligt at jeg kan fortsætte med at få revalideringen indtil mine studier er færdige om så jeg skal give hobbien op.
Men kunne jeg nu lave et smba med f.eks. 3 mdrs tilbagevirkende kraft vil jeg være tæt det acceptable, og jeg vil så i fremtiden ikke direkte have adgang til firmaets penge og derved vil det ikke have noget at gøre med min privat økonomi.
De vil nok ikke gøre så meget ved 2009 end en ændret årsopgørelse og en bøde.
Indtægterne fra 2010 vil komme på dennes årsopgørelse, og dermed ingen problemer her.
Momsen for 2009 (hvis oms er under 50.000) er dermed intet problem.
Dermed ser jeg det reele problem momsen i 2010. Kender ikke helt reglerne men hvis oms først overstiger 50.000 i andet kvartal kan det være problemet først tilkommer her ?
Det er faktisk først i Marts at hjulet begyndte at køre pænt fornuftigt rundt. Og startede i Januar.
Jeg har forstået sådan på det at jeg skal være momsregistreret når det er over 50.000.
Men jeg ønsker ikke længere at drive dette som privatperson da min økonomi ikke tillader det. Jeg vil derfor gerne bare gøre det i mit lille hobby firma hvor min egen økonomi slet ikke har noget med firmaet at gøre.
gerne med så lang tids tilbagevirkende kraft som muligt; er der nogen der ved noget om det kan lade sig gøre?