Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan får jeg min bog til at blive solgt i boghandlerne?

Side 1 ud af 4 (35 indlæg)
Fra Hvissinge
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 120
Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kære Aminoer. Jeg er igang med at udgive min første bog ved navn "Return on Involvement"på eget forlag (som jeg også har skrevet om i dette indlæg). Dog er der et spørgsmål som jeg har svært ved at gennemskue - hvordan jeg får min bog til at blive solgt i boghandlerne (on og offline). Bogen bliver leveret på min adresse, men jeg kan ikke gennemskue hvordan den kommer herfra også ud i handlen. Hvordan finder boghandlerne ud af at den eksisterer og tager beslutning om at det er noget de gerne vil bestille hjem og sælge ?

glæder mig til at høre hvilke erfaringer i har med dette =)

venligst

Henriette Weber

Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Indlæg ialt: 1525
Fra  Billigt Speak Uforklarbar v/Anja Lysholm Skrevet kl. 23:05

Har du fundet et svar på det?

Jeg har desværre ingen erfaring med det da jeg har valgt at bruge NBC, men jeg savner nu stadig at nogle flere boghandlere bestiller mine bøger hjem så folk har mulighed for at blive fristet til at købe dem i butikken, i stedet for at det er enkelte kunder der har læst om bøgerne, der får dem bestilt hjem ét eksemplar ad gangen. Større forlag har jo sælgere der kører rundt og præsenterer deres bøger, men sådan en har jeg ikke råd til med mindre jeg kan finde en der kan nøjes med provision. Og jeg har muligvis ikke ledt ihærdigt nok. ;-) Jeg burde naturligvis selv tage rundt med mine produkter som en ægte ihærdig iværksætter, men bare jeg tænker på direkte salg, så begynder jeg allerede lede efter et hul at gemme mig i... Confused

Så jeg læser lige med i tråden her og håber der kommer nogen forbi med noget erfaring at dele ud af.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:22

Når du registerer bogen med ISBN-nummer, kommer den på boghandlerlisten, så de ved, at den eksisterer. Men derfra og til at de køber den er der, som Anja nævner, meget langt.  Min "gamle" bogserie, Franciskanerserien, blev kun købt af få boghandlere, bibliotekerne købte flere. Og selvom jeg ikke kender den nøjagtige statistik fra "Din første medarbejder", som blev udgivet på Børsens Forlag, er det ikke min fornemmelse, at boghandlerne har stået for den største del af salget. Som i øvrigt ikke har været fantastisk.

"Bogen om fradrag" udkommer (bl.a. derfor) på eget forlag på mandag. Bøgerne er ankommet og bliver pakket fredag, så de, som har forudbestilt, får den mandag - altså på udgivelsesdagen.  Samtidig skal jeg nu skrive en pressemeddelelse, for det er mit indtryk, at forespørgsler efter omtale i avisen rykker lidt på boghandlerne. Jeg har skrevet fradragsbogen sammen med en revisor for Næstved. Derfor sender jeg anmeldereksemplarer til store aviser og så et par lokale i Næstved.

Jeg har selv fået (men ikke afprøvet) det råd, at tilbyde boghandlerne to procentsatser: En procentsats ved køb af enkelteksemplarer og en større procentsats ved køb af f.eks. 5 eller 10 eksemplarer. Men der er ikke mulighed for at skrive det på skemaet, når man anmelder bogen, så jeg har ikke gjort noget ved det. Men selvfølgelig er boghandlerne mere tilbøjelige til at forsøge at sælge bogen, hvis de får en stor avance.

Fra Hvissinge
Tilmeldt 26. Feb 08
Skrevet kl. 08:14

hej igen - og tak for jeres svar. Jeg skrev en blogpostmin blog på erhvervsbladet omkring hvorfor jeg syntes at man skulle selvudgive

Hvorefter i kommentarerne der kom en diskussion om hvordan man gjorde det, og der er mange der ikke ved hvordan man gør. However, jeg oprettede en wikiside på min wiki omkring det hvor folk så er kommet med forskellige bidrag. Jeg har fået indsamlet noget information omkring bibliotekerne som jeg meget gerne vil publisere - men jeg skal lige have lov af dem først =)

Hvis der er nogen der har lyst til at bidrage på wiki'en og som der ved noget om dette her, må i meget gerne tilmelde jer derinde... 

