Hej Det er jo imponerende, som man kan argumentere for argumentets skyld Der er jo en grund til lovregulering på visse selskabsformer, hvilket netop er med til at give disse selskabsformer en vis status i danske samfund. Jeg har netop også i flere tilfælde frarådet kunder at stifte ApS, netop med baggrun i deres regnskabsmæssige disciplin, som kan resultere i alvorlige konsekvenser. Derfor møder du netop holdningen i samfundet, at ApS efter at have haft et lidt tvivlsomt rygte nu er anerkendte selskaber, og for A/S er tilliden i top. Dette er følgelig et resultat af den gældende lovgivning, herunder sikkerheden for en løbende regnskabsrapportering m.v.. F.s.v. angår SmbA er det i hvert fald min opfattelse, at denne selskabsform endnu ikke er anerkendt hos menigmand, idet der mangler oplysning og information herom. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at SmbA vil lide meget under øget oplysninger og informationer, hvor mange incl. undertegnede vil opfatte hele konstruktionen som værende et "tag selv bord", idet der ingen krav er til kapital, aktionærlån, regnskabsafæggelse o.s.v.. Jeg oplever endvidere, at mange der har etableret virksomhed i SmbA, absolut ikke ønsker at skilte med det, endsige omtale det med mindre de bliver konfronteret direkte. Det siger alt. Med venlig hilsen |
Reg. Revisor TSP:at mange der har etableret virksomhed i SmbA, absolut ikke ønsker at skilte med det, endsige omtale det med mindre de bliver konfronteret direkte.
Det er jo klart ikke rigtigt.
I dette tilfaelde henviste jeg til TryghedsGruppen smba, som med 25.000.000.000 i egenkapital og mellem 100.000 og 1.000.000 deltagere er et af landets stoerste og mest kapitalstaerke selskaber.
At en meget lille gruppe mennesker har sikret sig kontrollen over denne enorme kapital og tilsidesaetter deltagernes interesser er en helt anden sag.
Ethvert selskab skal, naar de handler, skilte med begraenset haeftelse og dermed deres selskabsform.
At der er mange selskabsformer er fundamental juridisk viden, som bare ikke er/var naaet ud til offentligheden.
Det mest forbloeffende er, at autoriserede og registrerede revisorer og erhvervsadvokater i mange aar har undladt at fortaelle deres klienter, at der er mange valgmuligheder og virksomhedsformer.
I bogen "Valg af selskabsform - omstrukturering af selskab" undrer forfatterne Carsten Fode og Noe Munck sig i indledningen over det samme.
I denne bog er SmbA behandlet omfattende og ligestillet de mange andre virksomhedsformer.
Det samme goer den kyndige jurist Birgit Simonsen. Se: http://www.amino.dk/forums/p/39661/242891.aspx#242891