Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

YouTube Tester 1.024 forskellige forsider og fik 15% flere signups med GWO

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 15. Dec 08
Indlæg ialt: 899
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 11 person

Hej Alle. 

Jeg ved godt at jeg taler til et fåtal der kender til og udføre forsøg med Google Website Optimizer (GWO), men ved du ikke hvad det er, kan du måske tjene gode penge efter at have læst det her (der kommer en lille introduktion til GWO senere i indlæget).

YouTube tester 1.024 forskellige opsætninger med GWO og får 15% flere signups. 

YouTube har udført hvad jeg i hvert fald vil betegne som det måske største eksperiment med google website optimizer, nemlig 1.024 forskellige varianter af tekst og udsende for at se hvilket et ville give det største antal tilmeldte brugere. Du kan læse om selve testen her

Hvad i alverden har det med mig at gøre!

YouTube kan selvfølgelig lave sådan et kæmpe eksperiment fordi de har så mega meget trafik, men du kan altså også lave eksperimenter på din hjemmeside eller webshop der kan betyde penge lige ned i lommen på dig. 

For det første er google website optimizer gratis, for det andet gør den alt det kedelige for dig. Dvs du behøver ikke hyre et bureau der har en eller flere statistikere ansat til at fortælle dig om forsøget nu er statistisk signifikant nok (de ord bliver jeg aldrig du's med lige meget hvor mange gange jeg hører det fra statistikere) - det gør GWO for dig. 

Du skal bare koncentrere dig om det du gerne vil teste. 

Lad os for en god ordens skyld lave et tanke-eksperiment. Du har en e-shop hvor du sælger Kaffekopper med indbygget varme i bunden så den ikke bliver kold. Du har en prissætning på 99 kroner fordi det synes du er en god pris.

Du sælger ok, og konkurrenterne har samme udsalgspris. Men er prisen optimal? Du ved at du kan ikke gå længere ned end 79 kr. uden at der ikke er penge nok til el, varme og vand. Nu kan du køre en test på din prissætning. Med google website optimizer du kan have den til at køre en split test (den mest basale) mellem for eksempel 99 kr. og 79 kr. eller du kan sætte en multivarians test op (test af flere end 2 forskelligheder) og teste 79 kr, 99 kr, 119 kr & 149 kr. 

Hvem ved, måske viser testen at du sælger 3 gange så meget med 79 kr. i pris, eller måske at du ikke mister noget salg ved en pris på 149 kr. Derved kan du -optimere- din forretningsgang på det område. 

Så hvordan kommer jeg i gang. 

Start på Google Website Optimizer og opret en konto til dit website. Det er selvfølgelig ikke sikkert du kan udføre eksperimenter på din e-handelsløsningsplatform men hvis du er i tvivl kontakt din udbyder og få evt. hjælp til netop din platform. 

Jeg håber du bliver så engageret i at forbedre din e-handelsløsning som jeg er, og her er GWO et godt og solidt værktøj til at få FAKTA om de ting man tester. 

-Karsten

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:12

Hej Karsten,

Synd at du gemmer dette meget inspirerende indlæg væk i en debattråd. Det kunne snildt have holdt et blogindlæg og måske dermed fået den opmærksomhed som indlægget fortjener.

Lad mig bare indrømme, at jeg hører til det flertal som ikke bruger eller kender tilstrækkeligt til GWO. Men der er i mit sind ingen tvivl om, at det er et stærkt værktøj som fortjener meget mere opmærksomhed end det har fået.

Dit indlæg har sammen med det "berømte" indlæg om test af farver på knapper tricket mig til at afsætte tid og ikke mindst ressourcer på at undersøge hvordan vi bedst muligt selv kan gøre brug af GWO.

Henrik

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 16:18

Hej Karsten

Jeg syntes du skal smide det i Amino Wiki og lave en "Google Website Optimizer". Jeg kan godt gøre det for dig, men så får jeg credit og det syntes jeg du skal have.
Tak for et super indlæg!

Dbh Martin

Fra København N
Tilmeldt 3. Mar 08
Indlæg ialt: 1611
Fra  Amino ApS Dinero Skrevet kl. 16:22

Ja, det er et genialt indlæg. Kopier det over i wikien.

Jeg er på Facebook, Tumblr og App.net.

Fra København S
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 406
Fra  catch! Skrevet kl. 17:31

I forhold til GWO, hvordan udfører du så prisdifferencieringen i praksis? Ét er at skrive det på landing-page'n, nogen andet er at sørge for, at prisskiftet går igen over hele sitet...

