Paypal er udemærket til en lille forening, eller til at lave en hobbybutik, hvor man tester om noget kan sælges - skal man lave noget lidt større, er det nødvendigt at bruge en rigtig bank til at lave kortindløsen - og her igen - PBS er altså ikke de eneste som kan gøre det i Danmark - det er en gammel myte.
Mvh.
Jacob
Øhh....hvem andre er der lige i Danmark? Tænker du på ewire?
Der er vist lidt uklarhed om rollerne vedr. bank og kortindløser her....
PBS er den eneste kortindløser i hele verden der kan håndtere Dankort. Dankortet er deres opfindelse - derfor. Uden at kunne modtage Dankort i Danmark, er der bred enighed om at du som (web-) butiksejer ikke får succes. Derfor er PBS svære at komme uden om for os danskere....
Du kan imidlertid vælge alle mulige andre kortindløsere til de internationale kort som f.eks. Master, VISA, JCB osv. Det kan godt anbefales at undersøge markedet efter en alternativ kortindløser til de internationale kort, såfremt du ønsker at kunne modtage disse. Se evt. min blog-post om kortbetaling på nettet.
Så vidt jeg ved har bankerne principielt intet med kortindløserne at gøre. Det er to uafhængige instanser (selv om mange kortindløsere i sidste ende sikkert er ejet af bankerne ;-))
Anders Lund har meget ret i sit indlæg - og det kan anbefales at læse hans blogpost.
Dankortet er PBS's opfindelse - derfor er man afhængig af en aftale med dem, til det kort. Men til andre kort, kan man vælge hvilken bank det skal være.
Bankerne har det med kortindløserne at gøre, at man får at være en kortindløser(acquirer), skal være ejet af en bank eller en finansiel institution. PBS er ejet af de danske banker (og nationalbanken har vist også en slat). Derfor er det også altid PBS de danske banker henvender sig til - men i princippet kunne man lige så godt gå til f.eks. Euroline i Sverige (ejet af SEB) - de kan også håndtere Visa/MasterCard.
JCB er et japansk kort - jeg kender ikke den precise omsætningen på det kort - men jeg ville blive meget forundret om den var ret stor.