Men det er lidt af en jungle. Jeg håber lidt på at kunne påvirke nogle af internetboghandlerne til at tage den hjem også lave en deal med dem om at jeg personligt henviser til dem, eller noget.

og her er den så forresten:

Fra Hvissinge
Tilmeldt 26. Feb 08
Skrevet kl. 08:15

hej igen - og tak for jeres svar. Jeg skrev en blogpost på min blog på erhvervsbladet omkring hvorfor jeg syntes at man skulle selvudgive

Hvorefter i kommentarerne der kom en diskussion om hvordan man gjorde det, og der er mange der ikke ved hvordan man gør. However, jeg oprettede en wikiside på min wiki omkring det hvor folk så er kommet med forskellige bidrag. Jeg har fået indsamlet noget information omkring bibliotekerne som jeg meget gerne vil publisere - men jeg skal lige have lov af dem først =)

Hvis der er nogen der har lyst til at bidrage på wiki'en og som der ved noget om dette her, må i meget gerne tilmelde jer derinde... 

Men det er lidt af en jungle. Jeg håber lidt på at kunne påvirke nogle af internetboghandlerne til at tage den hjem også lave en deal med dem om at jeg personligt henviser til dem, eller noget.

Måske ville en forretningsidé være en freelancesælger til boghandlerne ? - jeg ville købe det =)

Tilmeldt 23. Aug 09
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 15:48

Hej Henriette m.fl.

Har I nogen idé om hvad boghandlernes avance er hvis man har en færdig bog hvor prisen sættes til 399?

Køber de bogen af dig og sælger den videre eller får de bogen i kommission? Valg af metode må betyde en del for prisen/procenten.

Nogen der har erfaring med dagligvarekæder (læs Dansk Supermarked, Coop osv.) Hvordan gør de og i givet fald hvor meget skal de typisk have?

Jeg kunne se Henriette skrev om muligheden for at sælge via nettet og så få en til at distribuere bøgerne for dig. Har du nogle links til disse distributører?

Håber du/I vil tage dig tid til at svare på mine spørgsmål

Mvh

Anders

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 15:59

I følge mine efterretninger har boghandlere en avance på ca. 30%.

Jeg solgte også kun ganske få eksemplarer af "Projekthæftet - lille bog om fundraising og projektmageri" gennem boghandlere.

Jeg tror vejen frem i mit tilfælde ville have været et salgsbrev, men nu har jeg solgt næste hele 1. oplag via min egen hjemmeside og personlig kontakt, så jeg så ingen grund til at gøre mere ud af den sag.

Jeg solgte også en del bøger igennem en interesseorganisation, som fik dem i kommision med en ganske lille avance.

Nu ligger teksten opdaterert kvit og frit på www.projekthæftet.dk.

mvh Hans

Fra Hvissinge
Tilmeldt 26. Feb 08
Skrevet kl. 16:07

Jeg har fået at vide at hvis de ikke skal lave mark up (dvs. forhøje prisen) skal de minimum have 25 % af salgsprisen + fri levering. Der er to der står for distributionen i DK  - den ene (og største distributør hedder DBK (dbk.dk) og den anden distributør kan jeg ikke huske hvad hedder.

Jeg har også solgt min bog mest igennem netværk - men har da også fået en god sjat fra boghandlerne....Men jeg har opfordret folk til - hvis de er interesseret i den, at bestille den hos mig personligt... =)

Den hedder Return on Involvement - og hvis i er interesseret i mere af min proces så har jeg dokumenteret en stor del af den på henrietteweber.com...=)

Fra København
Tilmeldt 5. Jun 08
Indlæg ialt: 755
Skrevet kl. 16:18

Min kammerat har et forlag og han siger at det er utroligt svært at komme ud i boghandel da de næsten kun tager bøger fra de store forlag. Han er en god sælger og skal virkelig kæmpe for at få bøgerne solgt. Det er pisse dumt for bøgerne sælger godt når de kommer ud i butikkerne, men det er bange for at prøve små forlag.

Fra Hvissinge
Tilmeldt 26. Feb 08
Skrevet kl. 16:29

Hej Rønlund, jeg syntes også jeg har lagt lidt mærke til det, men så alligevel så syntes jeg at der er nogen af boghandlerne der syntes at det er sejt at man prøver selv... 

Men ja - jeg kan godt genkende det. Der er også nogen der ikke vil tage ens bøger ind fordi at de ikke bliver distribueret gennem DBK

Side 1 ud af 4 (35 indlæg)