Hejsa Nu har jeg fulgt denne diskussion lidt på sidelinien, men synes at det var tid til også at give min mening med... VÆRDI Når man udvikler et produkt, bør det i min bog altid handle om at skabe noget værdi for en eller anden kunde/interessent. Hvis man ikke gør dette tror jeg simpelthen ikke på produktet, hvorfor skulle der så være et incitament til at bruge produktet? Har I tænkt over hvilken værdi I skaber for: 1) Slutkunden der gerne vil købe noget på nettet? Under punkt et kunne det oplagte argument være at "vi samler det hele et sted". Men i min verden er det det som Google gør. Når jeg ser på hvordan dem jeg kender (og det jeg ved om internet handel) shopper på nettet, så går man til Google som I deres verden er en autoritetet og taster fx. "Hvid læder designer sofa". I løbet at under et sekund har du fået en masse resultater som Google som autoritet har fortalt dig er de bedste for lige dig. Dvs du får intelligent feedback på ganske kort tid. Samme operation hos jer ville tage mere end et minut og I ville muligvis kun kunne byde på en-to relevante shops. Husk også at man langt hen ad vejen vil søge på et produkt for at finde butikken på nettet, ikke så meget lede efter butikken for at derefter at vælge produktet! I shops er produktet kongen (det er lige meget om det er en enkeltmandsvirksomhed på 3. sal på Frederiksberg eller en international koncern der seælger dig varen - sålænge du får en god pris og en god service). Hvad giver I så af værdi til shop ejeren. Well såfremt det lykkedes jer at få trafik via fx jeres tv reklamer, ja så er dette jo oplagt. Jeg vil dog gerne udfordre jer lidt og jeg håber for jeres egen skyld at I måler alt hvad I overhovedet kan komme i nærheden af når I nu bruger grunker på tv reklamer. Prøv fx. bare se på hvor mange der rammer jeres side men som IKKE går videre til en butik. Jeg gik fx. ind på jeres side fordi det lød spændende, men forlod lige så hurtigt igen da i efter 40 sekunder bare lossede mig ind på Bolias hjemmeside (som jeg nok ville have haft lettere ved at finde ved bare at taste "bolia.com" i min browser istedet for at skulle igennem en masse gejl inden). Så... hvilken værdi giver I mig som online shopper? DEN GODE IDE (ER DEN OPFUNDET FØR) Jeg synes faktisk godt om idéen men jeg mener ikke at man kan implementere den pt. Noget andet jeg måske ville spørge mig selv om er: Er denne ide virkelig så unik at ingen andre har fået den før? Øhh nej. Et virtuelt indkøbstorv, som andre også har skrevet, så brændte TDC en del grunker af med Opasia back in the days. Martin Thorborg snakker i en af sine podcasts om det gode ved at have konkurrenter. Hvis du har konkurrenter, er der sikkert et marked :) Jeg har endnu ikke set et "virtuelt shopping center" noget sted på nettet jeg har ment har fungeret. Så hvad er det I kan bidrage med som kan gøre det til en success? Hvis det var så let "bare" at samle en række webshops og lave en grafisk brugerflade, hvorfor har vi så ikke set dette i kæmpe stor stil på nettet? Vi har masser af linkkataloger, men med mindre man hedder Yahoo er det vel ikke rigtigt noget man bruger eller hvor'n?! I min verden er linkkataloger "bare" for SEO. Jeg kender ikke mange der besøger linkkataloger for at finde noget bestemt, nope... de besøger bare Google og har et svar efter et par milisekunder. Jeg kender mennesker som simpelthen tror at Google er internettet! Når jeg siger "åbn din browser" kigger de underligt på mig, men hvis jeg siger "Åbn Google" ved de præcist hvad jeg mener! Så en lille omvej, men... Hvorfor har I ingen konkurrenter på det "virtuelle indkøbscenter/torv" marked?! Og hvis jeg tager fejl og der er gode implementationer af dette, så må I meget gerne linke til dem. AVAILABILITY IS KING Idag skal alting gå hurtigere, vi har ikke samme tålmodighed som før. Det er blandt andet grunden til at vi bare søger efter et produkt i Google og egentlig er ligeglad hvor vi køber det. Det er også grunden til at jeg stadig