Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Defination af MLM

Side 5 ud af 6 (52 indlæg)
Tilmeldt 13. Aug 05
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 02:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg behøver vel ikke skrive det, men gør det nu alligevel - jeg er helt enig i indlægget fra James - vi må have svaret på nogenlunde samme tidspunkt, da jeg ikke så dit indlæg før end mit svar...!?

Jeg kan forstå, at Palle Toft er forhandler hos ''Nu Skin Enterprises''...!?

Men hvilket NM-firma samarbejder du med James - bare for at være nysgerrig...!?

Tilmeldt 29. Aug 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 03:42

Hej Krabsen

Nu er det ikke fordi der skal være noget hemmelighedsklammeri. Jeg mener bare ikke, at det er specielt relevant at oplyse. Jeg ønsker blot at fremme forståelsen af, hvad MLM er for dem der ikke ved det.
Som jeg ser det, så overflødiggører dette hvilket firma jeg arbejder med og hvilke produkter jeg ser muligheder i at formidle.

Jeg ønsker ikke, at folk skal tænke at jeg har valgt at arbejde med "det" firma, fordi alle de "andre" ikke er gode nok.
Dette er slet ikke tilfældet og jeg har tidligere nævnt, at man bør finde det firma, som har de produkter og det koncept der passer til dem.
Det der føles rigtigt for mig, føles ikke nødvendigvis rigtigt for dig.

En primær pointe jeg vil komme med er; at hvis du forstår MLM og hvordan du skal arbejde med det, så kan du få succes med stort set hvilket som helst MLM firma.

Til det skal siges, at jeg søger at balancere fornuftigt imellem ligheder og forskelligheder i de forskellige firmaer.
Alle firmaer rummer forskellige positive og mindre positive aspekter - dette er forskellen.
Ligheden ligger i den markedsføring de har valgt og det er den jeg primært ønsker at føre debat om.

Noget helt andet...

Det koster jo typisk noget "udover en evt. produktpakke" at starte i de fleste koncepter.
Det burde sige sig selv, at der er visse administrative udgifter forbundet med driften og vedligeholdelsen af alle de omfangsrige detaljer. Der bliver udleveret startmateriale og noget mange glemmer er, at der også er en sponsor der bruger tid på at lære dig op.

Kan vi ikke her og nu blive enige om, at disse penge ikke går til "ingenting". Giv nu slip på de pyramidelignende fordømmelser.
Hvis du virkelig vil tjene penge, så indebærer det som regel en investering af din tid og dine penge.
For at tjene penge, skal du bruge penge. Intet vover intet vinder osv. i den dur...

For mit vedkommende, så ville jeg hellere arbejde med et firma der krævede 15.000 kr. i startindskud fremfor et firma, hvor det er gratis at deltage.

Dette siger jeg fordi, at folk der gratis melder sig ind i noget. De deltager ikke nær så seriøst som dem, der tager en mere bevidst beslutning og investerer et antal kroner.
Jo mere folk har ude, jo mere motiveret er de for at få det hjem igen.
Har de intet ude - ja *bummelum*, så triller de tommelfingre og ser tiden an.
Sådan er folk bare generelt indrettet og derfor mener jeg, at et relativt stort indskud giver større muligheder for at opbygge en seriøs organisation i firmaet.

Det vigtigste er som nævnt bare, at den primære indtægtskilde er den produktomsætning der må og skal finde sted.
Der skal smides penge på bordet for at komme i gang og personligt ønsker jeg det ikke anderledes.

Mvh.

James
Tilmeldt 13. Aug 05
Skrevet kl. 04:29

Hej James

Igen er jeg helt enig.

De 5000,- som jeg nævnte var blot et rimelig sted at starte efter min mening.

Men alle 4-cifrede beløb er efter min mening en investering / et beløb, som ''hver mand'' kan betale under at gå på røven.

Hvis man kommer op i 5-cifrede beløb, så KAN det være et betydeligt engangsbeløb for en almindelig dansker.

Men jeg vil under ingen omstændigheder lægge mig fast på noget bestemt beløb.

Det, der er vigtigt efter min mening, er muligheden for at tjene sin investering hjem igen - altså hvilke gulerødder, som NM-firmaet har lagt ind i sin kompensationsplan...!?

Fx så er det ingen hemmelighed at hos ACN, som jeg samarbejder med, er der et opstartsgebyr på 3000,- kr. - til gengæld er der mulighed for at tjene beløbet/investeringen hjem igen i form af en kundebonus, hvis altså man (sammen med sin sponsor/upline) inden 30 dage har formidlet/fundet 20 telefonkunder.

Så har man en gulerod / et mål fra starten af - nemlig at formidle disse 20 kunder.

