Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Pyramidespil afsløret!

Side 1 ud af 9 (87 indlæg)
Tilmeldt 29. Aug 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 02:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja den er god nok.

På dette forum er det er for længst blevet lagt frem og konstateret, at Amway og ACN er pyramidespil.
Men efter en mere dybdegående dialog og analyse, har det desværre vist sig at disse spil i virkeligheden beskæftiger sig med en form for marketing der hedder MLM eller Multi Level Marketing.
 
Dette skaber naturligvis en vis uro i befolkningen, der ikke begriber hvordan forbrugerombudsmanden og den danske regering tillader disse legale selskaber at operere i hht. lovgivningen.
Adskillige tusinder af mennesker er blevet ført bag lyset i god tro om, at blandt andre Amway og ACN opererede et bedrageriske pengespil. I virkeligheden er der tale om en reel forretningsmulighed, der er blevet ført frem under dække af disse pyramidespil.
 
Nogle mener, at der er tale om en kult der bevidst har formået at hjernevaske folk til at tro, at der var tale om pyramidespil. Men desværre er sandheden en ganske anden og det har haft svære økonomiske konsekvenser for disse mennesker, der endnu ikke har tjent en krone på at holde sig fra det.
For de mennesker der troede, at de ikke skulle betale skat har konsekvenserne været kolosale.
 
Der vil formegentlig passere nogle år inden Danmark er klar til, at acceptere dette chokerende fakta.
Mange mennesker holder stadig krampagtigt fast i, at disse firmaer er pyramidespil. Der er noget der tyder på, at bagmændende bevidst har udsøgt de naive og godtroende mennesker og skabt noget, der som sagt minder om en kultbevægelse.
Vi kan derfor forvente, at disse mennesker vil forsøge at omvende så mange mennesker som muligt via psykologisk påvirkning og i det hele taget en påtrængning af deres meninger og holdninger. Folk opfordres derfor til altid, at forholde sig kritisk til dette og stille nogle dybdegående og nærgående spørgsmål.
 
 
Det er så morsomt at vende ting på hovedet!
 
Men i hvert fald, så synes jeg det kunne være relevant og spændende at få nogle bud på hvad pyramidespil er.
 
Et kvalificeret gæt fra min side ville være Kalaha. Men hvad mener resten?
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 67
Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Sådan som jeg opfatter Pyramideselskaber, synes jeg at ACN og Qbic7 virker meget pyramide agtigt. I disse 2 selskaber udg�r selve produktet ikke ret meget. Fx i ACN der h�vder man at man tjener p� telefonregningen, men da ACN kunder ringer gratis til hinanden tjener man mindre og mindre p� den m�de, og efterh�nden tjener man kun p� at indformidle nye forhandlere. I Qbic7 koster det 8000kr. at blive forhandler uden at man f�r et reel produkt.

Hvis et selskab skal kalde sig for mlm selskab skal det egentlig ikke koste noget at blive forhandler, den eneste udgift i startpakken skal best� af produkter og information af virksomheden for mellem 500-1000kr. Og produkterne skal selvf�lgelig have den samme v�rdi, s� man ikke betaler 1000kr. for noget der er 100kr. v�rd.
Tilmeldt 29. Aug 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lougan

 
Tak for dit svar, selvom jeg ikke helt er enig med dig.
Jeg synes dog, at du lægger det pænt ud med at pointere, at det er sådan du "opfatter" det.
 
Fælles for ACN og Qbic7 er, at begge selskaber beskæftiger sig med serviceprodukter.
Det faktum at der er tale om service produkter er i sig selv ikke en indikation af, at omsætningen ikke sker via disse.
 
I både ACN og Qbic7 er det stadig produktomsætningen man tjener mest på. Men en minimal del af deres bonuser bliver dog udbetalt via det indskud man lægger på bordet.
Det faktum at en lille del af bonuserne bliver udbetalt via indskudet er ikke ulovligt. Dette skal som sagt blot udgøre en meget lille del af indtjeningen.
 
Et seriøst MLM HAR faktisk et indskud og en opstartspakke, som man køber. Det useriøse ville efter min mening ligge i ikke at have dette. Hvis det var gratis at komme med, så ville mine alarmklokker faktisk begynde at ringe. - Det skal dog siges at det i flere MLM firmaer er gratis at deltage.
Her er der så bare tale om 2 forskellige slags MLM firmaer, med hver sine udgangspunkter. De fleste kræver et indskud og derfor ville jeg føle mig bedst tilpas med, at det koster noget at tage del i konceptets muligheder.
 
