Hej Alle. Jeg ved godt at jeg taler til et fåtal der kender til og udføre forsøg med Google Website Optimizer (GWO), men ved du ikke hvad det er, kan du måske tjene gode penge efter at have læst det her (der kommer en lille introduktion til GWO senere i indlæget). YouTube tester 1.024 forskellige opsætninger med GWO og får 15% flere signups.YouTube har udført hvad jeg i hvert fald vil betegne som det måske største eksperiment med google website optimizer, nemlig 1.024 forskellige varianter af tekst og udsende for at se hvilket et ville give det største antal tilmeldte brugere. Du kan læse om selve testen her Hvad i alverden har det med mig at gøre!YouTube kan selvfølgelig lave sådan et kæmpe eksperiment fordi de har så mega meget trafik, men du kan altså også lave eksperimenter på din hjemmeside eller webshop der kan betyde penge lige ned i lommen på dig. For det første er google website optimizer gratis, for det andet gør den alt det kedelige for dig. Dvs du behøver ikke hyre et bureau der har en eller flere statistikere ansat til at fortælle dig om forsøget nu er statistisk signifikant nok (de ord bliver jeg aldrig du's med lige meget hvor mange gange jeg hører det fra statistikere) - det gør GWO for dig. Du skal bare koncentrere dig om det du gerne vil teste. Lad os for en god ordens skyld lave et tanke-eksperiment. Du har en e-shop hvor du sælger Kaffekopper med indbygget varme i bunden så den ikke bliver kold. Du har en prissætning på 99 kroner fordi det synes du er en god pris. Du sælger ok, og konkurrenterne har samme udsalgspris. Men er prisen optimal? Du ved at du kan ikke gå længere ned end 79 kr. uden at der ikke er penge nok til el, varme og vand. Nu kan du køre en test på din prissætning. Med google website optimizer du kan have den til at køre en split test (den mest basale) mellem for eksempel 99 kr. og 79 kr. eller du kan sætte en multivarians test op (test af flere end 2 forskelligheder) og teste 79 kr, 99 kr, 119 kr & 149 kr. Hvem ved, måske viser testen at du sælger 3 gange så meget med 79 kr. i pris, eller måske at du ikke mister noget salg ved en pris på 149 kr. Derved kan du -optimere- din forretningsgang på det område. Så hvordan kommer jeg i gang.Start på Google Website Optimizer og opret en konto til dit website. Det er selvfølgelig ikke sikkert du kan udføre eksperimenter på din e-handelsløsningsplatform men hvis du er i tvivl kontakt din udbyder og få evt. hjælp til netop din platform.
Jeg håber du bliver så engageret i at forbedre din e-handelsløsning som jeg er, og her er GWO et godt og solidt værktøj til at få FAKTA om de ting man tester. -Karsten
|
Hej Karsten,
Synd at du gemmer dette meget inspirerende indlæg væk i en debattråd. Det kunne snildt have holdt et blogindlæg og måske dermed fået den opmærksomhed som indlægget fortjener.
Lad mig bare indrømme, at jeg hører til det flertal som ikke bruger eller kender tilstrækkeligt til GWO. Men der er i mit sind ingen tvivl om, at det er et stærkt værktøj som fortjener meget mere opmærksomhed end det har fået.
Dit indlæg har sammen med det "berømte" indlæg om test af farver på knapper tricket mig til at afsætte tid og ikke mindst ressourcer på at undersøge hvordan vi bedst muligt selv kan gøre brug af GWO.
Henrik