Nogen (udadvendte?) har i forvejen en stor omgangskreds, så det ikke er noget problem.

Andre (indadvendte?) skal kæmpe mere for det, - men som udgangspunkt har alle med de samme startbetingelser.

Hvor mange det lykkedes for, ved jeg ikke - men jeg vil skyde på, at det er mere end halvdelen.
(Der er i øvrigt også en kundebonus for 10 kunder).

Dette kan sidestilles med en produktbaseret NM-forretning, at man køber en startpakke med produkter for 3000,- kr. og at man så skal have solgt alle disse produkter inden en måned - ellers udløber de og er usælgelige...!?

Men James har ret i, at de grundlæggende principper for alle NM-forretninger overordnet set er de samme, - der kan så være forskelligt slags kød/produkter på skelettet...!?

At sammenligne en NM-forretning med en slags mini-franchise er således efter min mening ikke en helt tosset sammenligning...!?

Nu er jeg begyndt at gentage mig selv - så må jeg hellere stoppe...!?

Tilmeldt 29. Aug 05
Skrevet kl. 04:46

Hej Krabsen

For en god ordens skyld vil jeg lige nævne, at jeg personligt også ville mene at 15.000 bananer ville være lige i overkanten. Men de fleste har nok allerede regnet ud, at jeg blot valgt 2 yderligheder for at illustrere en pointe.

Holdbarheden på de fysiske produkter er såvidt jeg ved god nok til, at man snildt kan nå at forbruge sin opstartspakke inden den forgår. Selvom direkte salg i mange MLM konceper er et aspekt, så vil jeg igen pointere at dette aspekt ikke er hvad MLM går ud på.

Kort sagt er der begrænsninger for, hvor hurtigt du kan løbe for at afsætte for X antal kr. produkter.
MLM bygger på den filosofi, at det er bedre at få en lille bid af hvad 100 mennesker forbruger. End at få en stor bid af hvad man selv forbruger og kan sælge.

MLM går ud på, at afdække et allerede eksisterende behov. Jeg ville personligt fokusere meget på dette og jeg ville 10 gange hellere have en person ind i mit netværk som fast kunde, end jeg ville bruge tid om og om igen på, at hive fat i vedkommende for at sælge mere.
Ideen skulle jo gerne være, at folk får en besparelse på de produkter de køber og kvaliteten af disse gør oftest, at produkterne i sig selv er attraktive og værd at købe.
Jeg ville kort sagt kun investere i et varelager, hvis jeg virkelig virkelig fandt personlig nydelse og fornøjelse i at sælge produkter... det gør jeg så ikke, men det er der altså andre der synes vældigt godt om.
Styrken i MLM ligger i høj grad i den organisation man bygger. Direkte salg af produkter bidrager ikke til dette og derfor bør man passe på ikke at fokusere for meget på denne mulighed, hvis man ønsker at opbygge en succesfuld forretning for sig selv og sine downlines.

Mvh

James
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:55

Hej James og Krabsen,

Jeg kan forstå at I er rivende uenige med mig. Derfor vil jeg gerne uddybe mine argumenter.

1) En hver form for indmeldelsesgebyr uden tilbagebetalingsgaranti i en pyramidestruktur er pyramidespil.

2) et indmeldelsesgebyr uden tilbagebetalingsgaranti kan ikke retfærdiggøres af påstande om administrationsgebyr og lignende.

3) En etisk MLM virksomhed og deres tilknyttede repræsentanter - eller hvad faen vi nu hedder - skal have HELE deres indtjening ind igennem salg af profitbelagte produkter og/eller serviceydelser.

4) Et indmeldelsesgebyr uden tilbagebetalingsgaranti retfærdiggøres ikke af en øget motivation hos den nyindmeldte.

5) MLM er IKKE franchise. Franchise konceptet bygger ikke på en pyramidestruktur, hvorfor der heller ikke kan genereres indtjening gennem eksponentiel tilknytning som 2, 4, 8, 16, 32 etc.

6) Det er ikke noget argument at I begge synes det er helt i orden at acceptere indmeldelsesgebyr uden tilbagebetalingsgaranti.

Tja... Jeg kender ikke de virksomheder I arbejder med. Har kun kendskab på anden hånd, så jeg har ikke været ude i noget med at kritisere en virksomhed eller jer for den sags skyld. Føler I det må det være for egen regning. 
Tilmeldt 29. Aug 05
Skrevet kl. 12:04

Hej Palle

Sikke noget sludder!

Inden du beder os fremlægge argumenter burde du selv smide nogle brugbare på bordet.

Du har meget at lære om MLM. Langt mere end jeg troede. 