At ACN''s kunder ringer gratis til hinanden kan meget vel være. Men ACN har ikke meget mere end 1% af det totale marked og dermed er jo kun denne ene procent, der kan dette.
Ret mig hvis jeg tager fejl, men jeg har en formodning om at ACN til dels kører på abonnementsbasis, så helt gratis er denne service jo ikke... Pengene skal jo komme via produktomsætningen og et abonnement der giver adgang til en serviceydelse kan vist godt defineres som en del af produktmsætningen ikke sandt?
 
Det koster 8000 kr. at komme med i Qbic7. Men Qbic7 giver adgang til deres serviceprodukter via et abonnement.
En del af dette indskud betaler for en periode af dette abonnement og man får også udleveret enheder til deres kommunikationsprodukt.
De 8000 er dermed den samlede pris for opstartsmaterialet og udlevering af nogle produkter, samt abonnementet.
Så pengene går altså ikke til ingenting hverken i ACN eller Qbic7.
 
Begge disse selskaber har desuden bestået tidens test og det i sig selv er en bekræftelse af, at de begge opererer i hht. lovgivningen og dermed er der reelt belæg for at fastslå, at de ikke er pyramidespil.
Begge selskaber har desuden været slæbet i medierne, hvilket som regel udløser en eller anden form for kontrol fra myndighedernes side. - Dette er blevet bevist og nu tænker jeg på et selskab der blev lukket for en rum tid siden (og det gik fandme stærkt).

Hvis myndighederne stadig lader disse to selskaber operere, er det så ikke fair at antage at det er fordi der ikke har været noget kriminelt i gære?
 
 
Men jeg vil give dig medhold i, at hvis størstedelen af omsætningen virkelig skete via startindskudet; så ville det være noget der skulle undersøges omgående. For det er ikke i orden, at nogen som helst pyramideselskaber får lov at operere i Danmark eller noget andet sted. - De ødelægger ryet for de MLM firmaer, der gør tingene rigtigt og i hht. loven.
 
Mvh.
 
James
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 67
Skrevet kl. 23:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej James

Det kan da godt være at ACN kun har ca.1% af det danske marked, men lad os bare antage at jeg er ACN-formidler. Jeg går ud og finder 10 kunder i min nærmeste vennekreds, jeg synes at det er meget sandsynligt at flere af vennerne også kender hinanden og ringer til hinanden. Så på den måde kommer procenten nok meget højere op i min egen kundegruppe, måske 60-80%.

Mht. Qbic7, så misforstår du mig. Jeg ved godt at man får nogle ydelser ud af de 8000kr. man bruger til startpakken. Det jeg mener er at de produkter/ydelser man får for 8000kr. efter min mening ikke er i nærheden af at være 8000kr. værd.

Noget andet er at jeg har læst utrolig mange og tykke bøger om mlm, (også den som Zoltan herinde i dette forum har skrevet) og en fællesnævner for dem alle er at de advarer kraftigt mod mlm selskaber der kræver et stort startgebyr for en varer der er meget mindre værd. Det må ikke som sådan koste noget udover de produkter man køber i startpakken som skal have den pålydende værdi.
Fra Vemb
Tilmeldt 18. Sep 05
Indlæg ialt: 635
Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Som mit første indlæg vil jeg gerne lige give min kommentar til spørgsmålet. Selve ACN / Qbic7 vil jeg ikke gøre mig klog på. Har kort stiftet bekendskab med ACN, men droppede det hurtigt.

Omkring pyramidespil, så mener jeg, at en væsentlig faktor at kigge på, er indskuddet. Som nævnt skal dette indskuds størrelse naturligvis holdes op imod den "varer" man modtager. Disse skal gerne modsvare hinanden i udstrakt grad. En anden og i mine øjne lige så væsentlig ting er hvorvidt den der sponsorerer personen ind i forretningen, tjener noget på at denne startpakke bliver solgt. Hvis dette er tilfældet så mener jeg, at vi tangerer pyramidespil. Situationen bliver nemlig, at man kan tjene penge på at "hente nye folk" og ikke i samme grad at man tjener penge på at hjælpe de nye folk til at starte deres egen forretning.
 
