men jeg tror til gengæld på at dårlige anmeldelser kan gøre en forskel og det kan i mine øjne være et stort problem, for som firma bestemmer man ikke selv om man har lyst til at lade sig anmelde på Trustpilot
Du bestemmer jo heller ikke selv om jeg vil oprette en hjemmeside hvor jeg skriver i ikke lever op til det i lover. Du bestemmer heller ikke selv om aviserne skriver om at din butik lover mere end den kan holde, hvad er forskellen?
det bestemmer kunderne, og typisk er det en utilfreds kunde der ender med at tvinge forretningen på Trustpilot om man vil det eller ej.
Er det ikke sådan med alt? der hvor kunderne er må man også selv være og skabe sig et positivt brand. Hvis du mener det er et så fåtal brugere der benytter trustpilot, og gode anmeldelser ingen effekt har, så har en enkelt negativ nu nok heller ikke den store effekt.
Hvad E-mærket angår så har jeg aldrig fattet at dette stort anlagte svindelnummer aldrig er blevet afsløret i medierne. Ja jeg ved godt at "svindel" er et lige lovlig groft ord, men altså helt ærligt, enhver kan købe sig til e-mærket blot ens webshop overholder nogle ganske enkle regler som stort set er de samme regler der skal til for at webshoppen kan godkendes til at modtage dankort. Og vi har set gang på gang at store (godt betalende) firmaer har endog meget svært ved at få frataget e-mærket.
Emærket kræver nogle flere ting af butikkerne, blandt andet forsøger de at sikre at butikker ikke tvinger nyhedsbreve ned i halsen på kunderne. Om de så overholdes kan diskuteres, og jeg er selv i tvivl om hvor meget effekt emærket har. Men hvis du ser på undersøgelsen fra Dwarf: http://www.dwarf.dk/dq/0904/hovedresultater.pdf (side 17) så vil du se at 25% af de adspurgte mener at emærket er af afgørende betydning, og yderligere 34% mener det har en betydning.
Så om det er en pengemaskine eller ej, så kan det muligvis godt betale sig at fremvise Emærket, ligesom det muligvis også kan betale sig at spekulere i at have en positiv profil på trustpilot, ligegyldigt om man kan lide konceptet eller ej. Det drejer sig om at få de bedste resultater ud af din webshop.