James
Tilmeldt 29. Aug 05
Skrevet kl. 12:33
Dato: 9/15/2005 9:55:12 AM Forfatter: Palle Toft

Hej James og Krabsen,

Jeg kan forstå at I er rivende uenige med mig. Derfor vil jeg gerne uddybe mine argumenter.
1) En hver form for indmeldelsesgebyr uden tilbagebetalingsgaranti i en pyramidestruktur er pyramidespil.

Et eksisterende tilmeldingsgebyr gør ikke MLM til et pyramidespil.
Dette står sort på hvidt i pyramidespilsloven - læs den igen.

Dat 9/15/2005 9:55:12 AM Forfatter: Palle Toft
2) et indmeldelsesgebyr uden tilbagebetalingsgaranti kan ikke retfærdiggøres af påstande om administrationsgebyr og lignende.

Dette runder ind omkring fortrydelsesretten. Da de forskellige MLM firmaer opererer i hht. loven, er der naturligvis fortrydelsesret og indmeldingsgebyret kan refunderes i de firmaer jeg har kigget ind på og desuden også i det firma jeg arbejder med. - Det der evt. ikke kan refunderes er brugte produkter, men det er nok de færreste der får pengene tilbage for en tom shampoo i netto.

3) En etisk MLM virksomhed og deres tilknyttede repræsentanter - eller hvad faen vi nu hedder - skal have HELE deres indtjening ind igennem salg af profitbelagte produkter og/eller serviceydelser.

Fakta er, at omsætningen skal ske PRIMÆRT via produktomsætningen. Dette er ikke vil ikke sige udelukkende, men som sagt primært. Ergo er det naturligvis indmeldingsgebyret, der fungerer som sekundær.
Dette står i pyramidespilsloven. Læs den og lær den - det burde du faktisk allerede på nuværende tidspunkt.

4) Et indmeldelsesgebyr uden tilbagebetalingsgaranti retfærdiggøres ikke af en øget motivation hos den nyindmeldte.

Dette var ingen retfærdiggørelse, men et udtryk for mit syn på det. Jeg mener ikke selv, at jeg giver udtryk for andet - ret utvetydigt oven i købet. Hvis dette er blevet misforstået, så har du formegentlig ønsket at misforstå.

5) MLM er IKKE franchise. Franchise konceptet bygger ikke på en pyramidestruktur, hvorfor der heller ikke kan genereres indtjening gennem eksponentiel tilknytning som 2, 4, 8, 16, 32 etc.

Et franchise koncept er en skræddersyet forretningsmulighed typisk baseret på almindelig forretning, hvor man går ind i butikken, køber og går igen. Dette var ikke den parallel der drog - paralellen ligger i, at der er tale om et skræddersyet forretningskoncept, som man tager del i via en investering. - Hvordan du kan misforstå dette så voldsomt undrer mig.

6) Det er ikke noget argument at I begge synes det er helt i orden at acceptere indmeldelsesgebyr uden tilbagebetalingsgaranti.
Tja... Jeg kender ikke de virksomheder I arbejder med. Har kun kendskab på anden hånd, så jeg har ikke været ude i noget med at kritisere en virksomhed eller jer for den sags skyld. Føler I det må det være for egen regning.

Du skal ikke bryde dig om, at lægge ord i munden på mig.
Jeg føler mig personligt "angrebet" af dig af god grund. Du vælger pludselig at gå i offensiv af en eller anden årsag og du skal bare vide at din "min forretning er etisk og alt andet er noget ulovligt lort" ikke vil blive toll
Tilmeldt 29. Aug 05
Skrevet kl. 12:48

og

http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/gebyr/
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:57

Hej igen James,

Øhhh... Ikke for noget, men kender du det ordsprog der siger: "Den hund, der hyler, har stenen ramt".

Dit udmærkede debatoplæg - det oprindelige på side 1 - er jo et debatoplæg om defination af MLM. Det er det jeg prøver på, men kan godt se at jeg samtidig kalder på nogle følelser hos dig.

Jeg kender, som tidligere skrevet, ikke de virksomheder, du og Krabsen arbejder for så jeg må stole på, at de oplysninger du kommer med er rigtige. Når du siger, at der er en fortrydelsesret hos din MLM virksomhed er alting jo i sin skønneste orden og der er således ingen grund for at sende mig på ABC kursus og lignende.

Fordi omsætningen i en MLM virksomhed, efter forbrugerombudsmandens mening, primært skal ske gennem produkt/service salg, udelukker det ikke at jeg kan have en anden mening; nemlig at AL indtjening for en MLM virksomheden og de tilknyttede repræsentanter skal ske gennem produkt/service salg.