Gratis online magasin for bartendere på bartendermagasinet.dk - blandt andet med opskrifterne på nogle af verdens bedste drinks.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:29

Karsten, der er en del af dine links i indlægget der ikke virker - dels er et par af de sidste URL'er forkerte, og så har du glemt http:// på nogle af de andre.

Specielt savnede jeg personligt linket til "Et godt online tutorial (engelsk) om at teste med GWO", som jeg da gerne lige ville se :)

Fra København
Tilmeldt 15. Dec 08
Indlæg ialt: 899
Skrevet kl. 19:59

Hold da fest det er dejligt med noget ros!

- Tak til dem der fandt mit indlæg så godt, jeg skrev det sådan set bare fordi jeg godt kunne tænke mig at dele min glæde med jer. 

Og Mikkel -du er en snu ræv- havde jeg vidst det ville få så meget opmærksomhed, havde jeg lige løbet URL'sene igennem før jeg postede, og derefter glemte alt om det, indtil tidsbegrænsningen for redigering var løbet :)

Jeg har oprettet en wikipost om det på jeres opfordring og til Mikkels ære, har jeg lavet det med RIGTIGE URLS, og et par flere cases og gode ressourcer. 

Ha'en rigtig dejlig weekend :)

-Karsten

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 20:47

Hej Karsten

Super indlæg, jeg havde selv fornøjelsen at være til Webshop ERFA, hvor Morten Vadskær fremviste GWO. Som dælen hvor er det et sejt værktøj, og man må sige Morten havde sat sig godt og grundigt ind i det.

En af de ting han nævnte var, at det rent faktisk er ulovligt at teste på pris, så det skal man nok varer med at følge dit eksempel.

Jeg har brugt lidt af formiddagen, på at læse techie guide til GWO, og det viser sig at det ser rigtigt let ud for os shop-leverandører at integrere med GWO, så mon ikke vi snart ser split-test funktionalitet i de forskellige shopløsninger, meget snart, vi har ihvertfald puttet det på udviklingsplanen. Og tidsestimatet er under 2 dage. Sørme fedt, af Google at stille den slags værktøjer gratis til rådighed!!! (Så slipper jeg også for at læse op på hypotese prøvning)

GWO brug den før din konkurrant :-)

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 21:35

Jeg kan se, at der er kommet en del forbedringer til GWO siden sidst jeg forsøgte mig med det. Dengang var det godt nok skidt. Ser lidt bedre ud nu :)

Der er dog mange ting, som man næsten kun kan teste ordentligt, hvis man bygger et test-system ind i sit publicerings-system - herunder forskellige style sheets, priser, produktvarianter osv - ting der kræver at de forskellige variationer der skal testes reflekteres i back end systemerne.

I princippet ser implementeringen enkel nok ud - problemet er, hvis man arbejder med en publiceringsplatform, hvor tracking script til Google Analytics allerede er implementeret og håndteres fra nogle lokale funktioner. For at få det til at virke på den type platforme, skal der laves et par "hacks" så de (test-) side-specifikke tilføjelser til GA tracking scriptet kan indsættes.

Et andet problem er, at det ikke er altid er alle tekstelementer på en side, der kan redigeres voa HTML - som det kræves for at sætte "Sideafsnit" ind. Det drejer sig f.eks. typisk om OVERSKRIFT og TEASER flter.

Samme problem opståpr også, når sider er opbygget af flere dynamiske elementer - hvilket de fleste websites baseret på moderne publiceringssystsmer vil være. Det kan f.eks. være navigeringselementer, footer eller andre faste eller variable elementer på siderne. Disse vil normalt ikke kunne redigeres direkte på den enkelte side og derfor kan der ikke indsættes "Sideafsnit" omkring dem - og dermed teste dem.

Alt ovenstående kan dog teknisk set sagtens løses - hvis din leverandør gider at gøre det eller hvis det er noget du selv kan fikse.

Alt ovenstående har med multivariant testing at gøre. Jeg har ikke kigget nærmere på hvordan de håndterer A/B testing endnu, men tilsyneladende er det fortsat med unikke URL'er som varianter og det er jeg bestemt ikke vild med!

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 21:46

Mikkel deMib Svendsen:
Alt ovenstående kan dog teknisk set sagtens løses - hvis din leverandør gider at gøre det eller hvis det er noget du selv kan fikse.

Hej Mikkel

Har I overvejet GWO til Redpitt? Eller måske kan det allerede bruges til systemet?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)