får langt de fleste nyheder gennem tekst tv istedet fx nyhedsportaler på nettet. Det er så meget hurtigere for mig at skimme hurtigt igennem 30 siders nyheder på tekst tv, end det er at skulle mase mig igennem en nyhedsportal med alle småhistorierne der tager min opmærksomhed, alle de irriterende banner reklamer osv. Jeg ved at der er nogen der er uening, men jeg vil stadig argumentere at jeg kan få al nyhedsstrømmen ind på en dag væsentligt hurtigere end folk der sidder og kigger igennem fx. bt.dk eller tv2.dk. Ved at kigge på tekst tv er der også nogen der har valgt de vigtigste historier for mig og der ikke noget der distrahere mig. Det er iøvrigt også derfor sms er så populært. Ingen troede at folk gad og sidde og fedte på et lille tastatur.... men det gjorde de :) Det er lige ved hånden og meget lettere end at skulle ringe til en person og rent faktisk have en dialog. Nåh, lang historie for at komme med en pointe. For et par år siden var jeg til et foredrag omkring tendenser i den nye generation (dem som er teenagere nu) og en af pointerne var netop "availability", derfor tog jeg den med. Jeg kan desværre ikke huske indlægsholderen, men jeg er meget enig i disse betragtninger. KONKLUSION Så... tre points I kan tage op til efterretning. Jeg tror desværre heller ikke at jeres ide holder, heller ikke med tv reklamer. Når folk finder ud af at de bare bliver ledt videre til eksisterende shops, så tror jeg at de skipper jer. Hvis I skulle gøre een ting, ville jeg fokusere benhårdt på at få skabt noget værdi for de besøgende. Noget der gør at folk hellere vil gå igennem jeres univers end "bare" at søge på Google. (tak til alle jer der kom igennem dette lidt lange indlæg |
SUPER SKREVET mon droningen er færdig med sin nytårstale,Rasmus Lindgren:Hejsa
Nu har jeg fulgt denne diskussion lidt på sidelinien, men synes at det var tid til også at give min mening med...
VÆRDI
Når man udvikler et produkt, bør det i min bog altid handle om at skabe noget værdi for en eller anden kunde/interessent. Hvis man ikke gør dette tror jeg simpelthen ikke på produktet, hvorfor skulle der så være et incitament til at bruge produktet? Har I tænkt over hvilken værdi I skaber for:
1) Slutkunden der gerne vil købe noget på nettet?
2) Shop ejeren som har en shop i jeres univers?Under punkt et kunne det oplagte argument være at "vi samler det hele et sted". Men i min verden er det det som Google gør. Når jeg ser på hvordan dem jeg kender (og det jeg ved om internet handel) shopper på nettet, så går man til Google som I deres verden er en autoritetet og taster fx. "Hvid læder designer sofa". I løbet at under et sekund har du fået en masse resultater som Google som autoritet har fortalt dig er de bedste for lige dig. Dvs du får intelligent feedback på ganske kort tid. Samme operation hos jer ville tage mere end et minut og I ville muligvis kun kunne byde på en-to relevante shops.
Husk også at man langt hen ad vejen vil søge på et produkt for at finde butikken på nettet, ikke så meget lede efter butikken for at derefter at vælge produktet! I shops er produktet kongen (det er lige meget om det er en enkeltmandsvirksomhed på 3. sal på Frederiksberg eller en international koncern der seælger dig varen - sålænge du får en god pris og en god service).
Hvad giver I så af værdi til shop ejeren. Well såfremt det lykkedes jer at få trafik via fx jeres tv reklamer, ja så er dette jo oplagt. Jeg vil dog gerne udfordre jer lidt og jeg håber for jeres egen skyld at I måler alt hvad I overhovedet kan komme i nærheden af når I nu bruger grunker på tv reklamer. Prøv fx. bare se på hvor mange der rammer jeres side men som IKKE går videre til en butik. Jeg gik fx. ind på jeres side fordi det lød spændende, men forlod lige så hurtigt igen da i efter 40 sekunder bare lossede mig ind på Bolias hjemmeside (som jeg nok ville have haft lettere ved at finde ved bare at taste "bolia.com" i min browser istedet for at skulle igennem en masse gejl inden).