Det er muligt, at et stort stort refunderbart indmeldesgebyr motiverer, men jeg finder stadig at denne form for motivation er negativ. Bevæggrunden for at fortsætte er muligvis på et tidspunkt beskyttelse af egen investering. Det er ikke den ånd jeg ønsker hos min downline. Hvis det ikke virker for dem eller de ikke kan motiveres positivt, enten af sig selv eller mig eller min upline, er der nok heller ingen grund til at fortsætte. Dette her er min mening, men jeg kan godt se at andre kan have lige så gode meninger af den grund. Så det er lidt ligesom: Jeg synes rød er flot. Nej jeg synes derimod blå er flot.

Jeg har lidt svært ved at se logikken i dit svar vedr. franchise koncepter. Vil du venligst uddybe. Egentlig tror jeg vi mener det samme.

Jeg er ked af, at du føler dig personligt angrebet af mig. Det er ikke min hensigt. Jeg forventer ikke total enighed fra mine medmennesker og mener det er en anelse naivt at tro, at når vi var så rørende enige på nogle punkter, så var vi det nok også på de andre. Det har denne meningsudvæksling da også bevist at vi ikke er.
Tilmeldt 13. Aug 05
Skrevet kl. 21:15
Dato: 9/15/2005 4:56:46 PM Forfatter: Palle Toft

Fordi omsætningen i en MLM virksomhed, efter forbrugerombudsmandens mening, primært skal ske gennem produkt/service salg, udelukker det ikke at jeg kan have en anden mening; nemlig at AL indtjening for en MLM virksomheden og de tilknyttede repræsentanter skal ske gennem produkt/service salg.

Palle for katten - tråden startede med en DEFINITION af NM / MLM og derfor dragede jeg bl.a. forbrugerombudsmandens mening ind i debatten - det nytter således IKKE, at du drager din egen personlige mening / definition ind i debatten - med mindre du har har været med til at grundlægge MLM i tidernes morgen og derfor har patent på definitionerne...!?

Kendetegnet for NM / MLM er, at omsætningen og overskuddet til NM-firmaet og NM-repræsentanten PRIMÆRT skal komme fra ''Direkte Salg'' af produkter eller serviceydelser m.m.

---------------------------------------------------------------------------------------
Og når jeg nævner ''Direkte Salg'', så skal det ikke tages bogstaveligt - jeg betragter det mere som et begreb for NM-industrien, altså at omsætningen helt nede på jorden kommer fra nogle produkter. Så kan man diskutere, om ens eget forbrug er direkte salg (kan man sælge til sig selv).

Dette begreb ''Direkte Salg'' er det eneste punkt, hvor James og jeg går lidt forbi hinanden. Jeg tror nu for så vidt, at vi er enige - vi skriver bare lidt forbi hinanden...!?

Fx hos ACN er det et indirekte salg, da man som repræsentant henviser kunderne til ACN og der er således ikke noget salg/køb imellem kunden og repræsentanten.
I Danmark er der ca. 100.000 rene ACN-kunder på fastnettelefoni fordelt på ca. 2000 repræsentanter.

ACN anbefaler at repræsentanterne fordeler deres tid 50/50, dvs. halvdelen af tiden bør bruges på at formidle personlige kunder og repræsentanter - og den anden halvdel bør bruges til at hjælpe sin downline med at formidle personlige kunder og repræsentanter.

Hos ACN er ''ren kunde''/repræsentant-raten ca. 50:1. Mens andre NM-firmaer er den måske 1:1.
Hos Amway er raten ca. 10:1. Jeg fik i hvert fald at vide som IBO''er, at det i praksis ville være svært at servicere mere end ca. 10 rene kunder.
Hos ACN er der repræsentanter, der har mere end 200 personlige rene kunder. dette kan selvfølgelig kun lade sig gøre i ''Referral Marketing'', da begrebet ''Direkte Salg'' sker som en engangshenvisning - og selve salget er indirekte.

Jo større rate desto mere fokus vil der være på begrebet ''Direkte Salg'' - omend at dette salg kan ske indirekte fx via henvisning

Jeg håber ikke at jeg har trådt for meget vande omkring begrebet ''Direkte Salg''.
OBS. Jeg pointerer lige, at jeg i det ovenstående har bidraget med min personlige betragtninger - jeg aner således ikke, hvad definitionen på ''Direkte Salg'' er...!?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tilbage til definitionen af NM / MLM.
I princippet er primært mere end 51 % - men for at være på den ''sikre side'' så nævnte jeg mindst 95 % og helst 99 %, dvs. at opstartslicensen udgør højst 1 % af omsætningen / overskuddet.

At man har en anden subjektiv mening rokker jo ikke ved dette objektive faktum...!?

Jeg må hellere stoppe her...!?
Side 5 ud af 6 (52 indlæg)