Som indbygger i et katolsk land oplever jeg hvordan menigheden (katolikkerne) er dybt rystede og tager kraftig afstand fra disse uhyggelige overgreb på børn. Der er heldigvis opstået en mistillid til den katolske kirkes ledere på baggrund af disse kriminelle handlinger. Der er ikke nogen steder i den katolske tro, hvor der opfordres til disse grimme handlinger. Pædofile findes desværre mange steder, men de burde slet ikke findes i nogen kirke. Problemet med den katolske kirkes ledere er at de historisk og desværre også nutidigt lever i en uvirkelig verden af selvophøjethed og ufejlbarlighed uden realistisk fornemmelse af omverdenen. En gang holdt de stædigt fast i at jorden var flad, de fastholdt hekseafbrændinger og nu fastholder de cølibatet, som desværre viser sine grimme og uhyggelige bagsider ved alle disse børneovergreb i ly af kirken. Den katolske kirkes ledere er ikke i stand til at forstå, at der er nogle grundlæggende fejl i den måde man stiller krav til kirkens embedsmænd om livsførelse i cølibat. Det betyder ikke at de bifalder børneovergreb, men deres handlingslammethed er et indirekte overgreb mod de ramte børn. Det gør ikke den katolske kirke til en terrorgruppe, det her har intet med politiske aktioner at gøre. Den katolske kirkes ledelse kan måske og bør efter min mening gøres ansvarlige for deres handlingslammethed og passivitet og det kan desværre kun blive et lille plaster på såret for de krænkede børn. Ingen kan have tillid til at den katolske kirkes ledere selv er i stand til at "ordne" deres problemer, de civile retssystemer må og skal straffe i disse sager, spørgsmålet er om det kun er de direkte krænkere, som vil blive dømt eller om man kan nå op til kirkens ledere, som med deres urealistiske livssyn og passivitet har udviklet et uhyggeligt arnested for syge børnekrænkere. Katolikkerne og de fleste katolske præster er fyldt med væmmelse og afsky over det skete. En omfattende verdensomspændende rettergang og internt pres fra menigheden vil medføre ændringer og udvikling i den katolske kirke, så vi i fremtiden forhåbentlig ikke mere skal se disse afskyelige handliger i ly af den katolske kirke. De bedste påske hilsener Italien Finn
|
Finn Pedersen:Det betyder ikke at de bifalder børneovergreb, men deres handlingslammethed er et indirekte overgreb mod de ramte børn.
De har helt tydeligt ment - og mener stadig, at det er vigtigere at beskytte deres egen organisation og pædofile præster, end børnene. Og jeg vil absolut ikke kalde dem "handlingslammede" - de har skam handlet meget aktivt - for at beskytte sig selv og præsterne. De har blot ikke handlet for at beskytte børnene og få straffet de skyldige. Det gør dem i mine øjne til klart medskyldige. De ledere der godt vidste det her skete og som intet gjorde for børnene er ligeså ondskabsfulde, som dem der voldtog børnene.