Så... hvilken værdi giver I mig som online shopper?
DEN GODE IDE (ER DEN OPFUNDET FØR)
Jeg synes faktisk godt om idéen men jeg mener ikke at man kan implementere den pt. Noget andet jeg måske ville spørge mig selv om er:
Er denne ide virkelig så unik at ingen andre har fået den før?
Øhh nej. Et virtuelt indkøbstorv, som andre også har skrevet, så brændte TDC en del grunker af med Opasia back in the days. Martin Thorborg snakker i en af sine podcasts om det gode ved at have konkurrenter. Hvis du har konkurrenter, er der sikkert et marked :)
Jeg har endnu ikke set et "virtuelt shopping center" noget sted på nettet jeg har ment har fungeret. Så hvad er det I kan bidrage med som kan gøre det til en success? Hvis det var så let "bare" at samle en række webshops og lave en grafisk brugerflade, hvorfor har vi så ikke set dette i kæmpe stor stil på nettet? Vi har masser af linkkataloger, men med mindre man hedder Yahoo er det vel ikke rigtigt noget man bruger eller hvor'n?! I min verden er linkkataloger "bare" for SEO. Jeg kender ikke mange der besøger linkkataloger for at finde noget bestemt, nope... de besøger bare Google og har et svar efter et par milisekunder. Jeg kender mennesker som simpelthen tror at Google er internettet! Når jeg siger "åbn din browser" kigger de underligt på mig, men hvis jeg siger "Åbn Google" ved de præcist hvad jeg mener!
Så en lille omvej, men... Hvorfor har I ingen konkurrenter på det "virtuelle indkøbscenter/torv" marked?! Og hvis jeg tager fejl og der er gode implementationer af dette, så må I meget gerne linke til dem.
AVAILABILITY IS KING
Idag skal alting gå hurtigere, vi har ikke samme tålmodighed som før. Det er blandt andet grunden til at vi bare søger efter et produkt i Google og egentlig er ligeglad hvor vi køber det.
Det er også grunden til at jeg stadig får langt de fleste nyheder gennem tekst tv istedet fx nyhedsportaler på nettet. Det er så meget hurtigere for mig at skimme hurtigt igennem 30 siders nyheder på tekst tv, end det er at skulle mase mig igennem en nyhedsportal med alle småhistorierne der tager min opmærksomhed, alle de irriterende banner reklamer osv. Jeg ved at der er nogen der er uening, men jeg vil stadig argumentere at jeg kan få al nyhedsstrømmen ind på en dag væsentligt hurtigere end folk der sidder og kigger igennem fx. bt.dk eller tv2.dk.
Ved at kigge på tekst tv er der også nogen der har valgt de vigtigste historier for mig og der ikke noget der distrahere mig.
Det er iøvrigt også derfor sms er så populært. Ingen troede at folk gad og sidde og fedte på et lille tastatur.... men det gjorde de :) Det er lige ved hånden og meget lettere end at skulle ringe til en person og rent faktisk have en dialog.
Nåh, lang historie for at komme med en pointe. For et par år siden var jeg til et foredrag omkring tendenser i den nye generation (dem som er teenagere nu) og en af pointerne var netop "availability", derfor tog jeg den med. Jeg kan desværre ikke huske indlægsholderen, men jeg er meget enig i disse betragtninger.
KONKLUSION
Så... tre points I kan tage op til efterretning. Jeg tror desværre heller ikke at jeres ide holder, heller ikke med tv reklamer. Nåh folk finder ud af at de bare bliver ledt videre til eksisterende shops, så tror jeg at de skipper jer. Hvis I skulle gøre een ting, ville jeg fokusere benhårdt på at få skabt noget værdi for de besøgende. Noget der gør at folk hellere vil gå igennem jeres univers end "bare" at søge på Google.
(tak til alle jer der kom igennem dette lidt lange indlæg
)

Nå lidt jysk humor oven på en god debat....
vh preben