Så mit råd til alle der overvejer at gå ind i MLM (hvilket jeg i øvrigt selv er indvolveret i), er at gå uden om selskaber hvor der er en profit ved at få folk til at købe en startpakke.

Medstifter af Marketers.dk - Danmarks Affiliate Marketing Forum

Tilmeldt 29. Aug 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lougan

Rent statistisk set er der intet der tyder på, at alle kan få alle deres venner til at skifte til et andet telefonselskab. - Også selvom det måske er godt.
Så selvom ACN folk kan tale "gratis" til hianden og nogle af deres venner, så vil der efter min mening altid være en størstedel af mennesker, hvor det koster.
Man ringer jo ikke KUN til sine nærmeste og det er ikke alle ens nærmeste der vil skifte selskab.
Jeg kan godt følge din tanke, men jeg tror den er lidt urealistisk i praksis.
 
Mht. Qbic7, så er der tale om produktgrupper indenfor professionel rådgivning, kommunikation og pensionsopsparinger.
Med andre ord er der her tale om nogle produktgrupper af en dyrere markedspris, end f.eks. alm. telefoni og husholdningsprodukter.
Mener du virkelig, at 8000 kr. ikke står mål som startpakke i et firma, der vil tilbyde ubegrænset adgang til 7 felter indenfor rådgivning samt de øvrige produktgrupper. - Nu er denne rådgivning jo næppe et discountprodukt, så jeg vil mene at det virker fornuftigt nok.
 
Derfor kan det være lidt misledende, hvis man kun kigger på kroner og ører og helt glemmer, at sætte beløbet i relation til det relevante produkt. Dermed ikke sagt, at man ikke skal være på vagt overfor urimelig høje indskud.
 
Mvh.
 
James
Tilmeldt 29. Aug 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikael

Velkommen til.
 
Min kommentar til dig er stort set den samme.
Jeg vil blot endnu engang pointere, at en minimal del af bonuserne godt kan ske via det startindskud der lægges.
Men det skal pointeres endnu mere, at dette naturligvis forudsætter at langt størstedelen af indtjeningspotentialet ligger i den reelle produktomsætning.
 
Der er visse faresignaler man skal være på vagt over. Men man skal også passe på, at man ikke tolker disse alt for slavisk og firkantet. Det er nogle vigtige indikatorerer; men der står ikke nogen steder, at det er forbudt at have en indtægtskilde udover produktomsætningen, sålænge produktomsætningen er markant større. Det er selvfølgelig stadig et faresignal, men et faresignal er ikke givet vis en garanti for, at der er tale om et ulovligt selskab.
 
Mvh.
 
James
Fra Vemb
Tilmeldt 18. Sep 05
Indlæg ialt: 635
Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej James,

 
Tak for velkomsten.
Jeg er da glad for at se at vi er stort set enige. Jeg kan godt se dit synspunkt omkring hvordan indskuddet "kan" være en del af bonussen. Jeg mener kun at dette giver en forkert motivation for den der finder nye emner og at det giver konceptet en unødig risiko for at blive stemplet som pyramide.

Medstifter af Marketers.dk - Danmarks Affiliate Marketing Forum

Tilmeldt 29. Aug 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikael

Jeg vil mene både og.
 
Når folk stempler et MLM firma som værende et pyramidespil, så er de sjældent SÅ tekniske omkring det. For de fleste ved jo i virkeligheden ikke hvad der er hvad.
Du skal heller ikke glemme, at i og med selve produktomsætningen udgør størstedelen af indtjeningen. Så vil det kun i minimal grad være indskudet der tjenes på og det vil derfor stadigvæk være den reelle produktomsætning via det netværk man bygger, som man tjener godt på. Så hvis firmaet er rigtigt konstrueret, så skulle det ikke ændre ved motivationen.
 
Mvh.
 
James
Fra Vemb
Tilmeldt 18. Sep 05
Indlæg ialt: 635
Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Men hvis den man får rekrutteret ikke yder en indsats, så vil de aldrig kunne komme og sige at du har tjent på dem

Jeg vil give dig ret i at folk der ser ned på MLM sjældent er særligt tekniske i deres argumenter. Det er dog kun rart, for så er det lettere at lukke munden på dem

Medstifter af Marketers.dk - Danmarks Affiliate Marketing Forum

Side 1 ud af 9 (87 indlæg)