Når dette er tilfældet, så ville jeg overveje om det overhovedet giver mening at foretage de sidste salg udenfor kategori (B2C), men må natruligvis bero på en økonomisk analyse og en gennemgang af konkurrenterne. Jeg sidder foran at skulle lave samme beslutning på lavprisprodukter. Eksempelvis sælger konkurrent en vare online for 39,00 for 100ml af en eller anden olie... fragten kommer først sent i forløbet og er på kr. 60,00 Og først ved køb på over 1.000 ser det ud til at fragten forsvinder. Prisen på at sende varen med PD er 22 eller 24 (A eller B post) og så lidt til emballage osv osv og derfor anslår jeg omkostningen for levering til at være kr. 30,00. Hvis jeg sætter prisen på 69 inkl. levering, så er det først og fremmest en væsentligt højere pris der annonceres med. MEN hvis man har prisen på levering inkluderet, så kan det hurtigere blive dyrere, for hvis folk køber 3 enheder á 100 ml. så vejer det i porto til 33/38 så priserne bliver: 3x39 + 60 hos konkurrenten= 177,00 3x69 (hvis porto i pris)= 227,00 3x39 + reel omkostning (33+6/38+6) = 156/161 Som det ses, så "nærmer" den reelle slutpris sig den "vanvittigt dyre" konkurrentpris sig hinanden, hvorfor i min verden beslutningen skal tages i kontekst af ny/etableret virksomhed på markedet. Personligt er jeg ikke sikker på jeg ville vælge en kr. 161 leverandør frem for en kr. 177 leverandør, hvilket så giver følgende udfordringer/tanker: 1. Skal man vælge samme pris for forsendelse som konkurrent og så bruge prisdiff i markedsføring? 2. Skal man nedsætte sin pris til 29 (hvilket der er plads til) og så tage samme pris for levering? 3. Skal man fastholde 39 + gratis gave og reel pris for levering? 4. Skal man fastholde 39 + gratis gave og så tage samme pris for levering? eller en 5. løsning. Valget af løsning kan have konsekvenser, da det jo næppe er det forkerte budskab man vil ud med i starten. Måske ikke så meget hjælp til dit spørgsmål, men blot en deling af mine tanker for et forestående projekt der er lige om hjørnet. |
Jeg bestilte nogle varer fra www.billigvoks.dk og jeg synes at deres bestilingsflow er mega fedt sat op.
Jeg husker, at de ville smide en gratis gave med, hvis man valgte at få leveret på sin arbejdsadresse/skole/institution eller døgnpost. Og det er jo fordi, at så kan varerne sendes som erhvervspakke i stedet for privatpakke hos Post DK, hvilket er væsentlig billigere.
Man kunne også vælge om man ville have varen inden for 24 timer eller inden for 3 dage. Dvs. at man kunne spare lidt fragt hvis tingene skulle sendes med B-post.
Bliv gratis medlem