En af de ting jeg har fundet underholdende er de SEO'ere der føler sig angrebet bare fordi du vover at stille spørgsmålstegn ved deres virke. Men, mest af alt har jeg undret mig over de indlæg hvor der blankt påstås at SEO skaber vækst og værdi for samfundet som helhed uden nogen form for selvkritik.
Hvordan ved du, at der ingen selvkritik er? SEO skaber vækst, hvis du ser på den verden vi lever i... Vinder et firma en ordre foran en udenlandsk konkurrent, så bidrager det da til landets økonomi på mange måder. Så at påstå det modsatte er vel nærmere idioti...
I en perfekt verden ville der være minimalt behov for advokater, revisorer, SEO folk og andre værdidræbende funktioner. Selvfølgelig kommer alt an på hvilken synsvinkel man ser tingene fra, men, med mindre der er tale om for eksempel et revisionsfirma, så er en revisor ikke værdiskabende i sig selv.
Det kan være at en god revisor kan hjælpe med at 'spare' i skat, men i princippet reducerer behovet for en revisor mængden af ressourcer der er til rådighed til at skabe værdi ved fremstilling af en service eller et produkt. På sin vis er en revisor et nødvendigt onde der bliver mere resourcekrævende i takt med at skattevæsnets krav og regler bliver mere omfattende og komplicerede.
Men, verden er ikke perfekt og derfor er det godt at der er gode revisorer til rådighed.
I en perfekt verden findes der måske ik branding og markedsføring? Af ovenstående tekst gør der åbenbart ik... For i den perfekte verden er alt perfekt, og alle perfekte mennesker kender til alle perfekte virksomheder. Alt er alt i alt perfekt, så alle er arbejdsløse. Soooo perfect eller hva man nu skal sige?
I en perfekt verden ville søgeresultaterne i søgemaskinerne ordnes efter den værdi de forskellige udbydere af informationer, produkter, eller services kan tilbyde den enkelte bruger. Mange har forsøgt, men ingen har endnu kunne skabe en søgemaskine der giver de optimale resultater og som ikke kan manipuleres. Indtil den perfekte søgemaskine dukker op er og bliver søgemaskinerne utilstrækkelige og denne utilstrækkelighed har givet grobund for SEO industrien.
Og hvem vurdere så, hvilket resultat der er bedst? Gør en robat, gør du eller gør en fra Google?
Vil du virkelig have, at vi alle skal se ens ud, går ens klædt, spise det samme, have samme bil og have samme job, eller går du ind for, at folk er forskellige, har forskellige synspunkter, forskellige ideer, forskellig smag og forskellige behov?
Jeg er satme glad for, jeg ik er en del af din virkelig kedelige perfekte verden, for den sucks big time, lyder det til!
De fleste SEO folk påstår at de er med til at forbedre søgeresultaterne, men behovet for SEO er egentlig kunstigt skabt og er faktisk med til at forvride de utilstrækkelige søgeresultater yderligere.
Hvis to nystartede firmaer som udgangspunkt har den samme mængde ressourcer til rådighed, så vil det være det firma der investerer mest i SEO som vil få den bedste placering i søgemaskinerne og ikke det firma der investerer mest i at kunne tilbyde et billigere og bedre produkt.
Nu er vi ude af den perfekte verden tyder det på, og så er ovenstående direkte løgn... Det afhænger af mange faktorer, og det er derfor ik givet på forhånd, at den største investering giver det bedste resultat... Der skal træffes nogle valg først, og du ved jo never ever aldrig nogensinde, hva din modstander vælger...
There is no such thing as a free lunch! Alt er et bytteforhold mellem fordele og ulemper. Hvis jeg betaler en SEO guru, så bliver det med knappe midler (ressourcer er altid knappe) der tages fra at forbedre den service og pris jeg tilbyder mine klienter. Hvis jeg vælger at udføre SEO arbejdet selv, så er det tid jeg kunne have brugt på at videreudvikle min virksomhed og/eller tid jeg kunne have tilbragt sammen med min kone.
Men hva er din forretning uden kunder? Så er prisen på dine produkter eller din perfekte service pisse ligegyldig!
Derfor kan jeg virkelig ikke se hvordan det kan påstås at et 'våbenkapløb' med SEO udgifter er værdiskabende for samfundet som helhed. SEO udgifter øger omkostningerne ved at starte/drive en virksomhed og det gør produkter og services dyrere for forbrugerne.
Hvergang en internetkunde handler i f.eks DK, så er det en sejr for landet. Hvis kunden i stedet havde langt pengene i UK, DE eller SE, så havde de vundet. Så hvis du ik forstår, at SEO er værdiskabende, så må det betyde, at den perfekte verden kun består af et sølle land, ellers giver det ingen mening!
Og ja sjovt nok gør reklame et produkt dyre, men det samme gør tilbudsaviser, radioreklamer, tv-reklamer, avisreklamer osv...
Og som slut så synes jeg det er sjovt, at du bruger en fiktiv verden, som aldrig har eksisteret og aldrig vil eksistere, som sammenlignings grundlag i store dele af din besvarelse...
Du sammenligner det hele med en fiktiv illussion, og mener derfor mange er overflødige. Men har du overhovedet overvejet dit eget erhverv? I en perfekt verden, spiser alle rigtig, alle børster tænder og ingen har derfor brug for dig mere...