jeg ved ikke om Mikkel Demib går ind i projekter, men sidste år nævnte han noget om at han gik småt ind i projekter
Jeg går ikke selv ind i nye projekter lige for tiden - de projekter jeg allerede har investeret i kræver al min tid :)
- men det er rigtigt nok, at det er noget jeg gør mig i. Jeg investerer både med penge og ekspertiser.
Det er fuldkommen urealistisk, at finde en investor med den tidshorisont i har. Du skal regne med at det meget let kan tage min. et år. Og det er kun hvis du er heldig at sælge din ide hurtigt.
Og sælge er lige præcis det du skal - du skal ud og sælge jer selv (først og fremmest) og jeres forretningside (sekundært). Formen er ligegyldig - papir, mundtlig, PowerPoint. I første omgang skal I sælge jer selv - og så selve ideen. For uanset hvor fed ideen er, hopper ingen investor på, hvis han ikke stoler og tror på jer.
Glem NDA. Jeg har personligt ikke tid til at holde styr på sådan en masse NDA'er. Hvis du ikke stoler på mig skal du ikke sælge dit projekt til mig - sådan tænker mange andre også :)
- Iøvrigt er en NDA som regel ikke noget som helst værd. Hvis ikke du har mindst et par millioner, du kan fyre af på dyre advokater og langstrakte retsager (vi snakker MANGE år!), så kan du alligevel ikke bruge den til noget.
Jeg har selv lært - på den sure måde, at der som regel er MEGET langt fra at "have" ret, til at "få" ret. Har man penge får man ret - har man ingen kan man skide i havnen :)
Min erfaring gennem over 20 år som erhvervsdrivende er, at man skal stole på sine fornemmelser. Er dem du henvender dig til nogle du tør stole på? Føles det rigtigt? Hvad er dit førstehåndsindtryk (oftest det rigtigste!)? Hvis det ikke føles rigtigt, så lad vær! Ingen NDA kan redde dig fra de forkerte mennesker :)
Jeg kan godt se at det er surt med den akutte situation - og behovet for kapital. Men beløbet er for lille og tiden for knap til at investorer er den rette vej. Finder du endelig en "business angel", der vil gå ind så hurtigt (og dermed uden tid til en omhyggelig due diligence) så vil han sikkert kræve 30-50% af virksomheden, for at ligge pengene.